• 1
  • 2
2006-05-26, 15:55
Medlem
Laughing_Crabs avatar
Detta tecken som man visar med handen där man böjer ner lång och ringfingret och låter resterande fingrar sticka upp. Vad betyder det egentligen? Har bl.a. hört att det skall betyda hårdrock, "I Love You" och att det skall vara djävulens tecken.

EDIT: Skillnad på tummen in eller tummen ut?
Citera
2006-05-26, 16:07
Medlem
Truxas avatar
Jag tror att det kommer från dom katolska länderna, där man med med fingrarna riktade framåt ger någon "det onda ögat". Men jag kan ha fel.

Annars så hävdar Ronnie James Dio att det var han som introducerade det i metalkretsar genom omslaget på Holy Diver.
Se bild: http://truemetal.org/metalwallpaper/.../holydiver.jpg

Fan trot...

Tummen ut är säkert någon jävla hophopgrej... Låt bli det!
Citera
2006-05-26, 16:21
Medlem
Laughing_Crabs avatar
Dio kan ju också ha lagt det på albumomslaget efter att alla fans började visa det.

Tummen in/tummen ut man ser båda tecknena på hårdrockskonserter.
Citera
2006-05-26, 16:26
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laughing_Crab
Dio kan ju också ha lagt det på albumomslaget efter att alla fans började visa det.

Nä, jag tror inte det. Jag lovar att före -83 så hade man ingen aning om vad det var för tecken.
Citera
2006-05-26, 16:31
Medlem
Laughing_Crabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Nä, jag tror inte det. Jag lovar att före -83 så hade man ingen aning om vad det var för tecken.

Okej, får väl tro på dig.

En annan sak som jag kom på nu är att tron om att det skulle vara djävulstecken så kanske grundar sig i att folk trodde att vissa band var satanister.
Citera
2006-05-26, 16:39
Medlem
Bloodstones avatar
Dio höll på med det där långt innan sin solodebut, redan i Rainbow och Black Sabbath kunde han inte hålla fingrarna i styr.:smart:
Citera
2006-05-26, 16:45
Medlem
Pellenezs avatar
Enligt Martina Axén i Drain var det från början ett tecken för jävulen (fingar = hornen, min gissning), men att det numera bara betyder ös eller röj.
Citera
2006-05-26, 16:48
Medlem
Laughing_Crabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Enligt Martina Axén i Drain var det från början ett tecken för jävulen (fingar = hornen, min gissning), men att det numera bara betyder ös eller röj.

Jag har en gång i tiden fått de så förklarat för mig att fingrarna=hornen och så håller man ut tummen så blir de svansen.
Citera
2006-05-26, 16:51
Medlem
Sign of Murray =)
Citera
2006-05-26, 16:51
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodstone
Dio höll på med det där långt innan sin solodebut, redan i Rainbow och Black Sabbath kunde han inte hålla fingrarna i styr.:smart:

Ja ja då...
Men före -77 så var det ingen som sysslade med djävulstecken inom hårdrocken.
Citera
2006-05-26, 16:59
Medlem
Daniel Ahlms avatar
I metalkretsar började nog tecknet ganska tidigt. Jagt ror att tecket fast med tummen ut står för kärlek. Med tummen in brukar man kalla det "sign of the horns". I modern tid har det rötter inom satanismen då man använde detta tecken i det tidiga Church of Satan (under Anton LaVey). Organisationen grundades 1966 så den är äldre än hårdrocken. Är osäker på vad tecknets hsitoriska rötter utanför Satanism och metal är dock.
Citera
2006-05-26, 17:01
Medlem
Remslems avatar
kan det ha att göra med att man håller fingrarna så när man spelar kvintgrepp (power chords)? Rockigt, menar jag.

... vid närmare eftertanke - inte särskilt troligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in