• 1
  • 2
2021-04-11, 00:12
Medlem
Ja, tankarna glider åt en fyrhjuling. Jag är inte huggen i sten vad för typ, terräng eller asfalt.

Vad jag vet däremot, är att den ska vara runt 500 CC, om det inte finns starka och goda anledningar till klenare/svagare.

Mina behov:

Kommer köra mycket asfalt, men vill gärna att den ska vara duglig i terräng. Om den ska vara ett riktigt lermonster tvivlar jag på, men skönt om däcken samt maskinen gör bra på grusvägar, traktorstigar och en del gallrade skogar. Den kommer gå året runt.

Vinsch så klart, plogutrustning ( att köpa till ) vore trevligt och gärna enkla och/eller billiga underhåll som man kan utföra själv är vinnande argument.

Drag är också ett måste, då jag har en del praktiska planer för denna maskin. Mestadels förflyttning av mig, men även mindre utrustning och material. Ej timmer eller stora stenar, men fiskeutrustning, mindre byggmaterial, t o m handla om det faller mig in.

Jag har kört en del fyrhjuling, av den känsla av de jag kört så är 90 ( som vissa blocketannonser säger ) inte någon hastighet jag lär utforska i större utsträckning. När går smärtgränsen för bekvämlighet, säkerhet men ändå snabb framkomlighet?

Vid en snabb titt ( ej sett på plats ), verkar ändå denna ganska trevlig och utrustad för mina behov, det då med all utrustning som står samt kan köpas till. Jag har däremot ingen kunskap eller erfarenhet om märket och vet därför inte om maskinen är en riktig kämpe eller billig plast och skrot inom kort.

Budgeten på 70 tkr kan spräckas, men då bör det vara något riktigt speciellt. Annars därikring eller under.

Jag vet väldigt lite, så all info å kunskap tas tacksamt emot.

Ser fram emot era svar.
Citera
2021-04-11, 12:36
Medlem
Potatis eller can am,

Här själv haft Honda trx 500 och Kawasaki kvf 750,
Men kompisarnas polaris o can am har varit bättre
Citera
2021-04-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Potatis eller can am,

Här själv haft Honda trx 500 och Kawasaki kvf 750,
Men kompisarnas polaris o can am har varit bättre

Ska ta det i åtanke. Priserna verkar lite högre i förhållande till andra men en kvalitetsmaskin lönar sig i längden. Har även som mål att behålla denne till graven om inget extremt sker.

Tack för rådet, ska titta vidare.

Vad anses som mycket timmar/mil på en fyrhjuling? Vart är ( ca ) 20.000 mil på en fyrhjuling för att förutspå större reparationer o.s.v?
Citera
2021-04-14, 19:59
Medlem
Köpte en CF moto 450 för ungefär 1 månad sen. Jäkligt nöjd än så länge, kvaliten känns väldigt mycket bättre än kinesiska fyrhjulingar gjorde för typ 10 år sedan.
Bra utrustning som standard; dragkrok, vinsch t ex.

https://24fritid.se/produkter/138-cf...force-450-efi/
Citera
2021-04-15, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petz
Köpte en CF moto 450 för ungefär 1 månad sen. Jäkligt nöjd än så länge, kvaliten känns väldigt mycket bättre än kinesiska fyrhjulingar gjorde för typ 10 år sedan.
Bra utrustning som standard; dragkrok, vinsch t ex.

https://24fritid.se/produkter/138-cf...force-450-efi/

Jag ser "Goes On" och "CF Moto" överallt. Mycket försäljarsnack så man drar ju öronen till sig. Däremot är ju dessa väldigt intressanta prismässigt sett, och mitt behov är sällan livsavgörande och surhål, lera och/eller stora utmaningar är inte högt i kurs, därav kommer inte grejerna prövas till det yttersta.

Efter mycket fundering är jag fortfarande kluven.

Eftersom 85 - 90% av min körning kommer ske på asfaltsväg eller grusväg så känns ändå en sån där terränggående lite överflödig. Ur en praktisk synvinkel, mer lastmöjligheter, 4 hjulsdrift, plog och packåsna, och även kunna köra på obrutna vägar en underbar grej.

Men större delen som sagt kommer jag köra på hyfsat vettiga vägar och föredrar hellre stabiliteten, säkerheten och hastigheten då fordonet kommer köras mycket till/från jobb, till närmaste vänner o.s.v.

Jag försöker titta på dessa mer anpassade för vägkörning ( ej 4hjulsdrigt, lägre sitthöjd, andra däck/fjädring o.s.v ) men svårt att söka, och de få jag finner har väldigt högt pris, väl använda och/eller saknar en del funktioner ( som lastmöjligheter ) som faktiskt skulle göra livet mycket bättre.

Men samtidigt finns det en landsväg ca 1 mil med 80 km/t som jag ofta kommer köra, inte så sugen p.g.a vägens korta rakor och dåliga sikt ligga 40 - 60, när folk kommer bra bit över 80 ibland.

Jag är som sagt kluven.
Citera
2021-04-16, 12:32
Medlem
Tammers avatar
Det första man ska tänka på är om den ska vara vägreggad eller inte. Om du inte ska köra på allmänna vägar finns det betydligt mer att välja på och priserna är lägre. Den du länkade till har ju mer karaktären av traktor eller skogsmaskin än för ren nöjeskörning eller persontransport. Den duger både till att ploga snö och dra timmer i skogen.
Citera
2021-04-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det första man ska tänka på är om den ska vara vägreggad eller inte. Om du inte ska köra på allmänna vägar finns det betydligt mer att välja på och priserna är lägre. Den du länkade till har ju mer karaktären av traktor eller skogsmaskin än för ren nöjeskörning eller persontransport. Den duger både till att ploga snö och dra timmer i skogen.

Dessa som nu är gjorda för vägkörning, är de i regel vägreggade eller är det ( som jag förstår smått utav det ) någon ny grej? Som det där med att 2017(?) så skulle fyrhjulingarna antingen reggas som traktor eller vägfordon och således få olika fartspärrar? Fick höra av en vän att jag i alla fall skulle ta en äldre än 2016/2017 då något snarlikt jag kan felcitera honom på nu såhär i efterhand.

Mig spelar ingen roll, det lilla jag kommer köra på allmän väg kommer aldrig ses av polis eller folk. Det är en sträcka jag kommer köra från en grusväg till annan grusväg, men om priserna är bättre, utbudet större å det finns något som passar mig så spelar det ingen roll om den är reggad eller ej.

Jo å därför jag är kluven i om jag verkligen ska ha en sådan jag först tänkte, eller dessa som byggs för att gå på vägen å får bättre köregenskaper. Känns ju som att en terränggående är lite väl, även om den skulle passa mer praktiskt för mig, så kommer den mestadels frakta mitt arsle och jag vill gärna att den klarar av i alla fall 60 - 70, känns något sånär trygg och säker att köra å lite drag i den. Däremot vill man ju gärna handla på vägen hem ibland, åka iväg å fiska å göra praktiska grejer, och förvaringsutrymmet på dessa vägfyrhjulingar är i princip noll om man inte bygger något i efterhand, och det skulle jag kunna göra men plats är en bristvara på dessa.

Kluven som sagt, men lutar väl mer åt en vägfyrhjuling. Kommer hata den när jag ska handla, men älska den när jag ska till polaren 2 mil bort.
Citera
2021-04-17, 14:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangaFragor
Dessa som nu är gjorda för vägkörning, är de i regel vägreggade eller är det ( som jag förstår smått utav det ) någon ny grej? Som det där med att 2017(?) så skulle fyrhjulingarna antingen reggas som traktor eller vägfordon och således få olika fartspärrar? Fick höra av en vän att jag i alla fall skulle ta en äldre än 2016/2017 då något snarlikt jag kan felcitera honom på nu såhär i efterhand.

Mig spelar ingen roll, det lilla jag kommer köra på allmän väg kommer aldrig ses av polis eller folk. Det är en sträcka jag kommer köra från en grusväg till annan grusväg, men om priserna är bättre, utbudet större å det finns något som passar mig så spelar det ingen roll om den är reggad eller ej.

Jo å därför jag är kluven i om jag verkligen ska ha en sådan jag först tänkte, eller dessa som byggs för att gå på vägen å får bättre köregenskaper. Känns ju som att en terränggående är lite väl, även om den skulle passa mer praktiskt för mig, så kommer den mestadels frakta mitt arsle och jag vill gärna att den klarar av i alla fall 60 - 70, känns något sånär trygg och säker att köra å lite drag i den. Däremot vill man ju gärna handla på vägen hem ibland, åka iväg å fiska å göra praktiska grejer, och förvaringsutrymmet på dessa vägfyrhjulingar är i princip noll om man inte bygger något i efterhand, och det skulle jag kunna göra men plats är en bristvara på dessa.

Kluven som sagt, men lutar väl mer åt en vägfyrhjuling. Kommer hata den när jag ska handla, men älska den när jag ska till polaren 2 mil bort.
Jag har ingen själv än, utan jag letar också. Hade först tänkt mig en begagnad, men utbudet är dåligt och priserna höga. Sen håller jag till i en annan prisklass än vad du tydligen gör, och eftersom jag inte har några krav på kvalitet så tittar jag mest på "Kina"-varianter. Som den här, vägreggad för under 30000kr.
https://www.superbilligt.se/atv/atv-...vt-efi-4x2-rod
Det verkar finnas fyra typer av ATV: vägreggad, traktorregistrerad, moped, och endast för terräng/ej på allmänna vägar. Sen har jag för mig att en ATV inte får gå fortare än 70km/t, och en traktorregistrerad som en traktor: 30-40 km/t.
Citera
2021-04-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har ingen själv än, utan jag letar också. Hade först tänkt mig en begagnad, men utbudet är dåligt och priserna höga. Sen håller jag till i en annan prisklass än vad du tydligen gör, och eftersom jag inte har några krav på kvalitet så tittar jag mest på "Kina"-varianter. Som den här, vägreggad för under 30000kr.
https://www.superbilligt.se/atv/atv-...vt-efi-4x2-rod
Det verkar finnas fyra typer av ATV: vägreggad, traktorregistrerad, moped, och endast för terräng/ej på allmänna vägar. Sen har jag för mig att en ATV inte får gå fortare än 70km/t, och en traktorregistrerad som en traktor: 30-40 km/t.

Jo, en som jag fann för vägändamål å även var utan regg, låg i Skellefteå mer än halva Sveriges längd bort... Bra pris däremot, men ungdomsägd ( tror jag ). Känns som en riktig nitlott å hämta/frakta den, å så är det problem på problem.. Å många andra val hade jag inte för några dagar sedan.

Den där såg rätt trevlig ut ändå, lite klen men ändå något snarlikt, fast om den ska vara likadant stuk vill jag ha 4x4, mer CC å lite mer lampor ( det löser jag själv ) och gärna ett vidkänt märke som står för bra grejer - det är väl lite att man själv vill bli en som har en stadig eftertraktad fyrhjuling som faktiskt ( om jag nu MÅSTE ) kan sälja för en bra andrahandspeng.

70 skulle vara OK, en polare till mig har en fyrhjuling som gör 90 km/t. En terränggående, minns inte exakt CC å liknande men vill väl ha något liknande om jag går för en terräng, tyvärr är väl vägkänslan sisådär - går ju bra på rakorna, synd att det är en bristvara här..

Föredrar ej spärrar i alla fall, inga låga. Så tittar på äldre, ska även försöka lägga ut lite annonser själv å se om det finns folk som säljer för rätt pris. Jag är fortfarande i valet å kvalet, så får det ta allt eftersom men den du länkade var ju intressant i dess form. Känns som en hyfsat lagom maskin, både terräng men även väg, synd att den faller på lite andra saker.
Citera
2021-04-18, 14:41
Medlem
Är den här prisvärd?

SMC Wildcat 503 Race EDT. (0:- Kontant)
59 900 kr
Fakta
Modellår
2011
Tillverkad
2011
Beskrivning
SMC Wildcat 503 Race EDT. (0:- Kontant)
Mätarställning: 1300 mil
Färg: Flerfärgad
Typ: Touring/Landsväg
Nu har vi fått in en riktigt fin fyrhjuling SMC Wildcat 500 Racing edition.
Denna fyrhjuling får framföras med B Körkort.
Utrustad med ett fint Yoshimura avgassystem.
Besiktad fram till 2022-03-31.

Tycker 1300 mil låter mycket, men i å för sig inte så farligt för att vara de flesta fordon annars, men det är ju en fyrhjuling så känns ju ändå ganska mycket.
Citera
2021-05-03, 20:43
Medlem
Själv äger jag en cam am 650 xmr -20 och tjejen har en 570 pro plus-20. Och vi båda är sjukt missnöjda med dom. Dålig kvalite och den driver bara oftast på 3 hjul för den har så dålig fyrhjulsdrift. Men dom har absolut den bästa möjligheten för tillbehör och dylikt. Dom går bäst efter vägen och har den enklaste fyrhjulsdriften att använda, antingen har du 2x4 eller så har du 4x4 och så sköter den diffen fram själv. Men jag skulle rekommendera att köpa en Honda 500 (nya heter 520), eller en Yamaha grizzly 700. Dom är dyrare än alla andra fyrhjulingar men du kommer inte bli missnöjd. Men köper du en cf mota eller nån annan fyrhjuling från kina, så kommer du nog bli sjukt missnöjd efter ett tag. Men allt beror på hur man ska använda maskinen
Citera
2021-05-03, 21:28
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det beror ju på vad du ska ha den till, lek då polaris eller can-am. Jag hade en outlander 1000 den gick bra som fan men dom går ju inte att arbeta med då dom är för hetsiga och går heta.

Suzuki, Yamaha etc. är arbetsmaskiner med en helt annan karaktär. Dyra och odödliga men tråkiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in