Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Jag skulle bara låta ordrarna stå och se om du får köpt dem till det pris du vill betala.
Jag har en order på 1000 Denison till 1.42 som får ligga veckan ut.
Min order på 500 Cliffs, ej uran till 19.11 gick genom!
Bestäm ett pris du vill betala, och stå fast vi det. Det är ingen katastrof om du missar en dag. Fight the fomo.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alchemist8
Avbröt alla köp som inte hade gått igenom och la dom igen till nuvarande kurs så nu har allt gått igenom.
Jo tack jag är extremt novis på detta området, måste kanske läsa på lite så jag vet vad jag sysslar med och inte bara förlitar mig till om jag har tur eller inte

Du kan lägga en "flerdagarsorder" hos de flesta mäklare, t.ex. Avanza. Då får man göra en "avancerad orderläggning". Då kommer ordern ligga tills den blir matchad, i normalfallet försvinner din order om den ej gått till avslut när handelsdagen stänger.
När man lägger ut en köp-order till ett fast pris, och kursen är mycket volatil, så händer det ofta att ordern inte matchas, särskilt om kursen sticker åt ett visst håll kraftigt. Låt säga att du vill köpa 100 st aktier till priset 10 SEK, och ingen säljare finns att matcha din order, så kommer den ligga där och tugga. Dessutom finns det olika typer av kö-system, och någon annan kan knipa dina aktier istället.
https://www.avanza.se/kundservice.html/482/hur-fungerar-kosystemet-vid-orderlaggning-av-aktie/
Jag köper och säljer alltid i realtid för att ha full koll på kursen samt när min order avslutas. Låter alltså inga orders ligga och vila. Istället drar jag på kurslarm, för att sedan handla manuellt. Nu är detta självklart inget som passar alla, eller som alla kan undvara tid till. Får jag inget avslut så avbryter jag och lägger om ordern, dock är jag inte superpetig med några ören hit eller dit då jag mest kör långsiktigt, eller längre swingtrejds.
Brukar alltid titta på något som heter "order book", om vi nu pratar internationellt. Du kan se i realtid bid/ask och på så vis ofta få din order att matcha direkt. Kan se ut något i den här stilen:
https://academy.aax.com/wp-content/uploads/2020/05/aax-575x1024.png
Avanzas är riktigt usel, så handlar du på Amerikanska börsen kan jag rekommendera att du screenar data från appen Webull. Man kan ju använda sig av InFront också, vilket kostar.
Men som slutkläm till alla färskingar.
GE FAN I ATT ÄNDRA era orders som ej går till avslut. Avbryt dem istället och lägg en ny. Kommer dras courtage annars, och det kan bli en dyr lektion i slutändan. OBS! Detta gäller på amerikanska börsen.