Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-16, 19:01
Medlem
bithaxs avatar
I USA så är det Amazon, Apple, Tesla och några andra tech jättar som driver hela tillväxten i S&P 500.

De här tech jättarna utgör nu över 50% av indexet, vilket är nytt.

Resten av bolagen i S&P 500 ska enligt uppgift endast ha ökat i värde med 4% hittills i år. Men S&P 500 är upp nära 16% i år.

Källa: Patrick Boyle, youtube
Senast redigerad av bithax 2023-08-16 kl. 19:06.
Citera
2023-08-16, 19:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja fast Mr Burry köpte ju även en del värde aktier nu enligt senaste rapporten om hans innehav så helt utanför är han kanske inte. Fast han är ju känd för att byta position ganska ofta och medgav senast att han hade fel i sin marknads syn. Fast det här kanske vi skulle tagit i din nystartade tråd? Hur som helst har du rätt i att det i Amazons fall måste ha varit svårt att pricka den uppgången från start. Jag är ingen expert men en hobby investerare och ser ofta till fundamenta. Jag blandar riskablare case med mer tunga och stabila bolag och ligger kvar längre i aktier jag tror på än tidigare när jag var mindre erfaren. Nu kanske det blir en krasch vem vet? Fast jag känner ändå ett förtroende för den portfölj jag har för tillfället och jag har dessutom lagt till lite mer av defensiva bolag där samt värde bolag. Hur som helst är det ju spännande det här och se hur marknaden ska utvecklas.
Sälja böcker på nätet, hur lönsamt kan det vara liksom, vem som helst kan starta en konkurrent när som helst. Jag hade aldrig plockat amazon-aktien år 2001. Rätt skumt, jag anser mig intelligent. Vem kunde vetat att bezos var ett geni som t.ex gett USAs post USPS miljardförluster 16 år på raken genom förhandling.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 19:07.
Citera
2023-08-16, 19:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I USA så är det Amazon, Apple, Tesla och några andra tech jättar som driver hela tillväxten.

50% av bolagen i S&P 500 ska enligt uppgift endast ha ökat i värde med 4% hittills i år. Men S&P 500 är upp nära 16% i år.

De här tech jättarna utgör nu ca 50% av indexet, vilket också är nytt.
Det är ännu värre än så. 55% av alla aktier i alla världens globala indexfonder, det finns 1000-tals, är nu kopplade till topp-7 i USA och till USD-kursen. Som alla är absolut maximerade till bristningsgränsen. Globala indexfonder kommer att sjunka allra mest när bubblan spricker.

Det är inte en orimlig gissning att globala indexfonder faktiskt ligger bakom mycket av börsbubblan. Burry förutsade 2021 att det blir ett blodbad bland globala indexfonder. Det är inte en hållbar matematisk formel på sikt att köpa det som stigit mest och sälja det som sjunkit mest.
Citera
2023-08-16, 19:08
Medlem
Förut hade jag sagt crash, nu skulle jag vilja ha tillgång till big data och ostört jobba med verktygen för att avgöra hur folk har förändrat sina beteenden sen corona.

Det är kanske inte så att folk ”tror” på marknaden längre, bara att alternativet är värre.
Citera
2023-08-16, 19:13
Medlem
Skulle också vara intressant att veta hur kapital i big tech rört sig sedan Corona. Ganska meningslöst att analysera om man inte kan agera och hela klägget har bestämt sig för att göra allt, precis allt för att hålla informationen låst till, ja vad som nog har blivit en cabal, dock utan tänder vilket gör situatione rätt ”problematisk”.

För Sveriges del går alla pengar in i mig, miljö och att göra ”entrepenörer” av överflödigt högskolefolk.

Så..
Citera
2023-08-16, 19:13
Medlem
Det finns all anledning att tro att börsen kommer att fortsätta uppåt länge ännu. Ekonomin har varit under mycket svår stress under flera år. Ändå har börsen varit stark. När världsläget stabiliseras så kommer börsen att gå in i en ny uppåtgående fas. Så alla ni som läser detta. Gå nu in och köp så mycket ni kan innan uppgången. Ni kommer inte att ångra er.
Citera
2023-08-16, 19:14
Medlem
Citat:
I USA så är det Amazon, Apple, Tesla och några andra tech jättar som driver hela tillväxten i S&P 500.

De här tech jättarna utgör nu över 50% av indexet, vilket är nytt.

Resten av bolagen i S&P 500 ska enligt uppgift endast ha ökat i värde med 4% hittills i år. Men S&P 500 är upp nära 16% i år.

Källa: Patrick Boyle, youtube

Intressant, frågan är om fundamenta finns bakom de siffrorna.
Citera
2023-08-16, 19:14
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ännu värre än så. 55% av alla aktier i alla världens globala indexfonder, det finns 1000-tals, är nu kopplade till topp-7 i USA och till USD-kursen. Som alla är absolut maximerade till bristningsgränsen. Globala indexfonder kommer att sjunka allra mest när bubblan spricker.

Det är inte en orimlig gissning att globala indexfonder faktiskt ligger bakom mycket av börsbubblan. Burry förutsade 2021 att det blir ett blodbad bland globala indexfonder. Det är inte en hållbar matematisk formel på sikt att köpa det som stigit mest och sälja det som sjunkit mest.

Jag tror inte på Nvidia t.ex. för det är inte de som tillverkar GPUerna, det gör TSMC. Och andra företag kan köpa kapacitet hos TSMC och tillverka GPUer också.

Jag är inte med på vad det är som Nvidia har som de andra inte har. Jag tror bara det är AI hype.
Citera
2023-08-16, 19:17
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Förut hade jag sagt crash, nu skulle jag vilja ha tillgång till big data och ostört jobba med verktygen för att avgöra hur folk har förändrat sina beteenden sen corona.

Det är kanske inte så att folk ”tror” på marknaden längre, bara att alternativet är värre.

Rent teoretiskt så borde höjda räntor innebära ett utflöde av pengar från börsen till sparkonton, om inte avkastningen på börsen också ökar. Och utflöde av pengar (om/när det väl kommer) betyder att börsen går ned.
Citera
2023-08-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
är nu kopplade till topp-7 i USA och till USD-kursen.

Vad är topp-7 Jag har försökt googla men då hamnar jag oftast hos ett lotteri i Norge?
Citera
2023-08-16, 20:13
Medlem
Citat:
Jag tror inte på Nvidia t.ex. för det är inte de som tillverkar GPUerna, det gör TSMC. Och andra företag kan köpa kapacitet hos TSMC och tillverka GPUer också.

Jag är inte med på vad det är som Nvidia har som de andra inte har. Jag tror bara det är AI hype.

De har ritningarna för gpuer som på beräkningsfronten är långt före sina konkurrenter. De andra kan såklart också producera hos tsmc men slutprodukten blir ju inte densamma.
Citera
2023-08-16, 20:49
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Vad är topp-7 Jag har försökt googla men då hamnar jag oftast hos ett lotteri i Norge?
https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/just-7-companies-are-carrying-the-s-p-500-in-2023-75823741
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in