2021-11-18, 22:55
Medlem
brolinlevers avatar
CanAlaska får se till att släppa något om det fynd som de var så upprymda över, för det är bara någon miljon ner till att de inte får vara med på URNM-listan. 40 m i mcap För att vara med, under 25 m blir man utkickad. Nu vet jag inte om de börjar räkna om från noll i och med ändringen eller om CanAlaska är med i klubben. Som jag tolkar det är de redan med i klubben, men jag är partisk så jag litar inte på mig själv.

Jag har många uranbolag, CanAlaska är ett jag vill behålla. Någon som är lite smartare än mig som kan verifiera att CanAlaska bara behöver hålla sig över 25 m mcap?

https://twitter.com/energyburrito/status/1461405185126068224/photo/1
Citera
2021-11-19, 03:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Happy Opex @ Bajssprutan! Visst är det dags igen, och har du rört runt nått i ditt innehav denna gång?
Haha. Jajamen. I morgon smäller det. Det enda jag möblerat om egentligen är att sälja min swingpost Dension förra veckan @ 2.01 som jag köpte för 1.41 nyligen. Sen har jag köpt iso på nordnet men inga fler förändringar.

Jag borde nog skynda på lite med avexit, apphelvetet krånglar nästan dagligen numera. Börjar tröttna.

Om vi får ett rejält leg up innan jul ska jag försöka ducka häxan som kommer då och flytta mer deg till Nordnet
Citera
2021-11-19, 14:17
Medlem
Kul att det finns andra som också tror på detta med uran! Rätt så färsk i gejmet och har nyligen börjat intressera mig kring investerande själv. Satt igår och sköter dumt nog min ekonomi genom SEB där jag inte hittar någon direkt uranexponering varken i aktier eller i fonder.. Är man tvungen att ge sig inom med avanza/nordnet för att handla med radioaktivitet? Tänker mig typ Cameco/IsoEnergy. Skulle behöva sälja och flytta runt inför min ingång så känns bökigt om det ska behövas bytas system
Citera
2021-11-19, 17:59
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC-Cowboy
Kul att det finns andra som också tror på detta med uran! Rätt så färsk i gejmet och har nyligen börjat intressera mig kring investerande själv. Satt igår och sköter dumt nog min ekonomi genom SEB där jag inte hittar någon direkt uranexponering varken i aktier eller i fonder.. Är man tvungen att ge sig inom med avanza/nordnet för att handla med radioaktivitet? Tänker mig typ Cameco/IsoEnergy. Skulle behöva sälja och flytta runt inför min ingång så känns bökigt om det ska behövas bytas system
Du kan ju bara skaffa ett nordnetkonto och svischa in det du är beredd att förlora ifall en reaktor i shitholistan flyger i luften.
Jag kan inget om SEB då jag har wtbanken nummer ett swedbank, men jag är som bekant en tvivelaktig figur.
Nordnet krånglar mindre och har ett interface á la classy pokersite 2007.

Nordnet har bättre urval uranusar, även om en del finns på ava som inte finns på nn. Men Nordnet har bajsis seal of approval.
Citera
2021-11-19, 18:24
Medlem
NirvanAs avatar
Vad är detta återkommande "opex" som alltid gör att uransektorn blöder i samband med det ?
Citera
2021-11-19, 19:02
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad är detta återkommande "opex" som alltid gör att uransektorn blöder i samband med det ?
Optioner löper ut idag. Månadens optioner jämnas ut pga deltahedging, gamma och en herrans massa komplicerade termer som de flesta inte orkar med att lära sig vad det är. Jag har pratat om det i andra inlägg i andra trådar.

Min ursäkt till att jag inte duckade opex trots att jag vet om hur det går till är delvis fomo, dvs att jag inte vill missa nästa ryck upp.
Men handen på hjärtat är det nog för att jag är ett försoffat (men rätt intelligent) folkölfyllo. Skål!
Å andra sidan har jag 80-150% gains på det mesta av de gamla uranusarna och det är ett maraton så det kvittar väl.

Tid är pengar. Energi är tid i komprimerad form.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-11-19 kl. 19:06.
Citera
2021-11-20, 15:08
Medlem
Lagerthas avatar
Någon som har förslag på en uppdelning mot Uran i aktier och ETF’er som är möjlig via Avanza?

Sprider ni bland de stora gruvorna eller finns det några små med hög risk och stor potential man ska ha med?

Litar ni på alla länder som Kazakstan, Namibia och Uzbekistan etc eller håller ni er till Kanada och Australien?

Mixar ni ETF’er som fokuserar på listpris och som följer hela kedjan?
Citera
2021-11-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Optioner löper ut idag. Månadens optioner jämnas ut pga deltahedging, gamma och en herrans massa komplicerade termer som de flesta inte orkar med att lära sig vad det är. Jag har pratat om det i andra inlägg i andra trådar.

Min ursäkt till att jag inte duckade opex trots att jag vet om hur det går till är delvis fomo, dvs att jag inte vill missa nästa ryck upp.
Men handen på hjärtat är det nog för att jag är ett försoffat (men rätt intelligent) folkölfyllo. Skål!
Å andra sidan har jag 80-150% gains på det mesta av de gamla uranusarna och det är ett maraton så det kvittar väl.

Tid är pengar. Energi är tid i komprimerad form.
Men du har bollar och det är minsann inte alla som har.
Hatten av och det är delvis tack vare dig jag är miljonär i uran nu!
Citera
2021-11-20, 21:06
Medlem
smoerreboms avatar
Har tappat fokus på detta lite pga nytt jobb med en massa skit jag måste sätta mig in i. Håller mest koll på räntan och sånt nu. Känns överlag som att det framstår som allt mer osannolikt att uranet hinner peaka innan vi kommer till Grand Canyon. Förutsatt att man hinner ur någorlunda bra så behöver det ju inte vara något negativt utan vi kan få flera rallyn istället.

En sak som jag inte riktigt har fattat är varför Sprott har en massa stålar att tjacka uran för. Har sett att Huhn snackar om det och på andra ställen att SPUT har 50+ musd available for purchases. I början hette det ju att de skulle bara mekaniskt köpa och sen emittera nya andelar när kursen gick över NAV?
Citera
2021-11-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Har tappat fokus på detta lite pga nytt jobb med en massa skit jag måste sätta mig in i. Håller mest koll på räntan och sånt nu. Känns överlag som att det framstår som allt mer osannolikt att uranet hinner peaka innan vi kommer till Grand Canyon. Förutsatt att man hinner ur någorlunda bra så behöver det ju inte vara något negativt utan vi kan få flera rallyn istället.

En sak som jag inte riktigt har fattat är varför Sprott har en massa stålar att tjacka uran för. Har sett att Huhn snackar om det och på andra ställen att SPUT har 50+ musd available for purchases. I början hette det ju att de skulle bara mekaniskt köpa och sen emittera nya andelar när kursen gick över NAV?
SPUT satsar väl på att ett högre uran-pris skall bli verklighet och emitterar nya andelar och köper köper fysiskt uran för kapitalet.
Det vill säga att för andelarna man ställer ut till försäljning köper man fysiskt uran som man hoppas på leder till högre pris. SPUT medverkar alltså till att fysiskt uran försvinner från marknaden i takt med att utilities blir alltmer desperata för uran-brist.
Jag skulle säga att SPUT drar nytta av detta och vill bidra till en snabbare peak i urtan-priset.
Citera
2021-11-21, 19:14
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
SPUT satsar väl på att ett högre uran-pris skall bli verklighet och emitterar nya andelar och köper köper fysiskt uran för kapitalet.
Det vill säga att för andelarna man ställer ut till försäljning köper man fysiskt uran som man hoppas på leder till högre pris. SPUT medverkar alltså till att fysiskt uran försvinner från marknaden i takt med att utilities blir alltmer desperata för uran-brist.
Jag skulle säga att SPUT drar nytta av detta och vill bidra till en snabbare peak i urtan-priset.
Det är inte det jag menar. Självklart begriper jag att SPUT vill plocka bort en massa uran från marknaden och förorsaka en spike i priset. Det jag syftar på är att första veckorna så satt de inte med en massa cash utan de emitterade bara andelar om de kunde köpa uran direkt med kort lev tid. Nu går priset ner på spoten men SPUT sitter med en massa stålar. De borde ju bara höja buden i så fall om de fortsatte i samma stil som i början? Tidigare lät det att de bara emitterade några andelar om de hade en säljare och kunde fullfölja transaktionen, nu har de en massa cash och spotpriset går upp och ner helt oregelbundet. Det verkar vara nåt som har förändrats.

Verkar som att Fission precis har varit ute med ett gäng bufflar och eldpinnar, vi får se om detta är tillräckligt för att vända kursen och göra K-Bam nöjd.
https://fissionuranium.com/news/fission-signs-engagement-and-capacity-agreement-wi-2610/
Citera
2021-11-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är inte det jag menar. Självklart begriper jag att SPUT vill plocka bort en massa uran från marknaden och förorsaka en spike i priset. Det jag syftar på är att första veckorna så satt de inte med en massa cash utan de emitterade bara andelar om de kunde köpa uran direkt med kort lev tid. Nu går priset ner på spoten men SPUT sitter med en massa stålar. De borde ju bara höja buden i så fall om de fortsatte i samma stil som i början? Tidigare lät det att de bara emitterade några andelar om de hade en säljare och kunde fullfölja transaktionen, nu har de en massa cash och spotpriset går upp och ner helt oregelbundet. Det verkar vara nåt som har förändrats.

Verkar som att Fission precis har varit ute med ett gäng bufflar och eldpinnar, vi får se om detta är tillräckligt för att vända kursen och göra K-Bam nöjd.
https://fissionuranium.com/news/fission-signs-engagement-and-capacity-agreement-wi-2610/
Kan det inte vara så att SPUT avvaktar köp då man tänker strategiskt. Spot-marknaden har ju så att säga blivit mer likvid och säljarna har kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in