Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-14, 09:13
Medlem
Amors avatar
Många mindre tillväxtbolag har återhämtat sig rejält senaste månaden. Kan tycka att det finns en rimlighet i det.

Efter corona-uppgången har allt tryckts ner oavsett bolag. Har blivit lite som att kasta ut barnet med badvattnet. Givetvis är inte alla tillväxtföretag rena luftslott, många har kommit ner på attraktiv värdering.
Citera
2023-12-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ny all-time high på S & P 500 nästa år? Börsen är ju helt urspårad men som vanligt är man glad att man deltar i kalaset istället för att vara parkerad i kontanter.

Jag noterar att AVA global nu är 70% USA, inte bullish ! Om jag minns rätt var Japan typ 70% av globalindex på toppen av megabubblan där. Jag kan dock ha fel, jag drar siffror ur minnet utan att bekräfta.

Du behöver inte vänta till nästa år. ATH på stockholmsbörsen idag (OMXS30GI)
Citera
2023-12-14, 09:27
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Många mindre tillväxtbolag har återhämtat sig rejält senaste månaden. Kan tycka att det finns en rimlighet i det.

Efter corona-uppgången har allt tryckts ner oavsett bolag. Har blivit lite som att kasta ut barnet med badvattnet. Givetvis är inte alla tillväxtföretag rena luftslott, många har kommit ner på attraktiv värdering.

Tillväxtbolag som grupp är fortfarande fruktansvärt högt värderade så man bör vara rejält försiktig om det är detta man köper. Till exempel Sinch, som fortfarande är rent skräp, är upp 70% på några månader så att det här är revansch för bolag som varit för nedtryckta håller jag inte med om.
Senast redigerad av KJosef 2023-12-14 kl. 09:40.
Citera
2023-12-14, 12:47
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kometz
Jag tänker som du. Sålde idag hälften av mina långvariga innehav i Lundberg, Latour, Lifco, Addtech och Lagercrantz. Köpte 5000 björnar x2 på 9,97 kr/st. Det är första gången som jag är med i björnligan så nu går väl omxs30 upp till 2500 ....eller ned till 1990, ingen vet...

Fan vi fick fel
Partyt ska fortsätta! Blir förvånad att FED var så mjuka.
Citera
2023-12-15, 15:50
Medlem
Swingexpertens avatar
Nya rekord i portföljerna varje dag! 🤩

OMXS30 var uppe i 2395 idag. När vi får en stängning över 2500 är det dags att gå ”all-in” med max belåning. Sen är det fritt upp till 5000 som jag tror vi når år 2030.
Citera
2023-12-15, 21:02
Medlem
Är det vanligt att börsen rusar såhär under en lågkonjuktur ?
Citera
2023-12-15, 21:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim

Börsen börjar prisa in en kommande räntesänkning och ser att inflationen är på väg neråt överallt. Det är allt egentligen.
Sentimentet har tydligen slagit igenom på bred front
Citera
2023-12-15, 21:54
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Ja, det är exakt vad jag förväntar mig.

Självklart kan man inte säga vart den exakta botten kommer inträffa sig men att lågkonja utgör köplägen och att studsen kommer innan den ekonomiska datan visat på vänding är standard. En bra tumregel är att om ingen gillar börsen så är det förmodligen köpläge.

Du tjänar pengar på börsen genom att ta risk. Om du köper när alla i hela världen har panik över dåligt ekonomisk data så ska du förvänta dig att tjäna pengar på grund av den extra risk du var villig att ta på dig. Detta är också precis vad som alltid händer i praktiken.

Självklart är det så att börsen ibland har rätt och den här strategin jag förespråkar gjorde tillexempel att jag torskade en del pengar i Ryssland. Men, om man är villig att ta på sig risk som inte andra vill ta på sig och man sprider sina risker tillräckligt mycket för att inte spränga portföljen om man har fel så tjänar man bra pengar över tid.
Senast redigerad av KJosef 2023-12-15 kl. 22:09.
Citera
2023-12-16, 08:44
Medlem
Citat:

Det är inte lågkonjunktur, titta på arbetslösheten och börsbolagens vinster.
Citera
2023-12-16, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ja, det är exakt vad jag förväntar mig.

Självklart kan man inte säga vart den exakta botten kommer inträffa sig men att lågkonja utgör köplägen och att studsen kommer innan den ekonomiska datan visat på vänding är standard. En bra tumregel är att om ingen gillar börsen så är det förmodligen köpläge.

Du tjänar pengar på börsen genom att ta risk. Om du köper när alla i hela världen har panik över dåligt ekonomisk data så ska du förvänta dig att tjäna pengar på grund av den extra risk du var villig att ta på dig. Detta är också precis vad som alltid händer i praktiken.

Självklart är det så att börsen ibland har rätt och den här strategin jag förespråkar gjorde tillexempel att jag torskade en del pengar i Ryssland. Men, om man är villig att ta på sig risk som inte andra vill ta på sig och man sprider sina risker tillräckligt mycket för att inte spränga portföljen om man har fel så tjänar man bra pengar över tid.

Bra analys.
Citera
2023-12-16, 11:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Ja,

Studerar du tidigare lågkonjunkturer kontra börsen så är det samma mönster om och om igen. Börsen går upp innan det anses gå från låg- till högkonjunktur.

Detsamma gäller för lågkonjunkturer, börsen börjar vika sig innan det är befäst att det råder lågkonjunktur.

Ganska logiskt, det tar lång tid innan det råder konsensus kring dessa saker och risk/kapital tenderar att trappa ned på nya riskallokeringar desto längre in i en cykel vi kommer.

-

Och nej -- det är inte helt enkelt att helt köpa billigt i lågkonjunktur och sälja dyrt i högkonjunktur.
Citera
2023-12-16, 15:35
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
-

Och nej -- det är inte helt enkelt att helt köpa billigt i lågkonjunktur och sälja dyrt i högkonjunktur.

Det här håller jag med om. Man kan inte ha som långsiktigt strategi att köpa och sälja baserat på konjunkturcykeln.

Men, det man inte ska göra är att vara rädd för att investera nya pengar därför att vi kan misstänkas befinna oss i lågkonjunktur. Snarare ska man tänka att det antagligen är en extra bra möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in