2021-04-15, 07:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-gor-det-olagligt-att-forneka-forintelsen

"Regeringen vill göra det straffbart att förneka förintelsen. Det beskedet ger justitieminister Morgan Johansson i dag.
"Förintelsen är världshistoriens största brott mot mänskligheten, och det får inte glömmas. De som försöker få världen att glömma och blanda bort korten, de måste stå till svars för det", säger han.
Regeringen ska nu tillsätta en parlamentarisk kommitté, som får i uppgift att se över frågan."

Ännu en inskränkning av Yttrandefriheten. Hur länge skall de få hålla på?

Nu tycker jag man är redigt dum i huvudet om man förnekar att nazisterna mördade judar under andra världskriget men jag är absolut emot detta förslag. Man kan inte göra det olagligt att vara dum i huvudet. Vad blir nästa förslag? Göra det olagligt att sprida information om allsmäktiga gudar som bor i himlen?
Citera
2021-04-15, 07:14
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det blev precis som jag väntade mig, en massa folk som i ren okunnighet men affekt nu kastar fram en massa mer eller mindre stolliga påståenden om denna kanske kommande lag i Sverige. Och inte sällan ser vi den vanliga judefobin hos dem, för att inte nämna den tydliga nazivurmen….

Försök nu först att läs på vad denna lag innebär i de länder i övriga Europa där sådana laga redan finns sedan länge. Då bör ni se att dessa lagar oftast handlar om att man inte får förneka folkmord över huvud taget, alltså att lagarna inte enbart handlar om förintelsen.
Inte heller handlar det om att förbjuda åsikter, utan hur man får bete sig öppet offentligt i dessa saker om folkmord.

Många gnyr om den demokratiska åsiktsfriheten, att man ska få tycka och säga vad man vill hur man vill och var man vill. Men det har vi aldrig fått fått göra i Sverige, därför även om vi anses som ett av de mest öppna och demokratiska länderna i världen, så har vi ändå lagar och regler som styr vad vi får och inte får säga och hur. Eller har ni helt missat lagar om t ex förtal och ärekränkning…?

När det sen görs korkade jämförelsen om det ska bli förbjudet att förneka andra saker med, och man tar upp saker som är totalt irrelevanta, där det inte finns minsta liknelse vad gäller om vissa skulle betett sig lika illa som förintelseförnekare bevisligen gjort i alla tider.

Stockholms blodbad t ex, har vi några grupper som aktivt förnekar denna händelse och hånar folk som drabbades på liknande sätt som vissa förnekar förintelsen och missaktar kränker de drabbade…? Nej just det..
Det är det här några av oss undrar. Vad skulle en sådan här lag innehålla? Nu konstateras bara att MJ säger förslaget är att det ska bli förbjudet att förneka förintelsen och att en del försöker dribbla bort korten, samt att detta är det största folkmordet någonsin.

Urusel journalistik. Har snabbgooglat lite och hittar ingen utförligare förklaring ännu. Har inte varit inne på riksdagens hemsida ännu dock.
Citera
2021-04-15, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Förintelsen är djupa statens/centralbankgangsternas/Stockholmsbyråkratin/Wallenbergs (eller vad man nu vill kalla det globala brottssyndikatet som kontrollerar en stor del av jordklotets telekommunikation, kraftförsörjning, betalningsinfrastruktur, media osv) osynlighetsmantel.
Stopp för att gräva i vad nazismen var och vilka som låg bakom.
Fam Wallenberg ägde en stor del av moderbolaget IG Farben. Där ingick Slavfabriken Bunawerk Auschwitz.
Om detta går att läsa i Gerard Alders och Cees Wiebes bok "The art of cloaking ownership"
Eller i Statens offentliga utredningar 1999:20

Nämn gärna något annat som är sant som är förbjudet att ifrågasätta? Förintelsen är förbjuden att förneka i ett femtontal länder i Europa.
Ingen är intresserad av att det blir synliggjort att politiker, rättsväsende och media är totalkorrumperat idag av samma krafter som hade armbindlar med svastikor för 85 år sedan.

Men nu brakar hela skiten samman och allt skall till ytan. Och Morgan, stort M litet organ är livrädd. Han vet vad som väntar när befolkningen blir tillräckligt upplyst. Det blir inget välavlönat toppjobb på bank för honom och de andra förrädarna på Helgeandsholmen såsom det blev för Göran Persson, Anders Borg, Fredrik Reinfeldt och de tidigare förrädarna.

Nämn gärna några andra händelser som har samma problematik runt sig, där människor aktivt kränks på liknande sätt av andra människor som förnekar saken, där det väsas på liknande sätt av folk mot andra eller mot en viss händelse av andra, oavsett om det saken handlar har hänt eller inte…
Citera
2021-04-15, 07:33
Medlem
Stantormans avatar
Men, hur många förintelseförnekare finns egentligen i Sverige? Vi talar ändå om historiens mest dokumenterade händelse, alla kategorier.

Handlar det om 50,60,70 eller 800 personer?

Hur ser kopplingen ut till högerextrema? Har antalet högerextrema ökat - i så fall hur mycket?

Finns det kopplingar till andra med udda verklighetsuppfattning? Chem Trails, Alienbaser på månens baksida osv?

Hotar dessa, jag vill kalla dem konspirationsteoretiker verkligen stabiliteten i det svenska samhället? Är det detta som är samhällets allvarligaste problem just nu? Man, måste ju fråga sig vad som pågår när självaste justitieministern i fredstid föreslår att de grundlagsskyddade rättigheterna i detta avseende ska upphöra.

Vilka grundlagsskyddade rättigheter blir då ifrågasatta nästa gång? Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål.
Citera
2021-04-15, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu tycker jag man är redigt dum i huvudet om man förnekar att nazisterna mördade judar under andra världskriget men jag är absolut emot detta förslag. Man kan inte göra det olagligt att vara dum i huvudet. Vad blir nästa förslag? Göra det olagligt att sprida information om allsmäktiga gudar som bor i himlen?

För mig är det sjukt hur vanliga svenssons kan vara så jävla emotionella kring något som påstås ha skett för 80 år sedan i ett annat land mot ett främmande folkslag. Ni är troligen emotionella för att ni har sett på tillräckligt många snyftfilmer där tyskar framståtts som monster och judar som helgon, eller sett massa bisarra foton på döda människor som i vanliga fall aldrig skulle visas för allmänheten när det gäller andra saker som andra krig eller olycksfall. Men när det gäller förintelsen så är det helt okej att visa bilder på nakna lik i högar för barn i tidig ålder.

Jag tycker personligt att det är lite virrigt att t.ex. tro att jorden är platt, eller att aliens styr oss eller whatever, men jag ser inte ner på dem för det. Det är bra att våga tänka utanför boxen, och det finns ingen anledning för mig att kalla människor för korkade eller hata på dem bara för att de kanske har grottat ner sig lite väl mycket i alternativa dokumentärer på Youtube. Personligen har jag ett öppet sinne för sådana här grejer och jag tycker det är sunt att folk inte köper allt de blir itutade av staten och samhället. Det är sådana typer av människor som trots ett extremt tryck från samhället kan stå emot religioner de blivit uppvuxna med, som islam i muslimska länder där det är rejält tabu att vara ateist eller konvertera från islam.
Citera
2021-04-15, 07:39
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Yep, sex miljoner eller sitt i finkan.
Jobbigt om man har sifferdyslexi. Bäst man säger 6 billioner, bara för att vara på säkra sidan.
Citera
2021-04-15, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Man ser redan här vart bara ett sådant här förslag barkar hän. Ifrågasätt inskränkning av yttrandefriheten i detta fall och du blir genast oskyldigt (i de flesta fall) stämplad som förintelseförnekare. Det känns för egen del tragikomiskt.

När MJ pratar om att "blanda bort korten", menar han då att andra, större, folkmord diskuteras, eller vad? Frågorna blir många. Var går gränsen för vad som är förbjudet att prata om t ex, får man forska i historien om andra världskriget eller vad?

Om en hel massa människor, trots att de tror att förintelsen har hänt, i protest och på rent pin kiv börjar ifrågasätta - hur ska alla få plats i fängelserna?

Lite ot men varför startade Hitler med anhang krig egentligen? Var det möjligen främst p g a kommunistskräck? Vilka var det främst som var kommunister? Vad har kommunister gjort mot mänskligheten? Får man ens fråga om detta? Trots att självaste SVT belyst historien.

Börja med att förstå att dessa lagar inte på något sätt hindrar folk att vara frågvisa, man får fråga om förintelsen eller vilka folkmord som helst, seriös forskning har aldrig hindrats av dessa lagar mot förnekelse av förintelsen eller andra folkmord. T ex har det pågått forskning inom om förintelsen och WW2 ända sendan krigsslutet, i en massa länder.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Är det som du säger så är det nytt för mig. Till och med Morgan Johansson pratade specifikt om förintelsen.

Det är oftast förintelsen som för mest uppmärksamhet i dessa lagar, men det är mycket enkelt att googla och läsa på hur dessa lagar är skrivna i olika länder, och då se att de oftast riktar sig till förnekelse och förringande av folkmord, inte endast förintelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Att man inte får förneka något som någon annan påstår är farligt. Vem ska få avgöra vad som är den enda sanningen? Jag tycker man ska få förneka att jorden är platt om man vill likaväl som att man inte måste tro på vad historieböckerna säger. Bara för att man aldrig fått säga exakt vad man vill i Sverige så kan man inte använda det som argument för att tolerera vilka inskränkningar och förbud som helst.

Det är min demokratiska frihet att själv bestämma vad jag ska ifrågasätta. Jag förnekar inte förintelsen själv men jag försvarar dårarnas rätt att inte tro på den. Allt annat är en farlig väg att svänga in på.

Det är knappast lika kränkande för folkgrupper att offentligt förneka att jorden är rund eller platt, som det är att förneka att en massa människor dödats i illgärningar som folkmord. Eller hur…?

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det är det här några av oss undrar. Vad skulle en sådan här lag innehålla? Nu konstateras bara att MJ säger förslaget är att det ska bli förbjudet att förneka förintelsen och att en del försöker dribbla bort korten, samt att detta är det största folkmordet någonsin.

Urusel journalistik. Har snabbgooglat lite och hittar ingen utförligare förklaring ännu. Har inte varit inne på riksdagens hemsida ännu dock.

Det finns föga anledning att tro att om en sådan lag skulle komma i Sverige, att den skulle formas väsentligt annorlunda än hur dessa lagar ser ut i resten av Europa. Alltså lär vi knappast få se en lag som enbart förbjuder förintelseförnekelse offentligt utan som förbjuder aktiv offentlig förnekelse eller förringande av folkmord oavsett vilket.

Kollar vi sen hur många som verkligen blivit fällda för detta av dessa lagar hittills i olika länder, och vad åtal och dom säger om vad dessa gynnare gjort, så lär vi se att det är få som får problem med denna lag, och av de som får det så har de flesta jobbat rätt hårt på att aktivt bryta mot dem.

Så, vanligt förnuftigt folk som sköter sig lär knappast drabbas. Precis som med de flesta andra lagar
Citera
2021-04-15, 07:42
Medlem
Första steget mot tankebrott?

Allt ska få kritiseras och diskuteras och nämnas oavsett hur stötande det är., punkt!

Om de nu tycker det är jobbigt med folk som är av en annan åsikt så ge er ut och diskutera med dessa personer och lägga fram er sida/fakta i saken. Att hota med våld är kontraproduktivt som fan.

Vad försiggår i huvudet på folk som vill förbjuda tanker/åsikter? Förstår inte dessa människor att det kan komma att användas emot dessa människor om en annan ideologi kommer till makten?

De agerar precis som katolska kyrkan som bestraffade vetenskapsmän som kom till en annan åsikt en av den kyrkan redan bestämda åsikten. Detta är en mycket farlig väg att gå och något jag aktivt kommer kämpa emot.
Citera
2021-04-15, 07:47
Medlem
Citat:
Det är knappast lika kränkande för folkgrupper att offentligt förneka att jorden är rund eller platt, som det är att förneka att en massa människor dödats i illgärningar som folkmord. Eller hur…?

Vad som kan anses vara "kränkande" är högst subjektivt och inget som du eller någon sosse kan bestämma för andra.

Är en grupps upplevda kränkningar mer värt en annan grupps (eller en individ från en annan individ)? Eller är det inte bättre att det ingår i yttrandefriheten en risk att man kan känna sig "kränkt" osv? Man får räkna med att människor kan säga saker som gör en upprörd helt enkelt.

Om vi alltid ska ta hänsyn till att människor kan känna sig "stötta", "kränkta" osv så kan vi ju inte säga någonting alls längre. T.ex ditt inlägg nyss kan ju anses kränkande för en del och därför bör vi förbjuda dig att uttrycka detta?
Citera
2021-04-15, 07:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nämn gärna några andra händelser som har samma problematik runt sig, där människor aktivt kränks på liknande sätt av andra människor som förnekar saken, där det väsas på liknande sätt av folk mot andra eller mot en viss händelse av andra, oavsett om det saken handlar har hänt eller inte…

Prova att säga till en turk att Turkiet begick folkmord mot armenierna eller säg att Kina är en totalitär stat som förtrycker folket till en kines t.ex.
Citera
2021-04-15, 07:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
För mig är det sjukt hur vanliga svenssons kan vara så jävla emotionella kring något som påstås ha skett för 80 år sedan i ett annat land mot ett främmande folkslag. Ni är troligen emotionella för att ni har sett på tillräckligt många snyftfilmer där tyskar framståtts som monster och judar som helgon, eller sett massa bisarra foton på döda människor som i vanliga fall aldrig skulle visas för allmänheten när det gäller andra saker som andra krig eller olycksfall. Men när det gäller förintelsen så är det helt okej att visa bilder på nakna lik i högar för barn i tidig ålder.

Jag tycker personligt att det är lite virrigt att t.ex. tro att jorden är platt, eller att aliens styr oss eller whatever, men jag ser inte ner på dem för det. Det är bra att våga tänka utanför boxen, och det finns ingen anledning för mig att kalla människor för korkade eller hata på dem bara för att de kanske har grottat ner sig lite väl mycket i alternativa dokumentärer på Youtube. Personligen har jag ett öppet sinne för sådana här grejer och jag tycker det är sunt att folk inte köper allt de blir itutade av staten och samhället. Det är sådana typer av människor som trots ett extremt tryck från samhället kan stå emot religioner de blivit uppvuxna med, som islam i muslimska länder där det är rejält tabu att vara ateist eller konvertera från islam.

Jag är lika LITE emotionell när det handlar om nazisternas folkmord under andra världskriget som när det gäller andra folkmord.

Förutom nazisternas folkmord - vad tycker du mera är ”sunt” att ifrågasätta av det man fick lära sig i plugget? Fotosyntesen? Gustav Vasa? Pythagoras sats?
Citera
2021-04-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Men, hur många förintelseförnekare finns egentligen i Sverige? Vi talar ändå om historiens mest dokumenterade händelse, alla kategorier.

Handlar det om 50,60,70 eller 800 personer?

Hur ser kopplingen ut till högerextrema? Har antalet högerextrema ökat - i så fall hur mycket?

Finns det kopplingar till andra med udda verklighetsuppfattning? Chem Trails, Alienbaser på månens baksida osv?

Hotar dessa, jag vill kalla dem konspirationsteoretiker verkligen stabiliteten i det svenska samhället? Är det detta som är samhällets allvarligaste problem just nu? Man, måste ju fråga sig vad som pågår när självaste justitieministern i fredstid föreslår att de grundlagsskyddade rättigheterna i detta avseende ska upphöra.

Vilka grundlagsskyddade rättigheter blir då ifrågasatta nästa gång? Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål.

Gissar att du får räkna betydligt fler för varje dag som går, därför regeringen känner behov av stramare åtgärder. Vad är det som är dokumenterat menar du? Att det inte finns några spår av zyklon B i de påhittade gaskamrarna är väldokumenterat. Att krigets hemskheter med de allierades bombningar gjorde att mat var en bristvara i koncentrationslägren är nog den främsta orsaken till misären i lägren. Jag har länge inte trott att tyskarna avsåg utrota judar, men hittade en video på Youtube där man tydligt hör Himmler tala om en planerad utrotning. Nu vet jag inte vad jag tror längre.

https://m.youtube.com/watch?v=Jr-PuuKYn8c 05.38 in i klippet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in