2025-09-02, 14:54
Medlem
smoerreboms avatar
Blev inte riktigt den sommarstiltje man hoppats på.

Ser ändå ut som att det blir ett nytt 2023 i år från sep till dec ungefär förutsatt att börsen inte ställer till det för aktierna. Gissar på spot upp till ny topp på minst 120 kanske till och med 150. Svårt att sia om vad som ska ralla mest men det verkar som att det kommer handla mkt om att befintliga producenter inte kan leverera enl plan och att de mindre som ska börja eller redan producerar mkt lite blir de som rallar mest. Mkt nyheter kommer väl under WNA i veckan o sen den där rapporten som släpps i dagarna efter från IEA tror jag.

Möjligen kanske man ska dra ner förväntningar på aktierna pga att det redan har rallat så mkt under sommaren på lösa spekulationer om stöd från regeringar o AI etc.

Nu har vi ju även ädelmetaller som rallar så man behöver inte ta lika mkt risk här längre.
Citera
2025-10-15, 14:37
Medlem
jack.danielss avatar
Är det nu det händer? Det som Uranmannen förutspådde! Det har varit en ökenvandring efter TS startade tråden, men nu finns en del ljusglimtar! Som energy fuels. Tex.+400% i år
Bättre än så kan det väl inte bli?
Citera
2025-10-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Är det nu det händer? Det som Uranmannen förutspådde! Det har varit en ökenvandring efter TS startade tråden, men nu finns en del ljusglimtar! Som energy fuels. Tex.+400% i år
Bättre än så kan det väl inte bli?

Det är verkligen nu det händer! Är upp 463% på cameco

https://www.reuters.com/business/energy/westinghouse-electric-cameco-corp-brookfield-asset-management-80-bln-nuclear-2025-10-28/
Citera
2025-11-05, 16:12
Medlem
kukflashs avatar
Grattis TS. Nu har Sverige tillåtet urangruvor, lär bli riktigt rally!!
Citera
2025-12-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Grattis TS. Nu har Sverige tillåtet urangruvor, lär bli riktigt rally!!

Bara att lyfta på hatten på de som var med tidigt senaste cykeln. Själv gick jag på toppen, i vanlig ordning…

Detta är en sjukt illilvid och volatil marknad innebärande att institutioner (typ Segra capital) kan pumpa upp via sitt ansikte utåt (Art Hyde) och samtidigt blanka. Någon dag efter så säljer de x % av innehav, kursen faller kraftigt och blankningen ger x miljoner dollar i vinst. Det finns fler aktörer som gör ungefär samma.

De riktigt stora bankerna och finansiella institutionerna har bara marginella innehav inom uransektorn varför de mindre institutionerna kan fortsätta att göra vinster genom manipulation.
Citera
2026-01-29, 13:36
Medlem
jack.danielss avatar
Ett bokslut över TS för nästan 5år sedan:
Köpte resonemanget och skapade en dedikerad portfölj, ungefär samma tidpunkt, benämnd uran! Det skulle bli flaggskeppet bland mina portföljer! Köpte en en handfull bolag, mer eller mindre på måfå, kan varit runt 50k?

Nu är det ju skillnad på dikt och verklighet och den ”lovade” miljonrullningen uteblev. Förra sommaren hade jag tröttnat, sålde allt (i princip +/- 0) förutom cameco som ändå hade gått hyfsat och energy fuels, som hade tappat så mycket att jag inte ides sälja den. Men nåt hände med marknaden ungefär när jag sålde (naturligtvis)
När jag sålde ville jag aldrig mer se portföljen och tog bort den! Tyvärr tappar man all historik då!! Men skapade en bevakningslista på mitt innehav och den ligger +340% på 5 år, +120% på 1 år!

Kontenta: håll i, håll ut, radera aldrig portföljer på avanza och äras bör den som äras bör! (TS)
Citera
2026-01-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ett bokslut över TS för nästan 5år sedan:
Köpte resonemanget och skapade en dedikerad portfölj, ungefär samma tidpunkt, benämnd uran! Det skulle bli flaggskeppet bland mina portföljer! Köpte en en handfull bolag, mer eller mindre på måfå, kan varit runt 50k?

Nu är det ju skillnad på dikt och verklighet och den ”lovade” miljonrullningen uteblev. Förra sommaren hade jag tröttnat, sålde allt (i princip +/- 0) förutom cameco som ändå hade gått hyfsat och energy fuels, som hade tappat så mycket att jag inte ides sälja den. Men nåt hände med marknaden ungefär när jag sålde (naturligtvis)
När jag sålde ville jag aldrig mer se portföljen och tog bort den! Tyvärr tappar man all historik då!! Men skapade en bevakningslista på mitt innehav och den ligger +340% på 5 år, +120% på 1 år!

Kontenta: håll i, håll ut, radera aldrig portföljer på avanza och äras bör den som äras bör! (TS)
Dumt att fortsätta hålla i en portfölj om anledningen till köpet inte är gällande längre och man tappar pengar. Då är det bättre att sälja och investera i något som har bättre utsikter.

Om du istället haft ett mer korrekt tidsperspektiv och följt sektorn hade du kunnat se att de ursprungliga anledningarna till att investera i uran fortfarande fanns där och istället sett det som ett alternativ att köpa mer när aktierna rasade i pris.

Många här håller nog med om att vi bara är i starten ännu och att de största vinsterna bör komma närmare 2030, så ha kvar din bevakningslista så kommer det kanske ett köpläge framöver
Citera
2026-01-29, 14:47
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Dumt att fortsätta hålla i en portfölj om anledningen till köpet inte är gällande längre och man tappar pengar. Då är det bättre att sälja och investera i något som har bättre utsikter.

Om du istället haft ett mer korrekt tidsperspektiv och följt sektorn hade du kunnat se att de ursprungliga anledningarna till att investera i uran fortfarande fanns där och istället sett det som ett alternativ att köpa mer när aktierna rasade i pris.

Många här håller nog med om att vi bara är i starten ännu och att de största vinsterna bör komma närmare 2030, så ha kvar din bevakningslista så kommer det kanske ett köpläge framöver
Nåja, jag har fortfarande ”skin in the game” via cameco och energy fuels! Och IOM uppgången den sista tiden så är nog summan snarlik den jag en gång satsade! Kunde förvisso varit bättre, men sånt vet man ju först i efterhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in