• 1
  • 2
2021-04-15, 10:55
Medlem
Jag undrar om det gjordes någon uppföljning av hur elcykel subventionerna påverkade miljön. Min teori är att folk som tidigare cyklade på en vanlig cykel köpte en elcykel. Så blev det i alla fall bland mina kollegor. Hur upplever ni det? Med andra ord så tror jag att subventionerna påverkade miljön negativt.
Citera
2021-04-15, 11:02
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Min lokaltidning hade reportage med grundläggande statistik för landskapet och tydligaste trenden var att det var 40+ män som hunnit skicka in före bidraget tog slut, så jag gissar att det var teknikintresserade och de som märkt av tilltagande kulmage som skaffade en till rolig ”leksak”.
Så inte standardväljaren för MP.
Citera
2021-04-15, 11:31
Medlem
Men då tillverkningen av batteriet inte är miljövänligt borde man inte då få bidrag om man köper en cykel utan batteri ???? Med en el-cykel köper man en miljöbov
Citera
2021-04-15, 18:32
Medlem
Jag tror att det är samma människor som idag köper subventionerade elbilar,dom köper det bara för att staten bidrar till köpet.
Citera
2021-04-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merksplas
Jag undrar om det gjordes någon uppföljning av hur elcykel subventionerna påverkade miljön. Min teori är att folk som tidigare cyklade på en vanlig cykel köpte en elcykel. Så blev det i alla fall bland mina kollegor. Hur upplever ni det? Med andra ord så tror jag att subventionerna påverkade miljön negativt.

Ja de som köper elcykel har väl troligen en annan cykel tidigare. Vad är konstigt med det? Alla borde ha cykel. Så länge elcykeln gör att de cyklar mer än de skulle gjort annars så är det väl positivt. I alla fall har jag läst att varje cyklad kilometer är positivt för samhällsekonomin. Men jag vet inte om de räknat med tillverkningen av cykeln då.
Citera
2021-04-16, 00:32
Medlem
killawifes avatar
På Biltema sålde man nästan dubbelt så mycket elcyklar när det var subventionerat än året efter. Min uppfattning var att det inte var nåt miljötänk som låg bakom utan endast prismedvetenhet, vilket brukar vara den vanligast anledningen att man köper en elcykel på biltema från första början.
Så, denna subvention var ju bra för Biltema, som tjänade en massa pengar på det, men i övrigt vetefan om den gjorde nån nytta.
Citera
2021-04-16, 04:02
Medlem
Det här är något som kan vara intressant att följa upp. Elcykelpremien var rätt het 2017-2018, d.v.s. 3-4 år sedan.

Hur mår de cyklarna idag? Brukar inte batteriet vara förbrukat efter 4 år?
Citera
2021-04-16, 07:28
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det här är något som kan vara intressant att följa upp. Elcykelpremien var rätt het 2017-2018, d.v.s. 3-4 år sedan.

Hur mår de cyklarna idag? Brukar inte batteriet vara förbrukat efter 4 år?

Jo batteriet är nog kasst på en del. Men man kan ju köpa ett nytt.
Citera
2021-04-16, 07:37
Medlem
Citat:

Jag är ett lyckat ecempel. Köpte och började cykla till jobbet 1-2 dagar i veckan. Det är backigt där jag bor så det var många år sedan jag orkade cykla oelektriskt.

Tyvärr köpte jag ett år innan subventionerna kom.
Citera
2021-04-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jo batteriet är nog kasst på en del. Men man kan ju köpa ett nytt.

Det beror på vad du har köpt för cykel. Köpte du Ikeas första modell av elcykel kommer du aldrig hitta nytt batteri eftersom Ikea överhuvudtaget inte längre vill kännas vid dessa. Samma sak gäller nog även andra fabrikat som prånglat ut en uppsjö av olika modeller med olika batterityper; inbyggda, rammonterade, pakethållarmonterade.
Citera
2021-04-16, 19:01
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det beror på vad du har köpt för cykel. Köpte du Ikeas första modell av elcykel kommer du aldrig hitta nytt batteri eftersom Ikea överhuvudtaget inte längre vill kännas vid dessa. Samma sak gäller nog även andra fabrikat som prånglat ut en uppsjö av olika modeller med olika batterityper; inbyggda, rammonterade, pakethållarmonterade.

Man kan alltid kontakta batteridoktorn så bygger han ett nytt batteri åt en för samma kostnad som ett nytt hade kostat.
Citera
2021-04-16, 19:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tja, det är svårt att säga. Jag tror ju inte att särskilt många elcyklar ersatte bilkörning i någon nämnvärd utsträckning. Däremot så har nog många vanliga cykelkilometer ersatts av elcykelkilometer. Dock fattar jag det som att många cyklar mer när det blåser mycket och då är det ju fördel med elcykel.

Jag har ingen aning om vad subventionen kostat oss skattebetalare men jag anser att det finns bättre saker att lägga pengarna på än elcykelbidrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in