• 1
  • 2
2021-04-08, 19:04
Bannlyst
Om vi säger såhär, Jag villENDAST ha svar på dessa frågor. Absolut ingenting annat.

Jag är utbildad plattsättare. Jag jobbade senast 2012 sen dess har jag jobbat på lite annat som jag inte skriver ner här.

Jag har idag 1.3 miljoner sparat på banken. Detta räcker dessvärre inte speciellt långt när det kommer till boende. Jag har ju ingen fast ekonomi.

Min gamla chef och jag är goda vänner. Om jag börjar jobba hos honom och får fast anställning direkt, Hur lång tid tar det innan man kan gå in på banken med arbetsgivarintyg och lönespecifikation?

Kan man göra detta så fort man fått fast anställning? Kommer min nuvarande deklaration vara intressant för dom? Eller är det skitsamma eftersom jag har fast anställning nu och dom kommer gå på den?

Vad händer om banken få reda på att jag sagt upp mig 1 månad efter jag köpt mitt boende? Så länge jag betalar tillbaka lån och amortering varje månad precis som jag hade gjort om jag hade jobbat?

Vet att många människor på fb förstår väldigt dåligt. Så upprepar vill ENDAST ha svar på dom 2 frågorna. Inte hur jag tänkt betala tillbaka lånet osv.
Citera
2021-04-08, 19:08
Medlem
Kajahs avatar
Jag har faktiskt ingen aning, men rent spontant kan jag tänka mig att banken lär undra var pengarna kommer ifrån.
Citera
2021-04-08, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Jag har faktiskt ingen aning, men rent spontant kan jag tänka mig att banken lär undra var pengarna kommer ifrån.

Mina 1.3 miljoner är helt vita. Har legat på banken i flera år.
Citera
2021-04-08, 19:11
Medlem
Din vän får ge dig en tillsvidareanställning.
Då slutar banken krångla. De ser på framtida betalningsförmåga.
Sen blir det arbetsbrist en månad senare och du blir uppsagd.
Då kickar skyddet för ofrivillig arbetslöshet in.

Nån med bättre koll på hur det funkar som har andra tankar?
Citera
2021-04-08, 19:19
Medlem
Banker kontrollerar inkomster före köpet, inte efter.
Så du kan göra vad du vill efter att köpet är genomfört.
Citera
2021-04-08, 19:21
Medlem
Hajlajfs avatar
3 månaders inkomst och fast anställning skulle nog räcka. Det räcker iaf för att få ett hyreskontrakt.
Citera
2021-04-08, 19:29
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Din vän får ge dig en tillsvidareanställning.
Då slutar banken krångla. De ser på framtida betalningsförmåga.
Sen blir det arbetsbrist en månad senare och du blir uppsagd.
Då kickar skyddet för ofrivillig arbetslöshet in.

Nån med bättre koll på hur det funkar som har andra tankar?

Det finns egentligen inget "rätt" svar på TS frågor. Banken kan se på avtalet att det är en tillsvidareanställning och acceptera det, men banken kan också resonera som så att TS inte arbetat senaste åren (två års inkomst ses vanligen via UC) och ställa kravet på att redovisad inkomst ska komma in på konto under 3-6 månader innan lånelöfte beviljas. Fler faktorer spelar även in som prisnivå, belåningsgrad och kalkylöverskott etc.

Tveksamt om något skydd för ofrivillig arbetslöshet kickar in efter bara en månads anställning. Grundskyddet i form av a-kassa kräver ett vist antal timmar arbetade per vecka/månad under sex månader. Det kan också vara en bakomliggande orsak till att banken vill se löneinsättning under några månader.

Slutsats: Det finns inger rätt svar och kan bero vilken bank man besöker samt vilken person man får träffa. Och såklart hur man lägger fram sin historia. Positivt är dock om man kan lägga en större andel kontantinsats än normalt. Teoretiskt kan man säga upp sig direkt efter bostadsköp utan att det blir några sanktioner.
Citera
2021-04-08, 21:12
Medlem
ollepolle90s avatar
Du kan säga upp dig efter att kontraktet är påskrivet och du har fått lånet.

Jag gick ner i timmar bara någon vecka efter att husköpet blev klart.

De kontrollerar inte i efterhand.

Jag tror banker uppskattar ifall man har varit heltidsanställd i minst sex månader
Citera
2021-04-08, 21:16
Moderator
Maviels avatar
Vad du gör efter lånet är beviljat bryr sig banken mindre om så länge som du betalar av lånet. Dock tänker jag att du behöver ha några månaders heltidsanställning innan - annars drar nog de flesta banker sig undan. Tänker du köpa hus eller bostadsrätt? En del bostadsrättsföreningar tar upplysning på köpare och kan ha synpunkter på inkomst och anställning.
Citera
2021-04-08, 21:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror på vilken bank. Tror inte Nordea, HB, Swedbank eller SEB skulle ge dig bolån utan minst sex månaders anställning och en hyffsad inkomst föregående år.

Nordax, Bluestep eller Marginalen kanske. Men det är givetvis alltid fråga om lånebelopp och risk. Ska du langa in 1.3M och vill låna <1M så är det inte så mycket risk.

Att säga upp sig påverkar inte ditt bolån. Hur ska banken veta att du sagt upp dig?
Citera
2021-04-08, 21:31
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Så upprepar vill ENDAST ha svar på dom 2 frågorna.
Vilka av de sex frågorna vill du endast ha svar på?

OnT: Många långivare brukar begära in tre senaste månadslöner, anställningsavtal m.m. De lär även görs en UC och se hur mycket du taxerat tidigare år.

Får du väl lånet kan du sannolikt säga upp dig, betala och fortsätta på din bana i vad antar är i någon av samhällets gråzoner.
Hoppas det går vägen för dig!
Citera
2021-04-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Banker kontrollerar inkomster före köpet, inte efter.
Så du kan göra vad du vill efter att köpet är genomfört.
Detta.
Banken ska gissa din återbetalningsförmåga. En torr affärsmässig manöver.
De gör sin bedömning när du ansöker.
Du har full rätt att säga upp dig, spela på lotto, åka jorden runt, skänka bort alla dina besparingar etc.
Du är bunden av ett kreditavtal, och slutar du betala kan banken ta bostaden ifrån dig. Men så länge du betalar kan du vara hur arbetslös du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in