Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-24, 17:11
Medlem
Många verkar tro det jag gissade angående KAZ.
Citera
2022-02-24, 17:17
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Många verkar tro det jag gissade angående KAZ.
Rosatom processar en stor del av yellowcaken därifrån. Jag såg på avanza idag att vattenfall ska sluta köpa uran från Ryssland.
Blir det generellt embargo där är det game on som fan för uranbullen.
Citera
2022-02-24, 18:14
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Blir det generellt embargo där är det game on som fan för uranbullen.
Det låter väldigt fint det där

Spotten som har varit död ett par veckor har börjat röra på sig, det är väl första gången sedan det var oroligt i Kazakstan.

Om oljan och gasen exploderar av bara helvete rätt upp i ansiktet på de liberala vindkraftsregeringarna och energikrisen börjar suga än mer exponentiellt kommer ju alternativet med kärnkraft bli än mer oundvikligt

Det är dessvärre tung PM fomo nu, det finns inget som känns så fint i hjärtat som när det är otroligt i världen, börserna går ner men PM majors tickar på uppåt. Det ser verkligen ut som att guldet är på att ta nästa kliv uppåt nu.
Citera
2022-02-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är dessvärre tung PM fomo nu, det finns inget som känns så fint i hjärtat som när det är otroligt i världen, börserna går ner men PM majors tickar på uppåt. Det ser verkligen ut som att guldet är på att ta nästa kliv uppåt nu.

Lug var upp 15%som mest idag men slutade plus ca 5% när Stockholm stängde, så där var det fomo och stor omsättning. Flera större PM bolag är på minus idag, när jag skriver detta. Ett av innehaven jag har Kinross vet jag bryter i Ryssland så där är förklaringen på att ett gick ner lite.

Men väldigt kul att uranet stiger idag.

Kazatomprom sjuks i sank. Funderar på att sälja och köpa mer cameco istället. Känns lite surt sneglade på dem redan i våras och har nu efter affär i höstas ett gav på 45$...
Citera
2022-02-24, 22:58
Medlem
smoerreboms avatar
Hehe jag hade inte kollat på aktierna när jag skrev det där
Citera
2022-02-25, 21:45
Medlem
Babydolls avatar
Damn! Kollade nyss Numerco. 4600/4700.
Det var ett rejält kliv upp..
Citera
2022-02-25, 22:48
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Damn! Kollade nyss Numerco. 4600/4700.
Det var ett rejält kliv upp..

Det har tydligen varit rejäla köp i SPUT idag i öpppningen, men riktigt kul att det börjar röra sig i spoten. Det är ju stört att ha ett pris som nästan ingen klarar av att bryta uran för. Det behövs uran och kommer behövas under hela min livstid törs jag slå fast(snart 50). Då måste priserna motivera att man bryter det, även i länder som inte har slavar eller gruvor som inte har sjukt höga grader på fyndigheten.
Citera
2022-02-28, 07:17
Medlem
Vad spås ske nu när Sprott listas på NYSE den 30:e?
Ska man tjonga in ytterligare dessförinnan eller vad sker vanligtvis när en aktie listas på en annan exchange?

Riktigt kul att se att det äntligen är mer blått än rött iaf.
Citera
2022-02-28, 08:52
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av possimest
Ska man tjonga in ytterligare dessförinnan eller vad sker vanligtvis när en aktie listas på en annan exchange?

Det har varit ett jäkla surr i urancommunityn att det är den här listningen som är den stora grejen. Själv begriper jag inte varför det skulle göra så stor skillnad då jänkarna knappast har svårare att handla uranisar än vad vi har, redan nu. Det är möjligt att det blir ett lyft på någon dag bara av förväntningarna på att det ska stiga. Rent praktiskt så bör det inte vara någon större skillnad, möjligt att det ger större möjligheter att göra reklam eller något i den stilen.
God tur
Citera
2022-02-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av possimest

Uppfattade det som ett skämt då 30:e februari inte finns. De källorna jag läst pekar mot att listningen kommer ske i tredje kvartalet.
Citera
2022-02-28, 16:39
Medlem
Ukraina ska ha världens största reserverer av uran. Så kriget lär ju driva upp priset. Och nu också att hela världen blockar av Ryssland. USA får 20% av uran därifrån.
Citera
2022-02-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thetoft
Uppfattade det som ett skämt då 30:e februari inte finns. De källorna jag läst pekar mot att listningen kommer ske i tredje kvartalet.

Såklart. Fyfan vad pinsamt. De fick mig duktigt. Då är det bara att vänta ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in