Citat:
Ursprungligen postat av
golden-goose
Jag köpte in mig våren/sommaren 2021 och är nu rätt exakt +/-0, efter att ha varit upp både 50% och ner 20% som mest ungefär.
Min uranportfölj är rätt bred, med störst poster i Cameco, Energy Fuels, Denison, KazAtomProm och UEC. Jag har dock småposter i explorers också. Nu finns ju en europeisk uran-ETF, som kanske hade varit lite bekvämare att äga istället för ca 20 bolag.
Jag tror inte att fundamentals har förändrats, och även om just den här branschen är volatil så undviker jag att försöka tajma marknaden. Jag ämnar hålla hårt i uranet, och eventuellt fylla på lite om det dippar mer, men just nu känns det ganska grått och trist. Å andra sidan; i år slår jag både OMX, DJ och Nasdaq med min uranportfölj, trots att jag är minus. Det finns sämre sektorer att ligga i just nu, så varför ha panik. Nästan allt har gått urdåligt under 2022.
Uranet har typ 40-45% av mina investeringar. ~30% ligger i olja, gas, metaller samt försvarsindustrin (Raytheon och Saab). Resten är Spiltan och kontanter.
Försöker påminna mig om att time in the market slår timing the market. Men ibland är man nära att tappa tålamodet...
Jag har varit inne rätt länge, men har klivit ur nu.
Uranbolagen kräver att marknaden har riskaptit, då ingen av dom gör vinst eller ens producerar, bortsett från Kaz. Jag ligger kvar i SPUT, men i övrigt så har jag dumpat mina innehav nu. Har inte gjort något överslag, men det blev då ingen större vinst iaf, ingen större förlust heller.
Jag har inte gett upp för gott, men har svårt att se att uranbolag skulle slå övriga marknaden på 6 månaders sikt, såvida inte något politiskt beslut lyfter sektorn