[quote=Regulus|75673316]Inlägget jag svarade på hävdade att religionen islam "använder sig av uttrycket fobi vid icke sympati med religionen", vilket antyder att muslimer på något sätt ligger bakom uttrycket. Jag ville klarlägga att så inte är fallet. Det var en fransman som myntade ordet, inte någon muslim.[/qoute]
"Islamofobi" används för att brännmärka uppfattade fiender till Islam. Ordet är ett politiskt vapen som används av, låt oss säga, "aktivister". Det är ingen konspiration.
Citat:
Ett ord blir vedertaget inte därför att jag vill så utan därför att det använts i en viss betydelse mer än 100 år. Något som varken du eller jag kan ändra på.
Ordformen har inte varit allmänt accepterad i "mer än hundra år". Det är ett nytillskott i den politiska debatten, samtida med den stora (muslimska) invandringen och försvarare av den uppfattat "utsatta" religionen.
Citat:
Men oavsett vilka ord vi använder för hat och hets mot religioner och folkgrupper så blir det ju en bedömningsfråga vad som är hat och hets. Det är inget konstigt med det. Livet är fullt av bedömningar.
Ja, "hat och hets" kan ibland vara så subtilt som blickar. Det är inget konstigt med det. "Bedömningsfrågan" är en del av det mångkulturella vansinnet.