2021-09-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Känns väl bra just nu med Iso? Gick övriga köp igenom?

Det enda som gått igenom för mig förutom Iso är Nexgen Energy Ldt (USA) - allt annat står det bara att det är "pågående" , att "ordern befinner sig på marknaden" - vad beror detta på ? Kanske ska avbryta resterande transaktioner och lägga allt på Iso istället ? När jag handlade Iso så gick alla köp igenom på en gång men allt annat förutom Nexgen då står ju bara och tuggar.. :/
Citera
2021-09-21, 18:06
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alchemist8
Det enda som gått igenom för mig förutom Iso är Nexgen Energy Ldt (USA) - allt annat står det bara att det är "pågående" , att "ordern befinner sig på marknaden" - vad beror detta på ? Kanske ska avbryta resterande transaktioner och lägga allt på Iso istället ? När jag handlade Iso så gick alla köp igenom på en gång men allt annat förutom Nexgen då står ju bara och tuggar.. :/

Det beror på att din order inte matchas med köp/sälj, och då får du ju titta på vilken kurs du lagt köp/sälj på. Inget konstigt med det. Får du inget avslut under handelsdagen tas ordern i regel bort, förutsatt att det är en intradagsorder.

Sånt här borde man kunna, särskilt om man ska gå in i den här typen av volatila aktiebolag.

Se dock till att AVBRYTA din order och inte ÄNDRA den om du vill ändra köp/sälj-kurs. Att ändra en order räknas som avslut när du handlar på Nordamerikanska börser, och då dras ytterligare courtage.
Citera
2021-09-21, 18:09
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Jag skulle bara låta ordrarna stå och se om du får köpt dem till det pris du vill betala.
Jag har en order på 1000 Denison till 1.42 som får ligga veckan ut.
Min order på 500 Cliffs, ej uran till 19.11 gick genom!

Bestäm ett pris du vill betala, och stå fast vi det. Det är ingen katastrof om du missar en dag. Fight the fomo.
Citera
2021-09-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Det beror på att din order inte matchas med köp/sälj, och då får du ju titta på vilken kurs du lagt köp/sälj på. Inget konstigt med det. Får du inget avslut under handelsdagen tas ordern i regel bort, förutsatt att det är en intradagsorder.

Sånt här borde man kunna, särskilt om man ska gå in i den här typen av volatila aktiebolag.

Se dock till att AVBRYTA din order och inte ÄNDRA den om du vill ändra köp/sälj-kurs. Att ändra en order räknas som avslut när du handlar på Nordamerikanska börser, och då dras ytterligare courtage.

Avbröt alla köp som inte hade gått igenom och la dom igen till nuvarande kurs så nu har allt gått igenom.

Jo tack jag är extremt novis på detta området, måste kanske läsa på lite så jag vet vad jag sysslar med och inte bara förlitar mig till om jag har tur eller inte
Citera
2021-09-21, 18:25
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag skulle bara låta ordrarna stå och se om du får köpt dem till det pris du vill betala.

Bestäm ett pris du vill betala, och stå fast vi det. Det är ingen katastrof om du missar en dag. Fight the fomo.

Citat:
Avbröt alla köp som inte hade gått igenom och la dom igen till nuvarande kurs så nu har allt gått igenom.

Jo tack jag är extremt novis på detta området, måste kanske läsa på lite så jag vet vad jag sysslar med och inte bara förlitar mig till om jag har tur eller inte

Du kan lägga en "flerdagarsorder" hos de flesta mäklare, t.ex. Avanza. Då får man göra en "avancerad orderläggning". Då kommer ordern ligga tills den blir matchad, i normalfallet försvinner din order om den ej gått till avslut när handelsdagen stänger.

När man lägger ut en köp-order till ett fast pris, och kursen är mycket volatil, så händer det ofta att ordern inte matchas, särskilt om kursen sticker åt ett visst håll kraftigt. Låt säga att du vill köpa 100 st aktier till priset 10 SEK, och ingen säljare finns att matcha din order, så kommer den ligga där och tugga. Dessutom finns det olika typer av kö-system, och någon annan kan knipa dina aktier istället.

https://www.avanza.se/kundservice.html/482/hur-fungerar-kosystemet-vid-orderlaggning-av-aktie/

Jag köper och säljer alltid i realtid för att ha full koll på kursen samt när min order avslutas. Låter alltså inga orders ligga och vila. Istället drar jag på kurslarm, för att sedan handla manuellt. Nu är detta självklart inget som passar alla, eller som alla kan undvara tid till. Får jag inget avslut så avbryter jag och lägger om ordern, dock är jag inte superpetig med några ören hit eller dit då jag mest kör långsiktigt, eller längre swingtrejds.

Brukar alltid titta på något som heter "order book", om vi nu pratar internationellt. Du kan se i realtid bid/ask och på så vis ofta få din order att matcha direkt. Kan se ut något i den här stilen:

https://academy.aax.com/wp-content/uploads/2020/05/aax-575x1024.png

Avanzas är riktigt usel, så handlar du på Amerikanska börsen kan jag rekommendera att du screenar data från appen Webull. Man kan ju använda sig av InFront också, vilket kostar.

Men som slutkläm till alla färskingar. GE FAN I ATT ÄNDRA era orders som ej går till avslut. Avbryt dem istället och lägg en ny. Kommer dras courtage annars, och det kan bli en dyr lektion i slutändan. OBS! Detta gäller på amerikanska börsen.
Senast redigerad av stockcock 2021-09-21 kl. 18:33.
Citera
2021-09-21, 19:14
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Infotainment om Energy Fuels (UUUUUUUUUU) sällsynta jordartsmetallprojekt.
Citera
2021-09-21, 20:24
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Tänkte svara dig i andra tråden att du kunde köpa CLF då för 18,9 som den låg på då, men annat kom i vägen så skickade inte iväg inlägget... Sett att det hämtat sig nu får hoppas att det inte är en dead cat bouncing... jag ska ha is i magen nu och vänta ut veckan
1.42 på DNN får du nog igenom idag...
Citera
2021-09-21, 21:40
Medlem
stockcocks avatar
Vad tycker ni om vollan i GoviEx?
Citera
2021-09-21, 22:02
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Vad tycker ni om vollan i GoviEx?
Isoenergy är rätt störd också, 3 senaste handelsdagarna typ +20, -30, +35
Citera
2021-09-21, 22:22
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Isoenergy är rätt störd också, 3 senaste handelsdagarna typ +20, -30, +35

Bra återhämtning, men har inte kikat volymerna där. Utan att jinxa så kan man ju torka sig i röva lite med gårdagens blodbad. Jävla kineser alltså. Fan vad det måste ha handlats igår, och då inte bara inom uran-sektorn. Men klart att den sektorn fick dra ned byxorna litet mer än andra, har ju varit mycket fina uppgångar där senaste tiden. Spot-priser tror jag hade mindre påverkan gällande gårdagens nedgångar.

Men då ska jag vara ärlig och säga att jag är relativt dåligt insatt inom uran. Länge kikat på't tidigare men inte involverat mig på något större plan. Att däremot påstå, eller att avfärda, att Evergrande inte hade kraftig påverkan, ja då är man ute på djupt vatten...
Senast redigerad av stockcock 2021-09-21 kl. 22:24.
Citera
2021-09-22, 10:21
Avslutad
Vad tror ni om idag? Fortsatt positivt?
Citera
2021-09-22, 14:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Var försiktiga, Sprott kanske inte kan hålla uppe priset på uran nu när Kazatomprom kommer sälja till dem direkt och där de inte köper på spot-marknaden.

https://www.bnnbloomberg.ca/uranium-giant-in-talks-to-supply-sprott-as-investor-demand-soars-1.1653717

Korthuset kan falla ihop snabbt isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in