Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Nej du har antagligen rätt, men en sättning på -10-12% kan vi nog få se nu.
Lite nedåt idag men kraschen kommer väl någon gång. Svårt att säga när igentligen och att tima marknaden på det viset. Men ändå lite kul att surra om. Jag tror mer på att köpa övertid och ha en väl diversifierad portfölj med en del starkare och solidare bolag och fonder som grund. Sedan krydda på med mera risk.
Att köpa lite månadsvis är också bra för att inte riskera att köpa allt på toppen och kanske köpa en del på botten.
Senast redigerad av Truefighter 2023-08-02 kl. 21:53.
Citera
2023-08-03, 14:01
Medlem
Den här tråden startades för snart 2,5 år sedan. Så hade vi en nedgång i somras för ett år sedan.

ja, förr eller senare blir det en krasch...
Citera
2023-08-03, 16:23
Medlem
Nenetss avatar
Den här tråden har tyngd. Det finns mycket att ta upp.
Citera
2023-08-03, 16:37
Medlem
Citat:
Den här tråden har tyngd. Det finns mycket att ta upp.

Javisst och någon gång kraschar det…

Efter nedgången senaste veckan borde jag starta en tråd med rubriken: när kommer uppgången?
Citera
2023-08-04, 08:43
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Javisst och någon gång kraschar det…

Efter nedgången senaste veckan borde jag starta en tråd med rubriken: när kommer uppgången?

Det finns redan en, den heter: När kommer tjurmarknaden?
Citera
2023-08-15, 19:58
Medlem
Nenetss avatar
Nu kan det plötsligt bli intressant, den gamla räven Burry har haft rätt många gånger tidigare och nu verkar han verkligen säker på sin sak.
https://www.cnn.com/2023/08/15/investing/michael-burry-stock-market-crash/index.html
Citera
2023-08-15, 20:54
Medlem
Citat:
Nu kan det plötsligt bli intressant, den gamla räven Burry har haft rätt många gånger tidigare och nu verkar han verkligen säker på sin sak.
https://www.cnn.com/2023/08/15/investing/michael-burry-stock-market-crash/index.html
Tack för länken! Han är ju ganska ombytlig i sina vyer och det är bra för man ska ändra sig om förutsättningarna ändras och sedan har han ett fint track-record med. Det är intressant med de långa positionerna han ändå har enligt artikeln och de är ju bra och defensiva bolag som innefattar bland annat läkemedel och försäkringar.
Citera
2023-08-16, 10:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Lite nedåt idag men kraschen kommer väl någon gång. Svårt att säga när igentligen och att tima marknaden på det viset. Men ändå lite kul att surra om. Jag tror mer på att köpa övertid och ha en väl diversifierad portfölj med en del starkare och solidare bolag och fonder som grund. Sedan krydda på med mera risk.
Att köpa lite månadsvis är också bra för att inte riskera att köpa allt på toppen och kanske köpa en del på botten.
Det som behövs för krasch-känslan är rejäla kriser, som olje/elpriset augusti 2022, pundets störtdykning 1 november 2022, USAs banker som kraschar mars 2023. Alla dessa tre krascher visar hur farligt läget är, och ändå är det som om alla struntar totalt i dem bara månader senare. Alla är som zombier. Men snart kommer nästa krasch, jag kan inte säga var, men det finns inga macrosiffror som är positiva i hela världen och det kommer att bli krasch på krasch. Och för varje sådan blir investerarna lite räddare och till sist är det Fear som styr och då har USA världens största fallhöjd genom tiderna, värre än 1929. Och Sverige följer med. Och jag blir svinrik.
Citera
2023-08-16, 16:05
Medlem
Swingexpertens avatar
Ser att Lund är igång med en ny krasch-tråd. ”Börsgurun Michael Burry satsar 17 miljarder på finanskris”.

Vi har visserligen fått ett utbrott ner i OMXS30 (2185) så viss försiktighet är på sin plats. Men RSI varnar inte för någon krasch och så länge som inflationen går ner är det ingen fara.

Jag har 50% av portföljen i aktier och fonder, resten cash (nu med fin ränta på +3,25%).

Min bästa aktie är ”Hennes & Mauritz B” och min bästa fond är ”Swedbank Robur Technology A”. De har stigit +51% respektive +43% i år.
Citera
2023-08-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det som behövs för krasch-känslan är rejäla kriser, som olje/elpriset augusti 2022, pundets störtdykning 1 november 2022, USAs banker som kraschar mars 2023. Alla dessa tre krascher visar hur farligt läget är, och ändå är det som om alla struntar totalt i dem bara månader senare. Alla är som zombier. Men snart kommer nästa krasch, jag kan inte säga var, men det finns inga macrosiffror som är positiva i hela världen och det kommer att bli krasch på krasch. Och för varje sådan blir investerarna lite räddare och till sist är det Fear som styr och då har USA världens största fallhöjd genom tiderna, värre än 1929. Och Sverige följer med. Och jag blir svinrik.
Kanske det men jag tror man kan klara sig ganska bra med en diversifierad portfölj och har svårt att ligga helt utanför marknaden hur som helst då jag ser potentialen i enskilda aktier. Det är väldigt svårt att sia om framtiden även om jag kan hålla med om att det ser rätt så mörkt ut och inte minst på macro fronten. Men rätt vad det är kan molnen skingras och läget bli lite bättre.
Citera
2023-08-16, 18:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kanske det men jag tror man kan klara sig ganska bra med en diversifierad portfölj och har svårt att ligga helt utanför marknaden hur som helst då jag ser potentialen i enskilda aktier. Det är väldigt svårt att sia om framtiden även om jag kan hålla med om att det ser rätt så mörkt ut och inte minst på macro fronten. Men rätt vad det är kan molnen skingras och läget bli lite bättre.
Egentligen ska man aldrig vara ute ur marknaden som "jag och Burry" (gillar det uttrycket). Det finns alltid aktier som går bra. Men hur plockar man dem? amazon sjönk 90% vid it-kraschen 2000 och sett i backspegeln skulle man sålt då och köpt 2001, för sedan har den gått upp 5000% eller något liknande. Men det gick inte att veta, amazon vara bara ett av en massa internet-bubbel-företag.
Citera
2023-08-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Egentligen ska man aldrig vara ute ur marknaden som "jag och Burry" (gillar det uttrycket). Det finns alltid aktier som går bra. Men hur plockar man dem? amazon sjönk 90% vid it-kraschen 2000 och sett i backspegeln skulle man sålt då och köpt 2001, för sedan har den gått upp 5000% eller något liknande. Men det gick inte att veta, amazon vara bara ett av en massa internet-bubbel-företag.
Ja fast Mr Burry köpte ju även en del värde aktier nu enligt senaste rapporten om hans innehav så helt utanför är han kanske inte. Fast han är ju känd för att byta position ganska ofta och medgav senast att han hade fel i sin marknads syn. Fast det här kanske vi skulle tagit i din nystartade tråd? Hur som helst har du rätt i att det i Amazons fall måste ha varit svårt att pricka den uppgången från start. Jag är ingen expert men en hobby investerare och ser ofta till fundamenta. Jag blandar riskablare case med mer tunga och stabila bolag och ligger kvar längre i aktier jag tror på än tidigare när jag var mindre erfaren. Nu kanske det blir en krasch vem vet? Fast jag känner ändå ett förtroende för den portfölj jag har för tillfället och jag har dessutom lagt till lite mer av defensiva bolag där samt värde bolag. Hur som helst är det ju spännande det här och se hur marknaden ska utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in