2021-04-10, 05:30
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koherentism
Citat:
Koherentism är en kunskapsteoretisk riktning som menar att en trosutsaga är rättfärdigad om den på något sätt "hänger ihop" med en individs övriga trosföreställningar. Man brukar säga att en trosföreställning är rättfärdigad om den ingår i en maximalt koherent mängd av trosföreställningar. Att en mängd av trosföreställningar är koherent betyder att de olika trosföreställningarna ger stöd för, eller kan härledas från, eller utgör evidens för, varandra. Koherentismen står i motsats till fundamentismen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamentism
Citat:
Fundamentism:
Fundamentism (från det engelska ordet foundationalism) är en kunskapsteoretisk riktning gällande legitimering av kunskap; den hävdar att kunskap kan byggas på axiom som anses som självklara sanningar och därmed inte behöver legitimeras. Fundamentiska kunskapsteorier står i motsats till koherentiska sådana.[1]

En trosuppfattning är enligt fundamentismen rättfärdigad om den är fundamental eller följer av fundamentala trosuppfattningar. Vanliga kandidater för fundamentala trosuppfattningar är logiska utsagor eller sinnesförnimmelser. En känd fundamentist var den franske 1600-talsfilosofen René Descartes som tillämpade skeptiska argument för att betvivla allt han ansåg sig ha rationella argument till att betvivla, tills han landade i satsen "Jag tänker, alltså finns jag", som han ansåg sig inte kunna betvivla; detta blev hans utgångspunkt i utvecklingen av sitt filosofiska system.

Riktningen fundamentism kritiseras av skeptiker som menar att det inte finns något sådant som självklar sanning och att fundamentismen därför inte kan utgöra någon säker grund för kunskap.[2]

Vilken kunskapsteoretisk riktning vinner? Varför? Av vilken anledning är den ena bättre än den andra?

Jag instämmer med skeptikerna och menar att självevidenta sanningar är dogmatiskt nonsens.
Men blir gärna motargumenterad,- och vore glad om någon presenterar sann rättfärdigad tro som motsäger mig.

Kan man tänka sig både att koherens alltid är en förutsättning för legitima kunskapsanspråk,
Och samtidigt att fundamentismen har sin plats (i formella språk) om den erkänns vara godtyckligt konstruerad?
Ungefär som konstruktivismen avser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Konstruktivism_(filosofi)
Citat:
Konstruktivism avser inom filosofin en kunskapsteori som säger att kunskap konstrueras och således inte är någon avbild av verkligheten.

Som konstruktivist spelar man liksom på bägge, och kan omöjligt förlora,- som jag ser det. Vad tänker ni om det?

Är ni måhända också fallibilister eller kanske välunderbyggda fundamentister?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallibilism
Citat:
Fallibilism (av latin fallible, felbar) är inom filosofi en kunskapteoretisk riktning som hävdar att alla trosuppfattningar är provisoriska och potentiellt felbara – varken axiom, rationalism, empirism eller kantianism kan utgöra säkra grundvalar för det vi påstår oss veta. Alla kunskapsanspråk är alltså osäkra. Fallibilism har dock ingen bestämd omfattning; en del fallibilister vidhåller bara fallibilism för vissa begränsade kunskapsområden, exempelvis matematik, induktion eller sinnesintryck. Allomfattande fallibilism är likställt med epistemologisk nihilism, global skepticism eller radikal skepticism. Fallibilism implicerar inte att vi inte har någon kunskap; fallibilister förnekar vanligtvis att kunskap kräver säkerhet. Fallibilism är därför idén att allt vi tror oss veta skulle principiellt sett kunna vara falskt.

Peirce introducerade termen och förknippade den med pragmatismen. Idag får den ofta beteckna vetenskapsteoretiska grupperingar som utgår från Popper.

Välkommen till denna kunskapsteoretiska match, fram med argumenten!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-10 kl. 05:44.
Citera
2021-04-10, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koherentism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fundamentism

Vilken kunskapsteoretisk riktning vinner? Varför? Av vilken anledning är den ena bättre än den andra?

Jag instämmer med skeptikerna och menar att självevidenta sanningar är dogmatiskt nonsens.
Men blir gärna motargumenterad,- och vore glad om någon presenterar sann rättfärdigad tro som motsäger mig.

Kan man tänka sig både att koherens alltid är en förutsättning för legitima kunskapsanspråk,
Och samtidigt att fundamentismen har sin plats (i formella språk) om den erkänns vara godtyckligt konstruerad?
Ungefär som konstruktivismen avser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Konstruktivism_(filosofi)

Som konstruktivist spelar man liksom på bägge, och kan omöjligt förlora,- som jag ser det. Vad tänker ni om det?

Är ni måhända också fallibilister eller kanske välunderbyggda fundamentister?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallibilism

Du måste specificera vad du menar med "vinner"! Att arbeta utifrån givna, relativt enkla (hårdkodade eller inlärda) axiom kan utan tvivel ge en fördel när det gäller snabbhet, även om tionde decimalen blir fel! Tänk bara om du alltid måste addera massor och hastigheter med hänsyn till relativistiska effekter!
Citera
2021-04-10, 09:09
Medlem
LightCameraActions avatar
Fabilism är ju faktiskt det enda sanna - ingen kontradiktion här - medans fundamentalism står på förutfattade meningar och koherentalism endast är en konform trosuppfattning.
Citera
2021-04-10, 09:49
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Jag har faktiskt en hel del att säga om både koherentismen och fundamentismen. Men kommer du att kunna diskutera sakligt? Eller kommer du mest bara, i vanlig ordning, ösa på med ordsallad och besynnerliga etiketter i samma sekund som du stöter på argument som du inte riktigt vet hur du skall bemöta?
Citera
2021-04-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Du måste specificera vad du menar med "vinner"! Att arbeta utifrån givna, relativt enkla (hårdkodade eller inlärda) axiom kan utan tvivel ge en fördel när det gäller snabbhet, även om tionde decimalen blir fel! Tänk bara om du alltid måste addera massor och hastigheter med hänsyn till relativistiska effekter!
Tolka det som du finner mest intressant för diskussionen eller dig själv. Någon egen teleologi har du kanske?
Citera
2021-04-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Jag har faktiskt en hel del att säga om både koherentismen och fundamentismen.
Det tror jag faktiskt inte. Motbevisa mig gärna vännen min!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-10 kl. 16:49.
Citera
2021-04-11, 09:52
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Om du verkligen hade något att säga i ämnet, så är det dags nu.

Min position är fundamentism, mitt program för att förklara det fundamentala koherentism. Man kan absolut välja att förklara det fundamentala med koherentism. Det är fullt rationellt.

Påstår någon annan något annat är vederbörande sofisfter och eristiker, och måste omedelbart bekänna sin fundamentala dogmatism.

Är du beredd att här och nu erkänna din dogmatism, Theofrast.Bombast? Eller är det bara iristik du avser producera?

Fundamentismens program kan förklara fenomenen, medans koherentismens program bortförklarar vår ignorans.

Och för övrigt: Andras oförstånd och pragmatiska oförmåga är naturligtvis inte mitt ansvar.
Senast redigerad av Elyon 2021-04-11 kl. 09:58.
Citera
2021-04-11, 13:20
Medlem
Citat:
Min position är fundamentism, mitt program för att förklara det fundamentala koherentism. Man kan absolut välja att förklara det fundamentala med koherentism. Det är fullt rationellt.

Påstår någon annan något annat är vederbörande sofisfter och eristiker, och måste omedelbart bekänna sin fundamentala dogmatism.

Är du beredd att här och nu erkänna din dogmatism, Theofrast.Bombast? Eller är det bara iristik du avser producera?

Fundamentismens program kan förklara fenomenen, medans koherentismens program bortförklarar vår ignorans.

Och för övrigt: Andras oförstånd och pragmatiska oförmåga är naturligtvis inte mitt ansvar.
Nu tramsar du, naturligtvis. Du begagnar ditt eget missförstånd inför mina ord som vore det ett argument för något..

Kan du förklara koherentismens förklaringsvärde?
Kan du förklara fundamentismens program och vari den har sitt förklaringsvärde?
Kan du förklara på vilket sätt koherentismens program bortförklarar vår ignorans?

Vilka är de dogmer du tycker dig uppfatta att jag anammar?

Till skillnad från dig så kan jag förklara vad jag menar med mina utsagor..
Du är enbart en tramsig fundamentalist. Varför tramsar du?
Är det så att du är en, vad de på engelska skulle kalla för,- butt-hurt cry-baby?
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-11 kl. 13:42.
Citera
2021-04-11, 22:04
Medlem
Det finns ingen fungerande kunskapsteori.

Rättfärdig sann tro hade tidigare gott fäste, men Gettierproblemen har beskrivit real-life-situationer där man kan vara rättfärdigad att tro något men ändå inte veta det eftersom rättfärdigandet var falskt. Egentligen ett annat sätt att beskriva Münchhausens trilemma.
Citera
2021-04-12, 19:08
Medlem
starke_adolfs avatar
OT rensat. Håll er till ämnet och håll er från de onödiga personangreppen. Fortsätter det kommer det att regna varningar.

/Moderator
Citera
2021-04-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det finns ingen fungerande kunskapsteori.
Det gör det visst.. Det som fungerar, det fungerar.
Konstruktivismen fungerar, då Vetenskap fungerar!
Science,- it Works, Bitches!
Citat:
Rättfärdig sann tro hade tidigare gott fäste, men Gettierproblemen har beskrivit real-life-situationer där man kan vara rättfärdigad att tro något men ändå inte veta det eftersom rättfärdigandet var falskt. Egentligen ett annat sätt att beskriva Münchhausens trilemma.
Problemet uppstår när vi tvingar in fantasin ”sanning” i definitionen.

Att definiera kunskap som så att den måste vara sann, det är orättfärdigt,- såvida man inte rättfärdigar sin sanningsteori.

Hur rättfärdigar vi våra kunskapsanspråk?

Själv tycker jag att vetenskapen rättfärdigar sig Eo Ipso...
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-12 kl. 21:31.
Citera
2021-04-12, 22:54
Medlem
Citat:
Man kan absolut välja att förklara det fundamentala med koherentism. Det är fullt rationellt.
Det kan man absolut, och visst är det rationellt!

Bravo Elyon, bra jobbat. Svara nu på ställda frågor..
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-12 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in