Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Verkligen?

Börsen sjönk när FED höjde 15-16 och steg när de sänkte 2019. Trodde jag.

Missade du ordet "ofta"?
Citera
2022-04-07, 13:17
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja felet är att du skrev något annat än det jag skrev.
Så börsen ska gå upp när räntorna går upp och gå ner när räntorna går ner?

Räntorna har oavbrutet gått ner sedan 2018 och börsen har samtidigt nått ATH (december). Ser du felet?
Citera
2022-04-07, 16:51
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow

Räntorna har oavbrutet gått ner sedan 2018 och börsen har samtidigt nått ATH (december). Ser du felet?

Det är ju bara att titta på vilken indexgraf som helst för att se vad nollränta och stimulanser gjort med börsen efter Covidraset. Nasdaq är skrattretande.
Citera
2022-04-07, 17:08
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Det är ju bara att titta på vilken indexgraf som helst för att se vad nollränta och stimulanser gjort med börsen efter Covidraset. Nasdaq är skrattretande.
Snart är räntan i USA 5% och från maj så kommer FED inte längre att köpa bonds utan sälja bonds för 60 miljarder USD per månad. Läge att sälja USA och eller Sverige? Ja enligt mig.
Citera
2022-04-07, 17:41
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Snart är räntan i USA 5% och från maj så kommer FED inte längre att köpa bonds utan sälja bonds för 60 miljarder USD per månad. Läge att sälja USA och eller Sverige? Ja enligt mig.

Vad ska man köpa istället? Några har sagt tillväxtmarknader, andra guld och olja.
Citera
2022-04-07, 17:45
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Vad ska man köpa istället? Några har sagt tillväxtmarknader, andra guld och olja.
Allt stämmer, men "tillväxtmarknader" är att måla med bred pensel. Brasilien, Kanske indien, inte kina och ryssland just nu.
Kan aldrig gå fel med guld* och olja. Har du sett hur guldpriset bara står pall för alla ränteökningar eller ?

(*Ja, och silver. Men alltid när jag skriver guld menar jag båda.)
Citera
2022-04-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Allt stämmer, men "tillväxtmarknader" är att måla med bred pensel. Brasilien, Kanske indien, inte kina och ryssland just nu.
Kan aldrig gå fel med guld* och olja. Har du sett hur guldpriset bara står pall för alla ränteökningar eller ?

Jag har AuAg Precious Green, AuAg Silver Bullet samt AuAg ESG Gold Mining UCITS ETF i min portfölj men de har inte rört sig jättemycket uppåt trots alla larm och stigande inflation. Den stora stjärnan i min portfölj hittills i år är Holmen som är upp nästan 30%; det är till och med bättre än LUNE.
Citera
2022-04-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Missade du ordet "ofta"?

Okej... men det händer inte ofta heller så...
Citera
2022-04-07, 18:06
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Ja.
Bidens oljeturne har nu gått till Kanada (efter att fått kalla handen överallt). Funtar på att lägga in en kanadensisk jätte i portföljen, t ex Enbridge. Känns som att det inte är helt idiotiskt.
Citera
2022-04-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Snyggt med SHB där, hade den också på min bevakningslista men lyckades missa den ändå. Note to self: städa upp bevakningslistan och sluta läs varenda nyhet som släpps. Ibland ser man inte man trädet för skogen är ivägen. Har inte en enda bank i portföljen så det hade varit guldläge att kliva in.

SHB är nere under EK igen. Jag är dock osäker om siffrorna på Avanza uppdaterats sedan utdelningen. Nordnet ger lite andra siffror. Oavsett vilket gick jag in igår igen på ~84. Kommer stanna kvar en stund och hoppas på att vi är uppe på ~95 igen snart.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5264/handelsbanken-a

https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/16405089-svenska-handelsbanken-a?details
Citera
2022-04-07, 18:47
Medlem
Citat:

Det finns inget ska och du behöver inte gilla verkligheten om du inte vill. Jag har heller inte påstått att börsen ska falla när räntorna faller, där har du felet.
Citera
2022-04-07, 19:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
SHB är nere under EK igen. Jag är dock osäker om siffrorna på Avanza uppdaterats sedan utdelningen. Nordnet ger lite andra siffror. Oavsett vilket gick jag in igår igen på ~84. Kommer stanna kvar en stund och hoppas på att vi är uppe på ~95 igen snart.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5264/handelsbanken-a

https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/16405089-svenska-handelsbanken-a?details

Tack men hmm, det är inte solklart att vi ser en rebound nu, räntorna har börjat röra på sig, men bankernas lån ut ligger med låga räntor. De hamnar då i en situation med ökade kapitaliseringskostnader och krympande marginaler. Tar tid för detta att ordna till sig. Jag måste fundera..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in