2021-04-13, 15:23
Medlem
Låtar jag hade i en mapp på skrivbordet har plötsligt, helt av sig själv, hamnat i facket musik i bilioteket.

Jag har en mapp som vi kan kalla AA på skrivbordet. Öppnade man mappen AA så kom man till en ny mapp som vi kan kalla BB, och det var i BB som 300 låtarna fanns.
AA finns kvar på skrivbordet, men BB har stationerat sig/förflyttat sig till musikbiblioteket. Så mina 300 låtar har överförts från mappen AA på skrivbordet och finns nu i musikbiblioteket.

Detta förvånade mig. Undrar hur det går till när 300 låtar helt av sig självt kan vandra iväg från mappen i skrivbordet till musikbiblioteket, utan att man gjort något. Det är bara jag som har tillgång till datorn också. Spökar det eller vad är det frågan om? Datorn är gammal, från 2004. För en månad sedan pajade den helt också, den slocknade och gick inte att sätta på, var död. Då hjälpte en polare mig att laga den. Men de 300 låtarna fanns i mappen AA på skrivbordet efter att den lagats.
Senast redigerad av xzogia 2021-04-13 kl. 16:13.
Citera
2021-04-13, 15:38
Medlem
Peter77s avatar
Vad kör du för operativsystem?

Kollade på min egen dator och jag kör Windows 10. Där har jag bara mappar på min användarprofil som heter "Bilder" "Hämtade filer" "Dokument" och "Filmer" men ingen som heter "Musik" eller något liknande.

Så kan du förtydliga lite mer hur du menar. Vilket operativsystem kör du?

Tänker att det kanske är någon indexeringstjänst som är igång som hittat filerna och skyfflat de vidare till en mer (enligt operativsystemet) korrekt mapp.

Eller menar du att det är en speciell folder du själv skapat som du kallar "musikbiblioteket" som filerna flyttats till?
Citera
2021-04-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Vad kör du för operativsystem?

Kollade på min egen dator och jag kör Windows 10. Där har jag bara mappar på min användarprofil som heter "Bilder" "Hämtade filer" "Dokument" och "Filmer" men ingen som heter "Musik" eller något liknande.

Så kan du förtydliga lite mer hur du menar. Vilket operativsystem kör du?

Tänker att det kanske är någon indexeringstjänst som är igång som hittat filerna och skyfflat de vidare till en mer (enligt operativsystemet) korrekt mapp.

Eller menar du att det är en speciell folder du själv skapat som du kallar "musikbiblioteket" som filerna flyttats till?

Hej. Biblioteket är det där med (musik, filmer, dokument, bilder). Det var under fliken musik som foldern med de 300 låtarna hade hamnat.

Mappen vi kan kalla AA som finns på skrivbordet var skapad av mig. I den mappen fanns en till mapp i form av BB + ca 40 lösa låtar. De 40 lösa låtarna är kvar i mappen AA i skrivande stund, men BB där 300 låtar finns är automatiskt flyttad till musikbiblioteket. Alltså fliken musik som ligger i biblioteket.

Det ska sägas att det endast är mappen BB som hamnat i biblioteket. Inga andra mappar eller nått.
Senast redigerad av xzogia 2021-04-13 kl. 15:51.
Citera
2021-04-13, 17:23
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Hej. Biblioteket är det där med (musik, filmer, dokument, bilder). Det var under fliken musik som foldern med de 300 låtarna hade hamnat.

Mappen vi kan kalla AA som finns på skrivbordet var skapad av mig. I den mappen fanns en till mapp i form av BB + ca 40 lösa låtar. De 40 lösa låtarna är kvar i mappen AA i skrivande stund, men BB där 300 låtar finns är automatiskt flyttad till musikbiblioteket. Alltså fliken musik som ligger i biblioteket.

Det ska sägas att det endast är mappen BB som hamnat i biblioteket. Inga andra mappar eller nått.

Du skriver egentligen bara samma sak som i originalinlägget nu

Jag har ingen sån mapp på mitt Win 10 pro. Vilken Windowsversion kör du?
Citera
2021-04-13, 17:35
Medlem
Vilken applikation använder du för att spela upp musiken? Har inte använt iTunes på hundra år men kommer ihåg att man hade valmöjlighet att spara musiken i mappen "Min Musik" när du importerar lokala ljudfiler till iTunes.

Mappen "Min Musik" skapades av operativsystemet Windows XP vilket var det senaste på marknaden när datorn köptes år 2004.
Citera
2021-04-14, 10:30
Medlem
Citat:

7
Citera
2021-04-14, 10:43
Medlem
Citat:

Man blir ju lite fundersam eftersom det kanske är något fel på datorn och då kan ju massa annat försvinna eller byta plats. Det är därför jag frågar. Man vill ju inte att filer ska börja försvinna spårlöst.

Datorn kraschade helt för ungefär 1 månad sedan. Den stängdes av och gick inte längre att sätta på, den var som död. Då skickade jag den till en kompis som lagade den eller gav den liv igen, en datorkunnig. När jag fick tillbaks datorn så var alla mappar och filer där dom ska. Men nu här om dagen upptäckte jag som sagt den lilla ändringen. Undrar vad det kan vara.
Citera
2021-04-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1mer
Vilken applikation använder du för att spela upp musiken? Har inte använt iTunes på hundra år men kommer ihåg att man hade valmöjlighet att spara musiken i mappen "Min Musik" när du importerar lokala ljudfiler till iTunes.

Mappen "Min Musik" skapades av operativsystemet Windows XP vilket var det senaste på marknaden när datorn köptes år 2004.

Det är windows media player. Har försökt googla på problemet har hittat några trådar om liknande problem, alltså subfolders som försvinner bort från sina mainfolders, men har inte hittat någon som haft precis samma problem. Har du någon teori? Jag är för okunnig för att ha teori. För mig blir förklaringen spöken.
Senast redigerad av xzogia 2021-04-14 kl. 10:47.
Citera
2021-04-14, 23:18
Medlem
Windows xp är det.
Citera
2021-04-15, 02:24
Medlem
Det kommer bli svårt att fastställa exakt vad det är som har hänt med den givna informationen.

Men en sak som slog mig är att filerna eventuellt ligger kvar i "BB" mappen men är dolda... av misstag eller av malware (virus).

För att se dolda filer i Windows XP

1. I Windows Explorer väljer du Verktyg > Mappalternativ.
  2. Klicka på fliken Visa i dialogrutan Mappalternativ.
  3. I Avancerade inställningar väljer du Visa dolda filer och mappar.
  4. Avmarkera Dölj filnamnstillägg för kända filtyper.
  5. Klicka på OK.

Andra möjligheter skulle varit om datorn återställdes till en tidigare backup när datorn kraschade, men du nämnde att du sett filerna i "BB" mappen efter du fick tillbaka datorn vilket dödar den teorin.

Sist men inte minst har vi teorin "Skit bakom spakarna" och du lyckades oavsiktligt göra en drag n drop till den andra mappen utan att du märkte det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in