2021-04-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Automat kallas för handikappaggregat enligt en gammal kompis.

Själv kör jag framhjulsdriven automatbil som går på diesel och njuter varje dag. Skulle aldrig sätta mig och röra runt i motoroljan igen.

Nu är det ju växel-gafflarna som skjuter lås-ringen mot kugget för växeln du vill ha i som du rör om, inte motoroljan...
Citera
2021-04-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
För många år sedan åkte jag med i en saab 99. Där var det en som verkligen hade kläm på vänsterbromsa högern var hela tiden längst ner på gasen och vänster gick som en trummpinne på koppling och broms på grusvägar, det gick fortare än fort på vägarna.

Saab:arna är ju i grunden felkonstruerade, men det finns uppenbarligen felvaggade människor som gett sig fan på att köra fort med dessa felkonstruerade bilar... måste ha varit en upplevelse.
Citera
2021-04-15, 22:27
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag körde iväg med en automatbil. Passageraren tyckte det var konstigt att jag hade vänsterfoten vilande på bromsen. Passageraren menade att när han kör automat så låter han vänsterfoten vila på golvet. Passageraren gasar och bromsar med höger fot när han kör bil. Jag gasar med höger fot och bromsar med vänster. (Reaktionstiden borde enligt mig bli kortare så som jag kör, vilket jag aldrig sade till passageraren.)

Hur kör man automat tycker ni, med placering av vänsterfot?

Annat?

Varierar.
Ibland bromsar jag med högerfoten, ibland med vänsterfoten. Oftast vilar jag vänsterfoten på den där lilla "fotvilaren" som sitter till vänster om bromspedalen på de flesta bilar.
Citera
2021-04-15, 22:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Saab:arna är ju i grunden felkonstruerade, men det finns uppenbarligen felvaggade människor som gett sig fan på att köra fort med dessa felkonstruerade bilar... måste ha varit en upplevelse.
Jag var skiträdd och höll mej fast i baksätet, glömmer det aldrig, det var en 99 EMS ja det var inte bara bilen som var felkonstruerad det var han som körde åxå. Har aldrig sett en så snabb vänsterfot som hanterat koppling och broms så fort.
Citera
2021-04-15, 22:31
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Har kört Idre-Stockholm i vinteväglag på 3.35 med vänsterbroms. Men normalt tar man det mer lugnt och bromsar med högern.

Det är ju inte så jävla troligt, snittade du över tvåhundra då eller?
Citera
2021-04-15, 22:35
Medlem
SittFints avatar
Vänster fot gör ingenting. Höger fot gasar och bromsar. Är säkert en vanesak, men jag tycker det är svårt att finlira med vänstern. När jag kör manuell så är ju det vanliga att man stampar ner kopplingen. Det är sällan man trycker ner den långsamt. Man släpper upp den långsamt, men sällan att man trycker ner långsamt. Så när jag bromsar med vänstern blir det lätt ganska kraftiga inbromsningar.

Sen tycker jag inte att det är speciellt bekvämt att sitta med vänstern på bromspedalen hela tiden. Skönare att ha den vid sidan. I synnerhet eftersom jag gärna kör med farthållare.

Men visst händer det att jag sätter vänstern där när jag vill känna mig lite F1

Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Kör med höger på både broms och gas, och låter vänster vila.

Blir det verkligen kortare reaktionstid då? Känns bara som något man inbillar sig
Det beror på vad man menar med reaktionstid. Om det är tiden det tar från det att något händer tills man påbörjar muskelrörelsen så ändras den inte. Om det är tiden det tar från att något händer tills man börjar bromsa så kan den kortas.
Citera
2021-04-15, 22:43
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Varför skulle det ske en olycka? Säg att jag som i ditt exempel glömmer bort vilken bil jag kör och att jag kör en automat, men tror det är en manuell, då kommer jag ju av misstag istället använda vänster fot att bromsa med. Och kör jag en manuell, men tror det är en automat, bromsar jag istället med höger fot. Jag kommer ju m.a.o. oavsett vilken bil jag än tror mig köra bromsa med någon fot. Det spelar väl ingen roll vilken fot jag bromsar med, huvudsaken är ju att jag bromsar med någon fot. Jag förstår inte, hur menar du att bilen inte skulle stanna bara för att jag bromsar med en annan fot än jag tänkte mig?
Du missade att det finns situationer där det kan vara farligt att råka bromsa av misstag. Exempelvis om du har bilar bakom dig. Eller om du har fått sladd på bilen. I de två situationerna är det lite sådär att tvärnita om du har tänkt frikoppla.
Citera
2021-04-15, 22:44
Medlem
Jag kör som TS ibland när jag kör automatare, speciellt när det går fort och man behöver ha snabb bromsberedskap. Kör även gokart så med både gas och broms. Saken är väl dessutom den att jag själv kört mycket automatare i min dag både i jobb som privat. Vissa bilar passar bättre med automat medan andra blir roligare med manuell.

Jag använde ofta detta med fördel när jag använde en skåpbil i tjänsten som hade en rattstång som gick ner mitt mellan gas och broms vilket gjorde att man lätt slog mot eller fastnade med foten mot rattstången. Bilen var naturligtvis en automatare. Det blev enklare att sätta vänster fot på bromsen och höger på gasen. Varför krångla till det när det finns alternativ och få lite rallykänsla bakom ratten!
Citera
2021-04-15, 22:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Nu blir jag nyfiken på hur Saabarna är rekonstruerade ?
Citera
2021-04-15, 22:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det han menar är att om du är van att bromsa med vänster fot i en automat och sen hoppar in i en manuell och istället använder vänsterfoten till koppla med, så sker det något där du reagerar instinktivt kommer ditt muskelminne att trycka ner vänsterfoten och frikoppla istället för att flytta högerfoten till bromsen.

Hela ditt resonemang bygger vad jag förstår på att man har flyttat bromspedalen i automater till den plats kopplingen brukar sitta på i manuella bilar, vilket tack och lov ej är fallet. Något sådant vore rent livsfarligt.

Som redan nämnts flera gånger i tråden, och de flesta förhoppningsvis redan vet, sitter pedalerna på samma ställe i en manuell bil som en automat, den enda skillnaden är att man tagit bort kopplingen i automater. Bromsen sitter m.a.o. på precis samma ställe i en automat som en manuell bil. D.v.s. i en paniksituation kommer man stampa på just den platsen bromsen alltid sitter på och detta oavsett om det är en automat eller manuell bil och oavsett om man är van att göra det med höger eller vänster fot.

Men OK, anta att jag kör en automat och skall bromsa. Då flyttar jag min vänstra fot 10-15 cm till höger och trycker på bromsen. Om jag som i ditt exempel kör en manuell men glömmer bort att den är manuell och istället gör samma sak som på en automat, dvs flyttar min vänstra fot 10-15 cm till höger och trycker, blir ju resultatet precis det samma, dvs jag trycker på bromsen och bilen stannar. Dvs precis samma resultat.
Citera
2021-04-15, 22:53
Medlem
Bromsar alltid med vänster fot när jag kör automat. Har alltid gjort det. Mina vänner tycker det är helskumt haha men känns bara rätt för mig.
Citera
2021-04-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu blir jag nyfiken på hur Saabarna är rekonstruerade ?

FWD in general och mer specifikt 99:an med motor åt fel håll och handbroms på framhjulen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in