• 1
  • 2
2021-04-10, 23:42
Medlem
Som rubriken säger, vad tjänar ni som jobbar på restaurang i dricks i månaden? Delge gärna stad, samt typ av restaurang.

Jag först:

Stockholms innerstad, på en ”innerestaurang”, så kunde jag tjäna ungefär 15000 i dricks per månad. Detta var typ tio år sedan.

Vad tjänar ni andra på dricks i månaden?
Citera
2021-04-11, 00:00
Medlem
sommarlovs avatar
Jag skulle vilja säga så här, eftersom idag är dricksen är inbakat i priset, för att göra det rättvisare för för folk i branschen, undrar jag hur mycket folk ändå dricksar?

Undrar också vad personalen tänker om de som inte dricksar?
Citera
2021-04-11, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av touslesmemes
Som rubriken säger, vad tjänar ni som jobbar på restaurang i dricks i månaden? Delge gärna stad, samt typ av restaurang.

Jag först:

Stockholms innerstad, på en ”innerestaurang”, så kunde jag tjäna ungefär 15000 i dricks per månad. Detta var typ tio år sedan.

Vad tjänar ni andra på dricks i månaden?
Lite skillnad på restaurang för tio år sedan mot idag hörru. Dels är det knappt några cash och dels är det noll kunder. Vaknade du nu efter typ 5 års sömn?
Citera
2021-04-11, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag skulle vilja säga så här, eftersom idag är dricksen är inbakat i priset, för att göra det rättvisare för för folk i branschen, undrar jag hur mycket folk ändå dricksar?

Vadå inbakat? Det är ingen skillnad på Frantzén, 28+ och din lokala pizzeria menar du?
Citera
2021-04-11, 00:10
Medlem
SwampDoggs avatar
Bland mina bekanta inom restaurangbranschen skiljer det sig avsevärt. Allt från 2000 till 30 000 kronor per månad, beroende på etablissemang.

Just nu verkar det dock vara nere på väldigt låga nivåer, vilket inte är särskilt konstigt. Men det blir en rätt kraftig lönereducering för många.
Citera
2021-04-11, 01:01
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Vadå inbakat? Det är ingen skillnad på Frantzén, 28+ och din lokala pizzeria menar du?
Du måste väl kunna förstå ett ord som inbakat, utanför pizzerian!?
Citera
2021-04-11, 01:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Nej, dricksen har aldrig "bakats in i priset".

Det var serveringsavgiften (10%) som plockades bort 1993.
Dricksen har alltid legat utanpå det.
Citera
2021-04-11, 05:27
Medlem
Som har väl lön som alla andra? Skälig lön oftast. Knappast så dom behöver nån dricks.
Tror ni att det här är USA eller?
Riktigt fjantigt att förvänta sig extra pengar för att man utför uppgiften extra bra.

Knappast så att vi andra dödliga kan göra så!
Citera
2021-04-11, 05:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Som har väl lön som alla andra? Skälig lön oftast. Knappast så dom behöver nån dricks.
Riktigt fjantigt att förvänta sig extra pengar för att man utför uppgiften extra bra.

Servera är ett service jobb. Precis som byta däck.. Eller laga en tand.

Varför skall de på krogen ha dricks? Och inte tandläkaren?
Citera
2021-04-11, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet

Det är värre än så...

Många förväntar sig dricks fastän de utför jobbet dåligt. Otrevliga, ointresserade, ohjälpsamma.

Snälla kunder, dricksa bara om ni fått gudomligt bra service! Om alla dricksar alla oavsett service finns ju inget incitament för personalen att anstränga sig, ni kastar ju pengar på dem ändå.
Citera
2021-04-11, 06:20
Medlem
BIB3ls avatar
Jag tjänade runt 25 papp netto i början av 90-talet. Tror inte att det går att dra in dom slantarna i dag.

Även då betalades det orftast med kort, men det finns inte många servitörer/hovmästare av min kaliber då heller.

*insamla* för den som är insatt.
Senast redigerad av BIB3l 2021-04-11 kl. 06:33.
Citera
2021-04-11, 06:58
Medlem
Armons avatar
Tidigare jobbade jag på en av södra Sveriges största nattklubbar (dock bara öppet på sommaren). Runt millennieskiftet och fram tills att kontanter började försvinna omkring 2010 kunde en bartender där dra in femsiffriga belopp i dricks under en enda kväll. Nu för tiden (innan pandemin satte stopp för verksamheten) rör det sig om några tusenlappar för hela sommaren. Det bör tilläggas att gästantalet har minskat med åren för stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in