• 1
  • 2
2021-04-10, 21:06
Medlem
Gick in på Minpension.se och kollade upp vad för pension man kan vänta sig.

Pensionen består av fyra delar: Inkomstpension, Premiepension, ITP2 och ITPK. Vad det verkar så blir pensionen 73% av lönen om jag fortsätter jobba tills 65 år. Då är den privata delen inte inräknad.

Hur ser det ut för er andra? vad är normalt?
Citera
2021-04-10, 21:19
Bannlyst
Jag kommer ha högre pension än lön idag.
Citera
2021-04-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeB
Jag kommer ha högre pension än lön idag.
Många fattigpensionärer i Sverige tänkte samma tankar som du en gång i tiden.
Citera
2021-04-10, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crimewavesweden
Alldeles för många hade tron för inkomstpensionen, tyvärr.
Citera
2021-04-10, 21:36
Medlem
Citat:

Många fattigpensionärer aka hemmafruar har ju en högre pension än vad de hade i lön.
Citera
2021-04-10, 21:38
Medlem
Citat:
Alldeles för många hade tron för inkomstpensionen, tyvärr.
Och staten, sossarna i Sverige komma blåsa människor på deras privata pensionssparande. Man kommer göra det i jämlikhetens namn och det kommer applåderas positivt in av etablissemanget och de unga generationerna. Man kommer sälja in det enkelt genom att säga att tidigare generationer har haft möjlighet att spara så mycket så därför ska inte de som har privat pensionssparande åtnjuta någon allmän pension: de får leva främst på egna medel.
Citera
2021-04-10, 21:52
Bannlyst
Citat:
Och staten, sossarna i Sverige komma blåsa människor på deras privata pensionssparande. Man kommer göra det i jämlikhetens namn och det kommer applåderas positivt in av etablissemanget och de unga generationerna. Man kommer sälja in det enkelt genom att säga att tidigare generationer har haft möjlighet att spara så mycket så därför ska inte de som har privat pensionssparande åtnjuta någon allmän pension: de får leva främst på egna medel.
Är du arg eller full? Nu är du bara löjlig
Citera
2021-04-10, 21:58
Medlem
Citat:
Det är jag inte. Det är fullt realistiskt, fullt möjligt. Om 30 år när finansieringen nått vägs ände.
Citera
2021-04-10, 23:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det Crimewavesweden skriver är en fullt möjlig sanning, redan i dag så får de som inte arbetat en dag i Sverige nästan lika mycket som de som jobbat ett helt yrkesliv i låglöneyrken.
Den som icke arbetat skall heller icke äta!

Pengarna är inte oändliga och det blir fler och fler som skall försörjas när färre arbetar.
Skulle inte alls bli förvånad om det om ett tiotal år blir behovsprövad pension, dvs. har du pengar sen förr och privat sparande kan du dra åt helvete för det finns negrer som skall försörjas.

Redan i dag höjer de ju pensionsåldern för att du lever för länge!
Stackars de som inget sparat själv....
Citera
2021-04-11, 00:14
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Många fattigpensionärer aka hemmafruar har ju en högre pension än vad de hade i lön.

Att vara hemmafru, eller hemmaman, handlar om att ta hand om hushållet så att ens partner kan fokusera på hushållets inkomst. Det går liksom inte att separarera dessa två, de är båda två olika sidor av samma mynt. Självklart skall därmed hemmafruar få tillgång till sin mans pension, även han dör i förtid, ty hennes arbete i hemmet har möjligtgjort för mannen att arbeta så mycket han gjorde, och betala in till pensionen. Att detta system med delad pension togs bort var ett enormt svek mot de som valde att leva mer konservativt, vilket också har bidragit till problemen med fattigpensionärer.
Citera
2021-04-11, 00:23
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Gick in på Minpension.se och kollade upp vad för pension man kan vänta sig.

Pensionen består av fyra delar: Inkomstpension, Premiepension, ITP2 och ITPK. Vad det verkar så blir pensionen 73% av lönen om jag fortsätter jobba tills 65 år. Då är den privata delen inte inräknad.

Hur ser det ut för er andra? vad är normalt?
Har samma, dvs ITP2 och ITPK. Ser jag vad jag får ut netto ligger jag på 83%.
Citera
2021-04-11, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Har samma, dvs ITP2 och ITPK. Ser jag vad jag får ut netto ligger jag på 83%.

Tack för svar.

Det är ju en bra nivå. Har du gjort några särskilda val för att hamna så högt?
För mig gäller livslång utbetalning från 65 år.
Senast redigerad av torson68 2021-04-11 kl. 07:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in