2021-04-08, 15:05
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ska erkänna att jag har rätt så dålig koll på de faktiska kostnaderna för en bostadsrätt, men är det verkligen så mycket billigare i månaden jämfört hyra? Amortering förstår jag är att "man betalar sig själv" på sätt och vis, iaf om man planerar att sälja av, men sen finns det ju ofta en månadsavgift som kan ses som en "hyra" på några tusenlappar också?

Långsiktigt brukar det bli betydligt billigare. Dels då man amorterar och dels då avgifterna i BR normalt sett ökar inte alls eller åtminstone klart långsammare än hyror på hyresmarknaden.

Med det sagt tror jag nog aktiemarknaden är svårslagen som investering om det är maximal avkastning i förhållande till risk du är ute efter. Din hyra verkar ju inte vara helt tokig för en såpass stor lägenhet faktiskt.
Citera
2021-04-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ja det låter ju helt okej.

Själv har jag ångest för att bo i hyresrätt, men det är väl på grund av kombinationen att jag inte heller har utrymme att spara så mycket (har en jävla 2:a på 9100 kr/mån och medioker lön).

Säg att du har den hyran livet ut, kanske 30 år till pension. Det är ca 2,7 miljoner kronor som du lagt på hyra till dess som sedan är puts väck.
I ärlighetens namn har man ju haft tak över huvudet och varmt under fötterna i 30 år Men visst det är bara ett tryggt boende, ingen sedelpress.

Värdestegring för BRF har definitivt en gräns. Lönerna ökar inte i takt med priserna, det är bolånetak och amorteringskrav, vi kommer leva med pandemi och skakig världspolitik. Integrationsskulden är också en tickande bomb, kommer belasta samhället fram till en reboot.
Citera
2021-04-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Tänk på hävstången på bostadsrätten. Du pyntar 15% kontant, men värdestegringen sker på hela beloppet.

Om du köper en bostad för tre miljoner betalar du 450 000 kontant. Om bostaden ökar 50% i värde har du fått 333% avkastning på insatsen. Nu bortser jag dock från ränta och amortering.

Värdesjunkningen blir också med en hävstång.

Aktier och fonder kan man sälja av på 1-2 dagar.

Men allt beror på.
Köper man en fet villa i ett populärt område där man planerar att bo i 20-30 år då tror jag garanterat att det kan bli en riktigt bra avkastning.

Sen beror det ju självklart på vilken fond man köper sig in i och när.
Vissa fonder har gått upp 1-3000% senaste åren. Andra 80%.

Skillnaden som jag ser det är att aktiemarknaden kommer alltid fortsätta och en bra fond investerar i företag som kan få hög tillväxt.

En 1-2a i Sverige däremot kommer alltid vara begränsade.
Det är inte möjligt i ett land med såpass höga skatter och vinstskatter att priserna ska tillexempel dubbleras. Speciellt med så låga löner.
Det kommer inte finnas någon som har råd att köpa ut denne vid en sådan prisuppgång.

Sedan ska vi inte glömma att räntorna varit rekordlåga med och många bostäder har dubblats och tripplats i bovärde.
Det är nu man säljer, inte köper.
För vad finns det för ytterligare push som kan få bomarknaden upp 100% till?
Corona var toppen.
Delvis låga räntor, mycket sparande och inget att spendera pengarna på.
När vi öppnar upp helt kommer priserna att gå ner.
Citera
2021-04-08, 15:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ska erkänna att jag har rätt så dålig koll på de faktiska kostnaderna för en bostadsrätt, men är det verkligen så mycket billigare i månaden jämfört hyra? Amortering förstår jag är att "man betalar sig själv" på sätt och vis, iaf om man planerar att sälja av, men sen finns det ju ofta en månadsavgift som kan ses som en "hyra" på några tusenlappar också?
Du kan se totalkostnaden i mäklarnas säljesannonser.

Du får dock ta hänsyn till eventuellt höjda räntor. Månadskostnaden ökar på en bostadsrätt liksom på en hyresrätt.

Ofta ingår mer i en bostadsrätt, som fritt Internet, ett gäng teve-kanaler, gym, festlokal...

Tror det är dumt att kalkylara med ökade bostadspriser. Se mer på vad boendekostnaden blir.
Senast redigerad av constant 2021-04-08 kl. 15:27.
Citera
2021-04-08, 15:23
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Fördelen med bostadsrätt är att du får tillgång till en billig hävstång tidigt. Det är denna hävstång som gör att många fler svenskar blivit rika på sitt boende än på fonder.
Citera
2021-04-08, 15:25
Medlem
Svårt att svara på i dagens läge med höga priser på en Bostadsrätt. Köpte själv en bostadsrätt 3a för 40 år sen för 30 000 motsvarar 94 000 i dagens penningvärde. På den tiden var det inga budgivningar eller allmänna visningar. Ren tur att man köpte. Har inga skulder lägenheten är värd ca 1,8 milj på marknaden. Har en rätt taskig pension men tack vare att man har en låg hyra på 2700/mån och är skuld fri så klarar man sig ganska bra. En fördel till med bostadsrätt är ju att risken att få grannar man inte trivs med är betydligt lägre ån i en hyresrätt.
Citera
2021-04-08, 15:26
Medlem
En av fördelarna med att köpa en bostad är att man på sätt och vis köper sina grannar. Kostar en BR 1 miljon så krävs att personen i fråga har runt 200 000 kr som den kan lägga in som handpenning. Det gör att man har större chans att få färre grannar som super och knarkar upp alla sina pengar. För att bo i bostadsrätt så krävs det i princip att man klarar av att arbeta. Så klart finns det många pensionärer som köper lägenheter men de har nog varit hyffsat skötsamma för att klara samla kapital.

Just ekonomiskt så är det kanske mer fördelaktigt med att placera kapitalet på börsen men det kan ju vara bra att man nyttjar pengarna fram till pensionen genom att förbättra sin boendemiljö.
Citera
2021-04-08, 16:20
Medlem
Tarrous avatar
Är emot tanken att se bostaden som ett sparande. Dels för att den primärt fyller helt andra syften, men även för att det inte bara är att sälja och flytta hursomhelst.

I nuläget talar inget för att det kommer vara en långsiktigt dålig affär att äga ditt boende, så gör en plan för det. Men, tycker dessutom att du ska fortsätta med ditt pensionsmånadssparande även om det bara blir 1000 eller 1500 kr. månaden. Du kommer tacka dig själv i framtiden

Välj fonder med låg avgift, och med 30 års sparhorisont kan du gott addera lite risk (t.ex 40% Tillväxtmarknader).
Citera
2021-04-08, 16:27
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Är emot tanken att se bostaden som ett sparande. Dels för att den primärt fyller helt andra syften, men även för att det inte bara är att sälja och flytta hursomhelst.

I nuläget talar inget för att det kommer vara en långsiktigt dålig affär att äga ditt boende, så gör en plan för det. Men, tycker dessutom att du ska fortsätta med ditt pensionsmånadssparande även om det bara blir 1000 eller 1500 kr. månaden. Du kommer tacka dig själv i framtiden

Välj fonder med låg avgift, och med 30 års sparhorisont kan du gott addera lite risk (t.ex 40% Tillväxtmarknader).
Jag är inte jätteduktig på fonder, utan jag kör på Avanza Auto 6 och Avanza Zero.
Citera
2021-04-08, 17:23
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Jag är inte jätteduktig på fonder, utan jag kör på Avanza Auto 6 och Avanza Zero.

RikaTillsammans håller som jag minns det fram Länsförsäkringar - Tillväxtmarknader Indexnära som ett bra alternativ. Lite mer risk kommer sannolikt göra stor skillnad på 30 år.
Citera
2021-04-08, 17:32
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
RikaTillsammans håller som jag minns det fram Länsförsäkringar - Tillväxtmarknader Indexnära som ett bra alternativ. Lite mer risk kommer sannolikt göra stor skillnad på 30 år.
Hmm ok, intressant!

Då är frågan om man ska byta ut Auto 6 eller Zero. Jag får kolla upp det. Helt okunnig. Jag tog bara dessa två för att nån sa att de var två riktigt bra nybörjarfonder för folk som inte har så jättekoll på marknader och så. Tack!
Citera
2021-04-08, 17:48
Medlem
Citat:

Betalar exempelvis ca 6500 för ränta och avgift för en lägenhet som säkert hade kostat 9500-12500 om man skulle ha hyrt. Med amortering blir det lika dyrt som hyres, men de pengarna går ju rakt in i egen kassa. I småstäder upplever jag att hyrorna nästan är lika höga som i större städer men det är betydligt billigare att köpa, så där bör uppsidan vara ännu större.

I scenariot ovan amorterar man kanske ex 5000 i månaden. Om du istället hyrt hade kanske 4000 av dessa gått rakt ut på hyra. Säg då att du sparar 4000 i månaden som sedan gör 1-2% (bostadens ökning, lågt räknat) vs att slänga iväg det till en hyresvärd varje månad.

Visst, din kontantinsats på 15% blir låst i bostaden vs att potentiellt få 8% avkastning på börsen. Å andra sidan får du rejäl hävstång på ett bostadslån.

Vilket som blir bäst i slutändan? Who knows.
Senast redigerad av kalleboool 2021-04-08 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in