• 1
  • 2
2021-04-12, 04:56
Medlem
Hejsan vänner!

För 1 år sen & 1 månad blev jag stoppad av polis då jag körde bil, jag hade cannabis i kroppen då jag rökt dagen innan. Jag lämnade prover vilket visa en liten mängd thc. Detta var i Mars förra året, fallet har gått fram och tillbaka & till slut fick jag besked om att de läggs ner gällande drograttfylla men bruk kvarstår.

Fallet tas sedan upp igen då de överklagas, & har slutligen hamnat i Svea hovrätt, 1 år och 1 månad senare, jag har kvar mitt körkort och får köra bil som vanligt, röker inte längre och har precis fått ett jobb där bil är otroligt viktigt.

Min fråga! Jag läste att typen av detta brott preskriberas efter 1 år, alltså drograttfylla som ej räknas som grovt, vilket min inte gjorde. Jag har inte fått höra nånting om hur det går med fallet, men har insett att de överstigit tiden som jag läser om på nätet, vad tror ni? Läggs detta ner? Ska man ringa & kolla vad som gäller?? Tacksam för svar!
Citera
2021-04-12, 05:03
Medlem
tnems avatar
Har det kommit till hovrätten så har du ju en dom från tingsrätten, vart du friad där?
Citera
2021-04-12, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har det kommit till hovrätten så har du ju en dom från tingsrätten, vart du friad där?

Jag blev friad i tingsrätten då mitt motiv var att detta skett på en fest omedvetet. Sedan överklagades de till prövning i Svea hovrätt, och det är sista steget jag fått info om.
Citera
2021-04-12, 05:10
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mal000
Hejsan vänner!

För 1 år sen & 1 månad blev jag stoppad av polis då jag körde bil, jag hade cannabis i kroppen då jag rökt dagen innan. Jag lämnade prover vilket visa en liten mängd thc. Detta var i Mars förra året, fallet har gått fram och tillbaka & till slut fick jag besked om att de läggs ner gällande drograttfylla men bruk kvarstår.

Fallet tas sedan upp igen då de överklagas, & har slutligen hamnat i Svea hovrätt, 1 år och 1 månad senare, jag har kvar mitt körkort och får köra bil som vanligt, röker inte längre och har precis fått ett jobb där bil är otroligt viktigt.

Min fråga! Jag läste att typen av detta brott preskriberas efter 1 år, alltså drograttfylla som ej räknas som grovt, vilket min inte gjorde. Jag har inte fått höra nånting om hur det går med fallet, men har insett att de överstigit tiden som jag läser om på nätet, vad tror ni? Läggs detta ner? Ska man ringa & kolla vad som gäller?? Tacksam för svar!

Hej!
Fick du lämna både blod och urinprov och var båda proven positiva?

Har dom sagt att det är nedlagt så är det lungt.
Dock är preskriptionstiden 2år för drograttfylla av normalgraden.
Citera
2021-04-12, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Hej!
Fick du lämna både blod och urinprov och var båda proven positiva?

Har dom sagt att det är nedlagt så är det lungt.
Dock är preskriptionstiden 2år för drograttfylla av normalgraden.

Fick lämna urin samt blod, men urinen blev ogiltigt, de hittade en liten mängd i blodet. & det var nedlagt men skulle prövas av hovrätten och det är de sista jag hört.

Detta läste jag:
För rattfylleri som ej är grovt (inklusive de fall där narkotika brukats men brottet ej ansetts grovt) är straffet böter eller fängelse i högst sex månader. Prekriptionstiden är då ett år.

Vet dock ej om det stämmer
Citera
2021-04-12, 05:17
Medlem
Preskriptionstiden löper ej då åtal har väckts. Känner ej till de exakta juridiska detaljerna men är rätt så säker på att ditt mål inte kommer preskriberas.
Citera
2021-04-12, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Preskriptionstiden löper ej då åtal har väckts. Känner ej till de exakta juridiska detaljerna men är rätt så säker på att ditt mål inte kommer preskriberas.

Kan mycket väl stämma, men funkar de så alltså, för har en polare som åkt dit för samma sak, dock blev han dömd ganska snabbt då han erkände, totalt var han utan körkort i 8 månader innan han fick göra om de på nytt. Detta skedde för över 1 år sen, kan de dra in ett körkort efter så pass lång tid? De har väl ingen aning om hur jag är nu 1 år senare, tycker det är riktigt skevt då de tagit så pass lång tid
Citera
2021-04-12, 05:26
Medlem
Citat:
Kan mycket väl stämma, men funkar de så alltså, för har en polare som åkt dit för samma sak, dock blev han dömd ganska snabbt då han erkände, totalt var han utan körkort i 8 månader innan han fick göra om de på nytt. Detta skedde för över 1 år sen, kan de dra in ett körkort efter så pass lång tid? De har väl ingen aning om hur jag är nu 1 år senare, tycker det är riktigt skevt då de tagit så pass lång tid
Kanske kan du få svar på dina frågor via denna länken https://lawline.se/answers/straff-for-drograttfylla-1
Citera
2021-04-12, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Kanske kan du få svar på dina frågor via denna länken https://lawline.se/answers/straff-for-drograttfylla-1

Fanns bra info där, var inne o kika lite innan.
Tror för de första att jag slipper undan att bli dömd, får jag hoppas. Men skulle jag bli det, så är den stora frågan om dom tar mitt körkort, ett år senare. För då hade jag ju hellre förlorat de direkt, än ett år senare liksom haha.. finner tyvärr ej det svaret på den länken
Citera
2021-04-12, 10:11
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Cannabis --> Juridik
/Moderator
Citera
2021-04-13, 16:28
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Fick lämna urin samt blod, men urinen blev ogiltigt, de hittade en liten mängd i blodet. & det var nedlagt men skulle prövas av hovrätten och det är de sista jag hört.

Detta läste jag:
För rattfylleri som ej är grovt (inklusive de fall där narkotika brukats men brottet ej ansetts grovt) är straffet böter eller fängelse i högst sex månader. Prekriptionstiden är då ett år.

Vet dock ej om det stämmer

Märkligt att dom lägger ner drograttfyllan om dom hittade droger i ditt blod.
Brukar annars vara tvärtom, att dom enbart hittar droger i urinet och därför lägger ner drograttfylla men åtalar för ringa narkotikabrott.

Ja jag fick också fram den länken till Lawline, men den stämmer inte. Det är två år som gäller, även för ringa narkotikabrott. Förmodligen så har skribenten på Lawline blandat ihop att det är brott med högst 1års fängelse som ger 2års preskriptionstid.

Saxat från Wikipedia:
Citat:
Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år,
För de allra grövsta brotten, såsom mord, gäller ingen preskriptionstid.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Preskription

Edit:såg nu att det vårt flyttat till juridikforat, bäst att presentera länkar osv.
Senast redigerad av dramagous 2021-04-13 kl. 16:30.
Citera
2021-04-14, 10:51
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Märkligt att dom lägger ner drograttfyllan om dom hittade droger i ditt blod.
Brukar annars vara tvärtom, att dom enbart hittar droger i urinet och därför lägger ner drograttfylla men åtalar för ringa narkotikabrott.

Ja jag fick också fram den länken till Lawline, men den stämmer inte. Det är två år som gäller, även för ringa narkotikabrott. Förmodligen så har skribenten på Lawline blandat ihop att det är brott med högst 1års fängelse som ger 2års preskriptionstid.

Saxat från Wikipedia:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Preskription

Edit:såg nu att det vårt flyttat till juridikforat, bäst att presentera länkar osv.

Det är inte den som gäller. Det är preskribitionstiden för att väcka åtal. TS är redan åtalad.

Preskribitionstiden som säger när man kan dömas för detta brott än inom 15 år ifrån dagen då brottet begicks, för just rattfylleri.

Brottsbalk (1962:700)
15 kap.

6 § I intet fall må påföljd ådömas sedan från dag som i 4 § sägs har förflutit
1. fem år, om å brottet ej kan följa svårare straff än böter och tid för ådömande av påföljd för brottet bestämmes enligt 1 § 1,
2. femton år, om i annat fall än i 1 sägs å brottet ej kan följa fängelse över två år,
3. trettio år i övriga fall. Lag (1971:964).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in