2024-12-13, 22:11
  #5725
Medlem
Sefiruzs avatar
Jag tror på hyperinflation och att börsen kommer gå spikrakt uppåt när pengarna blir värdelösa, så de som sparar på banken kommer vara största förlorarna.
Citera
2024-12-15, 14:06
  #5726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag kan inte riktigt förklara varför men känslan jag har är att det helt enkelt inte är rimligt. Men det är klart jag kan få fel?

Jag brukar ha en känsla kring riktningen i marknaden, men ärligt är läget är svårare just nu än på många år. Aktier är generellt högt värderade - samtidigt kan man mycket väl tänka sig ett scenario där "Trump-Musk-duon" ångar på optimism & AI-bolag/big-tech drar börsen till nya höjder 2025.

Om det sker är jag dock orolig för att krashen blir mycket större 2026, än den hade behövt bli om vi istället för en mindre sättning under 2025. Min strategi är att om jag inte har conviction i någon speciell rikting, har jag hellre pengar på bankkonto & väntar på en sättning.

Man ska inte bli stressad över pengar på banken att de urholkas av inflation & värdeminskning. Det gör ju att du har en enorm möjlighet när börsen väl faller & alla andra säljer. Patience, patience.
Citera
2024-12-15, 14:30
  #5727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Man ska inte bli stressad över pengar på banken att de urholkas av inflation & värdeminskning. Det gör ju att du har en enorm möjlighet när börsen väl faller & alla andra säljer. Patience, patience.

Absolut. Men det kan också bli så att den stora kraschen kommer först efter 10 relativt goda börser. Det är det ingen som vet. Och vill man riskera att sitta vid sidlinjen så?

Det sagt, känns börsen just mer optimistisk inför framtiden, än vad jag upplever att industrin är.
Citera
2024-12-16, 00:01
  #5728
Medlem
Stora cykler från 1700-talet möts här omkring. Ta hem vinsterna.
Citera
2024-12-17, 09:19
  #5729
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
På något sjukt vis tror jag ändå inte på någon krasch för börsen. I alla fall inte i närtid. Jag kan inte riktigt förklara varför men känslan jag har är att det helt enkelt inte är rimligt. Men det är klart jag kan få fel? För att utveckla det hela så är det nog så att jag ändå ser att vissa bolag är undervärderade trots allt samt att de som har lite högre PE tal ändå visar på bra lönsamhet och forward PE. Jag skulle inte vilja säga att jag känner mig säker. Men det är ändå min uppfattning eller kanske snarare känsla? 🤔


Det har ju inte varit några exceptionella uppgångar på Stockholms-börsen, så håller med om att prissättningen på många aktier inte är så farlig.

Det som oroar mig är Nasdaq, någon gång måste det komma en sättning där, då är frågan hur mycket den svenska börsen åker med i den nedgången.
Citera
2024-12-17, 09:29
  #5730
Medlem
Dödskorset på Omx30 närmar sig och ser ut att infalla på torsdag.

Så tillkommer lite räntebesked där alla redan förväntar sig räntesänkningar.
Citera
2024-12-17, 13:43
  #5731
Bannlyst
Darrigt på börsen, ser vi en ordentlig smäll snart?
Citera
2024-12-17, 15:45
  #5732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Dödskorset på Omx30 närmar sig och ser ut att infalla på torsdag.

Så tillkommer lite räntebesked där alla redan förväntar sig räntesänkningar.

Det stämmer. Börsen är riktigt duktig på att finta det uppenbara. Spännande att se vad som händer denna vecka.
Citera
2024-12-17, 16:44
  #5733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det stämmer. Börsen är riktigt duktig på att finta det uppenbara. Spännande att se vad som händer denna vecka.
Vad menas med dödskorset
Citera
2024-12-17, 16:52
  #5734
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny93
Vad menas med dödskorset

Du kan la generellt gåggla järtecken
Citera
2024-12-17, 17:02
  #5735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Det har ju inte varit några exceptionella uppgångar på Stockholms-börsen, så håller med om att prissättningen på många aktier inte är så farlig.

Det som oroar mig är Nasdaq, någon gång måste det komma en sättning där, då är frågan hur mycket den svenska börsen åker med i den nedgången.
Senast jag kollade var det
/PE15 i snitt på Stockholmsbörsen, sämre än vad jag vill ha
men långt ifrån så illa som
/PE30 i snitt på USAbörsen, vilket är mycket för dåligt. (Lite förenklat) USAbörspriserna ska HALVERAS för att nå Stockholmsbörsens nivå som även den är för hög för att jag ska bry mig om att leta efter fynd...
Citat:
Ursprungligen postat av Conny93
Vad menas med dödskorset
Det är snack bland TA-folk, som inte begriper att det viktigaste är vad aktierna är VÄRDA
och eftersom så många tradear baserat på TA-signaler är det troligt att om det blir en stark säljsignal kan det starta ett ras...
Citera
2024-12-17, 17:02
  #5736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny93
Vad menas med dödskorset

Det tekniska dödskorset inträffar när 50-dagars medelvärdet faller under 200-dagars medelvärdet. Detta ses ofta som en signal på en potentiell nedåtgående trend eller en period av marknadssvaghet. Titta på OMX30 ettårsgraf och se om du upptäcker det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in