Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-13, 23:17
Var nyligen på en visning på hus i prisspann 6 mille. Ganska skrattretande. Var relativt lite på besiktningsmannens protokoll men det jag retade mig på var att det stod ingenting om lutande golv. På mer än ett ställe var det extremt lutande definitivt pga sättningar. Är det här nåt som besiktningsman inte behöver upplysa om? Stod inget om det. Går ju definitivt inte under dolda fel. Lutningen jag såg var ca 15-20 grader i ett sovrum med början runt metern mot yttervägg. Frugan såg mer lutningar i vardagsrum. Var enplanshus. Skulle inte köpa det ens för 4 mille, av andra anledningar också.Men som sagt behöver besiktningsman upplysa om detta?
Citera
2021-04-13, 23:32
Medlem
Aristofiless avatar
Nja dom fokuserar väl mest på dolda fel? Fukt, felaktig byggteknik, energitjuvar mm. Har säkert en checklista dom går efter. Ett lutande golv är ju egentligen inte ett allvarligt fel.

Alla hus lite sneda och satta men det är klart att du inte har lust att bo i lustiga huset. Låter som det kommer bli svårsålt. Tur att det var så extremt att ni märkte det med en gång.
Citera
2021-04-14, 00:49
Medlem
Vaaa? Ett golv som lutar 15-20 grader? Visst tusan kan rum luta lite, men såvida huset inte är väldigt gammalt (säg 70 år eller så) så är det ju en gigantisk lutning! Ja, eller alltså...helt irrelevant hur gammalt huset är. Det är ju som en förbaskat brant backe rentav.

Alltså det är ju en enorm sättning, det blir ju definitivt krafter som påverkar huskroppen i sig. Inte bara där det lutar. Vad beror sättningen på osv?

Om ett rum t ex. har en lutning på uppgivna 15-20 grader innebär det ju för tusan att det lutar med ca +-30 centimeter per METER. Säg att rummet är ca 4 meter från nollpunkten till högsta punkten. Det innebär i det exemplet att det är en höjdskillnad på ca 120cm från ena punkten till den andra.

Jämför med en brant backe, där är 20 grader rejält brant (definitionen brant backe tror jag börjar vid 6% = 3,43 grader).

Hur man än vrider och vänder på det kan det fan i mig omöjligen vara 15-20 graders lutning. Alltså det är så jäkla mycket att det är galet. Ett vanligt trappsteg är t ex. ungefär +-17 cm, här handlar det om påstådda ca 30cm per meter.

Njae...något är ju galet här. Antingen är huset i fråga typ lustiga huset på grönan eller så har man inte koll på hur mycket grader det egentligen är.
Citera
2021-04-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Var nyligen på en visning på hus i prisspann 6 mille. Ganska skrattretande. Var relativt lite på besiktningsmannens protokoll men det jag retade mig på var att det stod ingenting om lutande golv. På mer än ett ställe var det extremt lutande definitivt pga sättningar. Är det här nåt som besiktningsman inte behöver upplysa om? Stod inget om det. Går ju definitivt inte under dolda fel. Lutningen jag såg var ca 15-20 grader i ett sovrum med början runt metern mot yttervägg. Frugan såg mer lutningar i vardagsrum. Var enplanshus. Skulle inte köpa det ens för 4 mille, av andra anledningar också.Men som sagt behöver besiktningsman upplysa om detta?
Om golvet lutar 20 grader behövs ingen besiktningsman... Det är ju en skidbacke. 20 cm nivåsänkning per meter. Det rummet kan man ju inte vara i.

När vi köpte hus hade besiktningsmannen med sig en dank och släppte i några misstänkta rum.

Men måste, nja. Jag vet inte ens om lutning är ett fel. Läxan för dig som köpare är väl att inte köpa, eller bjuda det du tycker det är värt.
Citera
2021-04-14, 00:59
Medlem
Sedan när ingår en besiktningsman vid visning av ett hus? När jag har varit på en visning så är där bara en mäklare eller assistent.
Citera
2021-04-14, 03:32
Medlem
Aristofiless avatar
Rätt vanligt att säljarna beställer en besiktning innan försäljningen och använder det som dels försäljningsargument, dels för slippa ev framtida kostnader vid dolda fel.

För en mindre summa brukar isåfall besiktningsmannen erbjuda sig att gå igenom rapporten med dig när köpet väl är klart.
Citera
2021-04-14, 04:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tips till nästa gång, har du en modern telefon så kanske du kan mäta vinkel med den, själv har jag en app som kallas angle meter och den är exakt nog för det ska se bra ut när jag skruvar upp hyllor.

besiktningsmannen upplyser bara om det som ingår i besiktningen och dom flesta snålar här, en ordentlig besiktning av en villa kostar några tiotusentals kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Vaaa? Ett golv som lutar 15-20 grader? Visst tusan kan rum luta lite, men såvida huset inte är väldigt gammalt (säg 70 år eller så) så är det ju en gigantisk lutning! Ja, eller alltså...helt irrelevant hur gammalt huset är. Det är ju som en förbaskat brant backe rentav.
Å andra sidan tänk hur lättstädat det blir, allting på golvet kanar iväg åt ena sidan
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-04-14 kl. 04:13.
Citera
2021-04-14, 05:16
Medlem
killawifes avatar
15-20 grader lär det ju inte lutat för då är det på väg att tippa på sidan.

Men för att svara på din fråga så nej, besiktningsmannen behöver inte upplysa dig som köpare om ev. fel och brister såvida inte DU köper tjänsten av denne. Man kan tycka att det är dåligt men det blir ännu sämre när man lär sig efter första gången det händer att OM du beställer en besiktning av ett hus och en besiktningsman besiktar det och ger dig ett protokoll som säger uttryckligen "inga fel finns" exempelvis och du sen efter inflyttning hittar allvarliga, dyra fel som rimligen borde hittats under besiktningen så har man i avtalet man ingår när man beställer besiktningen en klausul där man friskriver sig från ansvar för ev. fel man missar. Hurra!
Citera
2021-04-14, 06:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
... så har man i avtalet man ingår när man beställer besiktningen en klausul där man friskriver sig från ansvar för ev. fel man missar. Hurra!
Räcker att titta på vad som ingår i en standardbesiktning för att man ska ifrågasätta vad vitsen är för det är inte mycket som ingår.
Citera
2021-04-14, 06:28
Medlem
Har TS beställt en besiktning eller förlitar denne sig på säljarens besiktning?
Varför såg inte TS detta själv innan köpet?

I alla punkter i ett besiktningsprotokoll står det att vidare undersökning krävs ifall det är någon som helst anmärkning.
Har man inte köpt denna tilläggsbesiktning så har man troligen ingenting att hämta när det kommer till ersättning.

Alla kan dessutom göra missar, så även besiktningsmän.
Citera
2021-04-15, 13:07
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Räkna rätt.

Okej 18 grader, det blir 18/90=1/5 stigning=20 cm/meter. Det är helt orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in