2021-04-11, 02:08
Medlem
Hej!

Nu när man är 23 så har man ingen gratis tandvård längre. Vad är det bästa att göra egentligen, förutom att ta hand om sina tänder naturligtvis.

Jag har allmänt tänder som blir dåliga ganska snabbt så fort jag små äter eller äter söt så blir det massa tandsten och hål som ska lagas.

Från en ekonomisk perspektiv, är det bättre att ha "abonnemang" hos folktandvården eller någon annan tandläkare som kanske samarbetar med folktandvården och betala någon liten summa varje månad och få typ kontroller och förebyggande vård (typ rensningar) eller ska man bara försöka hålla tänderna bra genom att borsta och hålla munnen ren och spara dem pengarna och skulle något hända ja då får man betala?

Hur gör ni?
Citera
2021-04-11, 02:19
Medlem
miikoss avatar
Beror nog helt på i vilken prisgrupp man hamnar.

Hade abonnemang förut och tyckte det var bra. Betalade 40 kr per månad och fick kontroll var 18 månad på Folktandvården. Sedan så tyckte de att jag började få tandlossning. Och då skulle jag hamna i dyraste kategorin om jag skulle ha nytt avtal. Så jag forsatte utan avtal, men då fick jag byta tandläkare. Folktandvården har bara tider för barn och de med avtal här.

Så bytte till privat, nu kör jag och betalar vid varje kontroll istället.

Kan ju finnas för- och nackdelar.

Fördelen med abonnemang är ju att akutvården ingår, så vidare det inte är tandskador/reglering osv. Lika så om de bedämmer att man ska plocka visdonstanden. Men för att man ska tjäna på det så får de ju inte inse innan abonnemanget tecknas att visdonständerna kan behövas dras ut, för då blir premien högre. Fördelen är väl också jämna kostnader.

Nackdelen med abonnemang är ju att man får betala även om man inte utför någon behandling. Dock så ska ju ett visst antal kontroller ingå. En annan nackdel är att tandvårdbidraget går till att premien. Premien man betalar är efter avdrag av bidrag.

Medans om man betalar vid behandlingen, kan använda sitt bidrag vid behandlingen, tror man kan spara i två år. Så kostnaden kanske inte är så jätte stor vid enstaka behandlingar.

Jag hade bett om en offert och se vilket pris man kan få på abonnemanget. Hamnar man i lägsta prisgruppen så kan nog abonnemang vara bra.
Citera
2021-04-11, 07:53
Medlem
Jag är tandläkare men har Frisktandvårdsförsäkringen och går endast på undersökningar. Säger samma sak till patienter som jag säger till mig själv. Man behöver inte brandförsäkring eller helförsäkring för bilen. Det innebär dock inte att bara för att man har försäkring så kommer något att hända. Man känner sig däremot tryggare när man har försäkring.

Visst kan man betala en undersökningsavgift på cirka 1000:- kronor (utan ATB) och någon 1000:- lapp till för att ta bort tandsten en gång vartannat år men om något större händer så har du avtalet. Upplever du att risken är alldeles för liten så är kanske försäkringen inte värd månadskostnader. Har du högre risk så bör man verkligen tänka efter.

Handlar om prioriteringar. Vill du lägga X antal kronor per månad på dina tänder? Vissa patienter vinner på det och andra förlorar.

Gällande privatkliniker/Folktandvården. Betydligt fler privattandläkare får varningar av IVO eller t.o.m förlorar sina legitimationer av HSAN jämfört med på Folktandvården. Jag hade valt Folktandvården alla dagar i veckan. Fler kvalitétskontroller hos Folktandvården än Privattandvården.
Senast redigerad av Doario 2021-04-11 kl. 07:57.
Citera
2021-04-11, 08:04
Medlem
Deckard-Cains avatar
Jag betalar 100kr /månaden. Inget att gnälla över
Citera
2021-04-11, 08:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Jag är tandläkare men har Frisktandvårdsförsäkringen och går endast på undersökningar. Säger samma sak till patienter som jag säger till mig själv. Man behöver inte brandförsäkring eller helförsäkring för bilen. Det innebär dock inte att bara för att man har försäkring så kommer något att hända. Man känner sig däremot tryggare när man har försäkring.

Visst kan man betala en undersökningsavgift på cirka 1000:- kronor (utan ATB) och någon 1000:- lapp till för att ta bort tandsten en gång vartannat år men om något större händer så har du avtalet. Upplever du att risken är alldeles för liten så är kanske försäkringen inte värd månadskostnader. Har du högre risk så bör man verkligen tänka efter.

Handlar om prioriteringar. Vill du lägga X antal kronor per månad på dina tänder? Vissa patienter vinner på det och andra förlorar.

Gällande privatkliniker/Folktandvården. Betydligt fler privattandläkare får varningar av IVO eller t.o.m förlorar sina legitimationer av HSAN jämfört med på Folktandvården. Jag hade valt Folktandvården alla dagar i veckan. Fler kvalitétskontroller hos Folktandvården än Privattandvården.

Det är ju precis så det är. Det är en trygghet man betalar för i mångt och mycket. Kan också jämföras med bundna lån och elavtal. Man vet vad det kostar oavsett vad som händer.

Har själv haft tandvårdsförsäkring hos Folktandvården i 10 - 15 år och aldrig ångrat det. Tror säkert att jag gått plus på det trots att jag inte huserar i de lägsta klasserna. Var t.ex. tvungen att göra en akut större åtgärd för inte så länge sedan. Skönt att gå därifrån med ömhet bara i munnen och inte även i plånboken.
Citera
2021-04-11, 11:08
Medlem
Mycket bra svar! Tack så mycket alla!
Citera
2021-04-11, 11:16
Medlem
Vid abonnemang har du ingen bestämmanderätt över behandlingarna för vad som ingår
i försäkringen - du får inte hål lagade med guldinlägg eller porslinskronor (vilket är bästa
lagningarna)
Citera
2021-04-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vid abonnemang har du ingen bestämmanderätt över behandlingarna för vad som ingår
i försäkringen - du får inte hål lagade med guldinlägg eller porslinskronor (vilket är bästa
lagningarna)

Så vi säger att jag känner att jag behöver rensning oftare än 18 månader (säkert vad dem erbjuder) får man inte det då?
Citera
2021-04-11, 13:39
Medlem
Försäkringen skall täcka realistiskt behov - men du kommer inte att få de dyrare/dyraste behandlingarna
utan att betala själv - vi talar om flersidigt guldinlägg typ 8,000 porslinskrona 8,000.

Rotfyllning är dyrt som fan - men det borde du få om det behövs.

Lagade 3 hål - ink räddade ett guldlägg* ink rotfylld visdomstand - en porslinskrona - o ett guldinlägg + undersökning - borttagning tandsten- betalade nästan 27,000 kr (plus att Fk betalade en del) - det här
kan du titta i långkilaren efter (baserat på försäkring a typ 100 kr mån)

Men som sagt vi talar om kvalitetslagningar och en * mycket skicklig tandläkare som har gjort ytterligare
ett par bra o kvalificerade lagningar tidigare - har valt honom pga rekommendation av erfaren tandtekniker.

Jag är inte snål mot mig själv - kan tyvärr inte köpa begagnad tandvård o bensin för i så fall skulle jag ha gjort det (istället för nytt o dyrt) o så får man oftast vad man betalar för
Citera
2021-04-11, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Så vi säger att jag känner att jag behöver rensning oftare än 18 månader (säkert vad dem erbjuder) får man inte det då?

Kostnaden vi beräknar är din risk för sjukdom och antalet besök under avtalets period.

Om din sjukdomsrisk är låg men att du däremot får lättare tandsten pga mineralrikt saliv/tätt mellan tänderna så kan du be om oftare besök mellan undersökningarna. För övrigt så leder tandsten på tandytorna över tandköttet oftast inte till tandlossning.

Då kan månadskostnaden öka på grund av att "antalet besök" ökar även om din sjukdomsrisk är låg.
Senast redigerad av Doario 2021-04-11 kl. 14:22.
Citera
2021-08-02, 19:38
Medlem
luripompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
lagningarna)

Självklart har du bestämmanderätt oavsett om du har abonnemang eller inte. Porslinskronor ingår för övrigt. Däremot inte t.ex. guldinlägg. Vill man restaurera tänderna i något specifikt material som är dyrare än det som vanligtvis används, så brukar arbetet ingå i abonnemanget men man får själv stå för den extra materialkostnader. Guld används ju inte så mycket, så skulle Folktandvården ta höjd för sådana önskemål skulle priserna på premiegrupperna nog vara högre.
Citera
2021-08-02, 19:43
Medlem
luripompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD400

Din tandläkare/tandhygienist vet ju hur ofta du brukar komma och ser ju också hur mycket tandsten som hunnit bildas sedan förra gången. De gör en sammanlagd medicinsk bedömning av hur stort tandvårdsbehovudu du har och hur ofta du behöver komma dit. Att du bildar lite extra tandsten innanför framtänderna i underkäken är exempelvis ingen särskilt stor risk för din munhälsa, även om du kanske tycker det känns äckligt eller irriterande. Du kan självklart be om att få komma oftare, i mån av tid hos din hygienist, men du får då stå för den extra kostnaden själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in