2022-02-12, 16:28
Medlem
Ska bli roligt se vad alla sitter kvar i båten människor skriver när börsen störtdyker till veckan, lär bli minst minus 3-5% på måndag och bra mycket mer på onsdag om cia har rätt uppgifter och vi har ett krig i Europa😁
Citera
2022-02-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Tänkte att det var trivialt att googla fram USA federala skuld och USAs privata skuld, som båda är förskräckliga. Och genast kom denna wiki-artikel upp med allt jag ville ha inklusive diagram med ständigt stigande skulder rakt upp i taket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Total_...A4ttning_i_USA
Fast den verkar inte uppdaterad sedan 2015? och jag hittar den inte i engelska wikin. Tydligen ett ämne som är totalt tabu. Det minsta bubbel-tecknet jag kunnat finna, men ändå.

Om det blir en rysk invasion av Ukraina så är det botten ur i Sverige och USA. Något annat kan jag inte tänka mig. Sedan kommer smäll på smäll under resten av året likt dominobrickor, inklusive den värsta att Kinas låne/bostadsbubbla spricker.
https://edition.cnn.com/2022/02/11/p...rne/index.html
Men jag har haft fel förut.
Nej det är så! Jag hörde det på en Macro politisk genomgång av ett finansproffs för någon vecka sedan men vi lägger ned det där. Tack för försöket i alla fall. Ligger rätt tung i olja och mineraler samt defensiva samt något av försvarsmateriel. Jag har rätt svårt att se en invasion komma men vi får se. Historiskt har tom. aktier gått upp vid krig efter ett slag och i vissa länder och flygaktier ska ha varit heta under 2 världskriget. Läste om det på placera men hittar inte länken nu tyvärr.
Senast redigerad av Truefighter 2022-02-12 kl. 16:59.
Citera
2022-02-12, 16:35
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Guld ligger historiskt högt

Helt riktigt Gogge. Här kommer en guldmeme.

Edit: Ops ingen länk.

https://twitter.com/MacroAlf/status/1491924946850750467
Senast redigerad av JustinTrudeau 2022-02-12 kl. 16:40.
Citera
2022-02-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Ska bli roligt se vad alla sitter kvar i båten människor skriver när börsen störtdyker till veckan, lär bli minst minus 3-5% på måndag och bra mycket mer på onsdag om cia har rätt uppgifter och vi har ett krig i Europa😁
Du nappade på Bidens fria fantasier😅👌

I jämförelse var inte Trump så dålig då.

Din krasch kommer inte och det har jag pengar på.
Citera
2022-02-12, 16:40
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Helt riktigt Gogge. Här kommer en guldmeme.
Samtidigt som USD har ett extremt högt värde. Guld måste varit en strålande affär för alla svenskar senaste året.

Som perma-bear har jag naturligtvis en historia. En av mina första investeringar som 20-åring vara att köpa guld, jag valde guld-sovereigns som innehåller 7 gram guld. De kostade 700 kr/st kring 1985. Därefter steg de inte en krona på ca 20 år, och först därefter kunde jag sälja dem med kanske 25% utveckling på 25 år. Nej, guld är inte en garant för avkastning. Jag tror guld bara rider på den allmänna bubbel-vågen som dragit upp absolut allting till ATH. Den som lyckas plotta en kurva på "allt" ser en otrolig likhet mellan samtliga investeringar 2000-2022 inklusive bilar och tavlor och vad-som-helst. Det är i själva verket en underliggande o-erkänd superinflation som drar upp alla värden.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-12 kl. 16:43.
Citera
2022-02-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Eller så är det bara ”sälj innan helgen ifall de blir kaos”-traditionen man minns från coronavåren, sen när inget hände så går de upp på måndag..
Citera
2022-02-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Eller så är det bara ”sälj innan helgen ifall de blir kaos”-traditionen man minns från coronavåren, sen när inget hände så går de upp på måndag..

Mest troliga scenariot.

Scenario två är i princip tredje världskrig.

Vad är mest troligt?
Citera
2022-02-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Mest troliga scenariot.

Scenario två är i princip tredje världskrig.

Vad är mest troligt?

Citat:
Rysslands svar: Hysterin har nått sin kulmen
Vladimir Putin tillbakavisade under samtalet med Joe Biden i dag åter USA:s varningar om en nära förestående attack.
- Hysterin har nått sin kulmen, sade Jurij Usjakov, Rysslands utrikespolitiska rådgivare, efter mötet.

Sitt lugnt i båten
Citera
2022-02-13, 00:05
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sitt lugnt i båten

Fast det där kan lika gärna vara en del av Ryssens Maskirovka. Manipulation och förnekelse är grundstenar i denna militära doktrin. Inte en käft vet vad som händer nästa vecka (förutom Putin då).
Citera
2022-02-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Börsen reagerar extremt negativt till minsta lilla hörsägen.

Har Ryssland ens invaderat Ukraina?

Har fed ens höjt räntan?

Inget av dessa har skett ändå slaktas börsen. Alltså är mycket redan inprisat.

Vad händer med börsen om Ryssland inte invaderar?

Vad händer med börsen om inflationen minskar och fed ej är lika hökaktiga om några månader?

Som jag skrev tidigare - värsta scenarion är redan inprisat.

Är du på något sätt dum i huvudet? Att börsen faller enbart på rykten är INTE ett tecken på att det är inprisat - skulle något av ryktena infalla så faller börsen ännu mer, och skulle både krig och räntehöjningar komma samtidigt så kollapsar allt likt ett korthus.
Citera
2022-02-13, 00:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Fast det där kan lika gärna vara en del av Ryssens Maskirovka. Manipulation och förnekelse är grundstenar i denna militära doktrin. Inte en käft vet vad som händer nästa vecka (förutom Putin då).

Ja tyvärr - samtliga västledare, inkl demente Biden, har ju gjort klart att man inte militärt kommer ge Kiev en garanti, fullständigt tossigt. Innan Kissinger for iväg 73 för att träffa Gromyko och se till att Yom Kippur-kriget inte spred sig skickade Nixon med honom "tell them I´m crazy Henry, tell them I `m going on and on about using the bomb" (atombomben). Det fick avsedd verkan, upplevdes av ryssarna som ett trovärdigt hot varför de höll en jävligt låg profil, och konflikten kunde isoleras till Israel vs Syrien/Egypten. Samma med Trumpens "no other option than to totally destroy North Korea".

Vem fan lyckas Biden skrämma - nja, Ingves möjligen, ivf inte Putin... ...att han (Biden) är dement och tokig VET alla, men på s a s fel sätt.

Sorry för detta är lite OT, men f ö är post-Sovjet Ukraina geografiskt snäppet för stort, under sovjettiden hade det inte en jävla betydelse alls, men nu... i östra delen av landet finns en "Sudet-Ukraina"-situation där majoriteten är ryssar och vill tillhöra Ryssland. T o m den gamle fotbollshjälten Shevchenko är etnisk ryss och talar bara några ord ukrainska. De östra delarna borde avyttras till Ryssland, vilket man i Kiev - ivrigt påhejade av Väst och hets i pressen och t o m "svensk mobilisering" så vi låter ett klipp med ett stridsfordon 90 på Visbys gator rullas ut - säger nej till. Risken för ryskt anfall på Sverige är lika stor som ett amerikanskt anfall mot Kanada. Risken för att Ryssland invaderar och införlivar de ryska delarna m sitt eget land? 50-50. Ännu tuffare sanktioner kommer såklart bita, samtidigt har Putin inget emot att olja, gas och guld far iväg.... 50/50, blir en spännande vecka...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-02-13 kl. 00:46.
Citera
2022-02-13, 00:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piesco
Är du på något sätt dum i huvudet? Att börsen faller enbart på rykten är INTE ett tecken på att det är inprisat - skulle något av ryktena infalla så faller börsen ännu mer, och skulle både krig och räntehöjningar komma samtidigt så kollapsar allt likt ett korthus.

Var inte taskig, för om du har rätt (vilket jag tycker mig se) finns ju "risken" att du även gör en adekvat bedömning av användarens kognitiva hälsa och intellektuella status, det är det jag menar m att "vara taskig"

Börsen har precis som du skriver "prisat in" (begreppet vår gemensamme vän inte fattat, glömt vad han heter, men "D-skallen" då) i meningen man har uppskattat sannolikheterna för olika scenarion. Aktuell värdering med "inprisade" justeringar (och det är här D-skallen går snett) är ju att ses som ett vad man inom statistiken kallar väntevärde. Vad vi ser nu är en "inprisad" uppskattning av kanske 30 % risk för krig. Invaderar Ryssland - ja, då är det ju ett faktum, 100% - och kurser påverkas naturligtvis ännu mer. Hängde du med Dummis? (orkar inte gå tillbaka till din post och quota men du ser här.).

EDIT; "E-pluribus-unum" hette du ja. En av många"??? Dumskallar? Och du ska aldrig ha bindestreck i latin, nja ivf inte här och på det sättet.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-02-13 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in