• 1
  • 2
2021-04-13, 10:29
Medlem
https://www.blocket.se/vi/95520183.htm

Tjena. Är inne på att köpa ny bil och ersätta min Audi a3 från 2001 med sina 180 pollar och då något större.

Jag fastnade för Passat GTR'en som såklart är en större bil, men också har lite ös.

Jag undrar helt enkelt om där finns något jag borde veta om bilen innan man åker & provar/eventuellt köper den? Problem osv.

En bonus fråga:

Har sett en del bilfirmor kör med rest värde, och då på halva bilens värde ungefär. Inte en chans att jag kommer köra restvärde på typ 150k utav 250k exempelvis.

Men är det värt att köra på kanske 70-80k på en bil av detta värdet? Om man då kör lånetid på 60-72mån?

Priset kommer inte vara några problem ändå, det var bara en extra tanke jag hade.
Citera
2021-04-13, 10:52
Medlem
Hmm..Lite märkligt att dom skriver "Nyservad inkl vattenpump & rem" då den ju verkar ha kamkedja vad jag kan se..=)
Citera
2021-04-13, 11:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hmm..Lite märkligt att dom skriver "Nyservad inkl vattenpump & rem" då den ju verkar ha kamkedja vad jag kan se..=)

Här har vi nog ett typiskt klipp och klistra problem, man har en färdig mall som man använder sig av där alla saker står och sen tar man bort och rättar det man orkar och missar hälften.
För att rädda sitt skinn så skriver man längst ner att det kan förekomma fel i texten så var det problemet löst.

Jag har själv haft en passat diesel och en tiguan diesel så kan inte uttala mig om GTE-modellen i sig men jag kommer aldrig köpa något från Volkswagen igen. Seg panel om den ens funkar när det är kallt ute, mycket andra småfel och tråkig bil över lag. Jag kan inte förstå att märket säljer så bra som de gör men det är ett ok pris till en välutrustad bil.
Citera
2021-04-13, 11:33
Medlem
Citat:

Artikeln är bara tagen för att visa vilken bil det är jag menar, och så någon enkelt kan få fram den typen jag är intresserad av :P
Citera
2021-04-13, 11:39
Medlem
Att volkswagen gör skit bilar och dom verkar studsa tillbaka från allt skit som grävs upp över dom
Citera
2021-04-13, 11:49
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Här har vi nog ett typiskt klipp och klistra problem, man har en färdig mall som man använder sig av där alla saker står och sen tar man bort och rättar det man orkar och missar hälften.
För att rädda sitt skinn så skriver man längst ner att det kan förekomma fel i texten så var det problemet löst.

Jag har själv haft en passat diesel och en tiguan diesel så kan inte uttala mig om GTE-modellen i sig men jag kommer aldrig köpa något från Volkswagen igen. Seg panel om den ens funkar när det är kallt ute, mycket andra småfel och tråkig bil över lag. Jag kan inte förstå att märket säljer så bra som de gör men det är ett ok pris till en välutrustad bil.

Nu mera så får man väl inte friskriva sig för fel i annonsen...
https://modernaverkstaden.se/star-de...-sta-ditt-kast

Fast just i detta fall spelar det ju ingen större roll då det ändå inte finns någon kamrem på bilen...

För övrigt så är det nog riktigt svårsålda bilar i dagens tidevarv när bränsleförbrukning ligger på allas läppar.

Men i det stora hela så är det riktigt bra bilar förutom att en del av dom kan rosta något överjävligt.
Det kan bubbla rost i vikta plåtskarvar i dörrar och dylikt redan efter 3-4 år.
Samt att det har varit en hel del problem med galvblåsor under lackeringen.

Motorn är "skottsäker" och vill man ha mer ös i maskinen så fixar man det lätt med ett steg 1 programvara och vips så har man 360 hk i en familjekombi.
(En bekant har en sådan med steg 1, en överraskande snabb bil).

HGP i Tyskland har ju tex ett kit med 480 kusar.
https://www.youtube.com/watch?v=A_xgbFohAB4

Och nyligen har BSR tagit fram ett kit på 503 kusar.
Citera
2021-04-13, 12:01
Medlem
Facades avatar
VAG bensin motorer är historiskt sett det största skräpet som existerat.
Varför skulle det vara bättre på den där?
Citera
2021-04-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nu mera så får man väl inte friskriva sig för fel i annonsen...
https://modernaverkstaden.se/star-de...-sta-ditt-kast

Fast just i detta fall spelar det ju ingen större roll då det ändå inte finns någon kamrem på bilen...

För övrigt så är det nog riktigt svårsålda bilar i dagens tidevarv när bränsleförbrukning ligger på allas läppar.

Men i det stora hela så är det riktigt bra bilar förutom att en del av dom kan rosta något överjävligt.
Det kan bubbla rost i vikta plåtskarvar i dörrar och dylikt redan efter 3-4 år.
Samt att det har varit en hel del problem med galvblåsor under lackeringen.

Motorn är "skottsäker" och vill man ha mer ös i maskinen så fixar man det lätt med ett steg 1 programvara och vips så har man 360 hk i en familjekombi.
(En bekant har en sådan med steg 1, en överraskande snabb bil).

HGP i Tyskland har ju tex ett kit med 480 kusar.
https://www.youtube.com/watch?v=A_xgbFohAB4

Och nyligen har BSR tagit fram ett kit på 503 kusar.
Vad jag kunde se så är inte förbrukningen så åt skogen för att vara en sån motor med 280 hästar?

Men om man kan säkerställa att där inte är något tecken på rost & isåfall kanske monterar något skydd, är det då ett bra köp?
Citera
2021-04-13, 12:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Vad jag kunde se så är inte förbrukningen så åt skogen för att vara en sån motor med 280 hästar?

Men om man kan säkerställa att där inte är något tecken på rost & isåfall kanske monterar något skydd, är det då ett bra köp?

Några 0,72 ska man inte räkna med...
Verkligheten ligger runt 0,90 liter per mil... Vissa tycker att den siffran är sinnessjukt hög... Jag tycker att det är okej...

Tja om bilen är fri från rost så är det väl inget uselt köp... Kanske pruta en hel del då den senast låg ute på Blocket i februari för 228t kronor.
Citera
2021-04-13, 14:06
Medlem
250+ för en passat är ju imponerande. Det är ju få bilmodeller som får en volvo att framstå som exotisk design, men passaten lyckas i jämförelse. Men den är väl relativt tryggt köp iom ny bil och helförsäkring. Garanterat rejäl värdeminskning dock.

Citat:
Vattenpumpen är väl driven av rem oavsett? Men det låter snarare som att pumpen gett upp och fått bytas, eller att bilen är högmilad.
Citera
2021-04-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
250+ för en passat är ju imponerande. Det är ju få bilmodeller som får en volvo att framstå som exotisk design, men passaten lyckas i jämförelse. Men den är väl relativt tryggt köp iom ny bil och helförsäkring. Garanterat rejäl värdeminskning dock.

Vattenpumpen är väl driven av rem oavsett? Men det låter snarare som att pumpen gett upp och fått bytas, eller att bilen är högmilad.

Jo du kanske har rätt, Jag tänkte spontant på kamrem..Men men va vet jag
Citera
2021-04-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Några 0,72 ska man inte räkna med...
Verkligheten ligger runt 0,90 liter per mil... Vissa tycker att den siffran är sinnessjukt hög... Jag tycker att det är okej...

Tja om bilen är fri från rost så är det väl inget uselt köp... Kanske pruta en hel del då den senast låg ute på Blocket i februari för 228t kronor.

Ja min lilla Audi just nu ligger på 1.1milen, så är inte a tänd av 0.9

Men hur ser du det förra priset? Kommer dröja någon månad innan jag bestämmer/köper, kan va bra att veta tills när det är dags!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in