Jag är så gammal att de spelade denna låten på diskoteken när jag gick på högstadiet.
Bob Marley & The Wailers - Buffalo Soldier
https://www.youtube.com/watch?v=uMUQ...dm2s&index=198
Redan då undrade jag om den sången var verklighetsförankrad.
En google-sökning på
Black Confederates ger tvivel och det verkar snarare varit 90% svarta soldater i sydstaternas armé.
Det är logiskt att befälen bestod av vita som lät slavarna slåss, men det passar inte i historieböckerna.
Man bör veta att alla krig innan ww1, som kallas för det första moderna kriget, fungerade på ett annorlunda sätt. Generalerna från båda sidor planerade en plats och en tid då de skulle slåss. Filmen Braveheart med Mel Gibson är ett bra exempel på hur det fungerade.
Soldat var ett yrke, de som hade råd till flest anställda, tex romarna fick makten över världsdelar.
Det är en fråga mer infekterad än förintelsen i USA. Inbördeskriget handlade inte om slavfrågan, den har lagts till i efterhand. Det handlade om kolonialism, precis som ww1 och ww2. Att ha makt över hela ledet från råvara till förädling, tex bomullsodlingarna i sydstaterna som fabrikörerna och exportörerna i norr lyckades få kontrollen över.
De som skrev om samtiden under inbördeskriget ger bilden av att sydstaternas svarta soldater snarare var yrkessoldater, medan nordstaterna tvingade svarta som var fria till att bli soldater då den vita arbetarklassen inte hade intresse av att kriga. Vilka källor ska vi lita på?