Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Man ser redan här vart bara ett sådant här förslag barkar hän. Ifrågasätt inskränkning av yttrandefriheten i detta fall och du blir genast oskyldigt (i de flesta fall) stämplad som förintelseförnekare. Det känns för egen del tragikomiskt.
När MJ pratar om att "blanda bort korten", menar han då att andra, större, folkmord diskuteras, eller vad? Frågorna blir många. Var går gränsen för vad som är förbjudet att prata om t ex, får man forska i historien om andra världskriget eller vad?
Om en hel massa människor, trots att de tror att förintelsen har hänt, i protest och på rent pin kiv börjar ifrågasätta - hur ska alla få plats i fängelserna?
Lite ot men varför startade Hitler med anhang krig egentligen? Var det möjligen främst p g a kommunistskräck? Vilka var det främst som var kommunister? Vad har kommunister gjort mot mänskligheten? Får man ens fråga om detta? Trots att självaste SVT belyst historien.
Börja med att förstå att dessa lagar inte på något sätt hindrar folk att vara frågvisa, man får fråga om förintelsen eller vilka folkmord som helst, seriös forskning har aldrig hindrats av dessa lagar mot förnekelse av förintelsen eller andra folkmord. T ex har det pågått forskning inom om förintelsen och WW2 ända sendan krigsslutet, i en massa länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaxVobiscum
Är det som du säger så är det nytt för mig. Till och med Morgan Johansson pratade specifikt om förintelsen.
Det är oftast förintelsen som för mest uppmärksamhet i dessa lagar, men det är mycket enkelt att googla och läsa på hur dessa lagar är skrivna i olika länder, och då se att de oftast riktar sig till förnekelse och förringande av folkmord, inte endast förintelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Att man inte får förneka något som någon annan påstår är farligt. Vem ska få avgöra vad som är den enda sanningen? Jag tycker man ska få förneka att jorden är platt om man vill likaväl som att man inte måste tro på vad historieböckerna säger. Bara för att man aldrig fått säga exakt vad man vill i Sverige så kan man inte använda det som argument för att tolerera vilka inskränkningar och förbud som helst.
Det är min demokratiska frihet att själv bestämma vad jag ska ifrågasätta. Jag förnekar inte förintelsen själv men jag försvarar dårarnas rätt att inte tro på den. Allt annat är en farlig väg att svänga in på.
Det är knappast lika kränkande för folkgrupper att offentligt förneka att jorden är rund eller platt, som det är att förneka att en massa människor dödats i illgärningar som folkmord. Eller hur…?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Det är det här några av oss undrar. Vad skulle en sådan här lag innehålla? Nu konstateras bara att MJ säger förslaget är att det ska bli förbjudet att förneka förintelsen och att en del försöker dribbla bort korten, samt att detta är det största folkmordet någonsin.
Urusel journalistik. Har snabbgooglat lite och hittar ingen utförligare förklaring ännu. Har inte varit inne på riksdagens hemsida ännu dock.
Det finns föga anledning att tro att om en sådan lag skulle komma i Sverige, att den skulle formas väsentligt annorlunda än hur dessa lagar ser ut i resten av Europa. Alltså lär vi knappast få se en lag som enbart förbjuder förintelseförnekelse offentligt utan som förbjuder aktiv offentlig förnekelse eller förringande av folkmord oavsett vilket.
Kollar vi sen hur många som verkligen blivit fällda för detta av dessa lagar hittills i olika länder, och vad åtal och dom säger om vad dessa gynnare gjort, så lär vi se att det är få som får problem med denna lag, och av de som får det så har de flesta jobbat rätt hårt på att aktivt bryta mot dem.
Så, vanligt förnuftigt folk som sköter sig lär knappast drabbas. Precis som med de flesta andra lagar