Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Det han menar är att om du är van att bromsa med vänster fot i en automat och sen hoppar in i en manuell och istället använder vänsterfoten till koppla med, så sker det något där du reagerar instinktivt kommer ditt muskelminne att trycka ner vänsterfoten och frikoppla istället för att flytta högerfoten till bromsen.
Hela ditt resonemang bygger vad jag förstår på att man har flyttat bromspedalen i automater till den plats kopplingen brukar sitta på i manuella bilar, vilket tack och lov ej är fallet. Något sådant vore rent livsfarligt.
Som redan nämnts flera gånger i tråden, och de flesta förhoppningsvis redan vet, sitter pedalerna på samma ställe i en manuell bil som en automat, den enda skillnaden är att man tagit bort kopplingen i automater. Bromsen sitter m.a.o. på precis samma ställe i en automat som en manuell bil. D.v.s. i en paniksituation kommer man stampa på just den platsen bromsen alltid sitter på och detta oavsett om det är en automat eller manuell bil och oavsett om man är van att göra det med höger eller vänster fot.
Men OK, anta att jag kör en automat och skall bromsa. Då flyttar jag min vänstra fot 10-15 cm till höger och trycker på bromsen. Om jag som i ditt exempel kör en manuell men glömmer bort att den är manuell och istället gör samma sak som på en automat, dvs flyttar min vänstra fot 10-15 cm till höger och trycker, blir ju resultatet precis det samma, dvs jag trycker på bromsen och bilen stannar. Dvs precis samma resultat.