Citat:
Ursprungligen postat av
normalllekman
Exakt, väldigt bra förklarat. Jag förstod det genom att världen enligt mitt konspiratoriska synsätt skulle bli värre och svårare att leva i (i boken 1984 avskaffar de orgasmen och det likställer jag med att relationer skulle upphöra) men det upphör bara för mig. Det är så jobbigt, jag sitter fast i klistret med dessa tankar och varje dag tänker jag på vad som ska hända när jag är 37 utan förmågan att kunna ändra det. Någon annan kanske tänker att det bara är att ta kontakt med kvinnor men enligt "planen" som finns i mitt undermedvetna ska jag ju vara utan relationer åtminstone fram till 37 och lever då efter den planen och kan inte avvika från den.
Du förklarade det riktigt bra, vet du hur man kan förändra det? Utan läkemedel.
Ett sätt är via kognitiv beteendeterapi (KBT) (som jag nämnde ovan), det är en behandlingsmetod som inte involverar läkemedel men kräver ditt engagemang och vilja. Om du vill påbörja att förändra detta själv krävs det tålamod, acceptans och en hel del självreflektion. Det är ofta dessa bitar KBT hjälper en med. Det finns inget psyktiskt tillstånd som löses av sig själv, det kräver vilja och arbete från individens sida. Det finns inga quick fixes och mirakellösningar. En vanlig misbedömning från patientens sida är att KBT löser allt, nej. Liksom med allt, får du verktyg som underlättar ditt arbete med dig själv. KBT är således inget bot men ett användbart verktyg.
Först och främst varför tror du att du får dessa tvångstankar? Grundar sig dessa i något? Är de relaterade till specifika känslor? När började dina tvångstankar? Vilka olika tvångstankar har du? Handlar tankarna om något specifikt, dvs vad är helheten av tankarna? Finns det något specifikt tema? På vilket sätt hindrar de dig i din vardag? Hur påverkar det ditt mående, både när tankarna inträffar och efter att de har "uppfyllts"?
Om du inte förstår grundorsaken till varför ditt tillstånd uppkommer (om du nu lider av OCD) är det svårare att acceptera dina tankar och avfärda dem som enbart tankar. Det lämpliga är att du uppsöker din närmsta vårdcentral och börjar träffa en psykolog, sedan kan en behandlingsplan upprättas om du nu lider av tvångstankar.
Edit: Frågorna var mest menat att få dig att fundera, du behöver inte nödvändigtvis besvara dem.