• 5
  • 6
2021-04-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Källa?.. mig själv.. exkärringen lurade våran gemenköpta lägenhet av mig och jag fick inte en krona varken innan eller efter att hon sålde det med vinst.. vi tog banklån tillsammans på 960.000sek och på något jävla sätt skrevs inte mig på bostadsföreningens dokument som delägare.. lyan stod på henne och förening vägrade att skriva in mig där i efterhand.. hon vägrade såklart för för att hon hade tagit ut skilsmässa bakom min rygg..
Hon gjorde vinst på några hundra tusen och lyan är värd närmare 4 mille idag.

Det där är inte sant, va? För en gemensam bostad ingår i bodelningen för både gifta och sammanboende, under förutsättning att bostaden köpts för att båda skulle bo där. Lagen är tydlig där.
Citera
2021-04-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Det där är inte sant, va? För en gemensam bostad ingår i bodelningen för både gifta och sammanboende, under förutsättning att bostaden köpts för att båda skulle bo där. Lagen är tydlig där.
Detta hände mig på riktigt lite över 10år sedan och jag fick ingen hjälp någonstans. hade inte råd att anställa advokat.. trodde till slut att jag skulle ha rätten på min sida men nej.. kärring manipulerade alla och jag stämplades för allt möjligt..
Emigrerade från Sverige för gott strax efter.
Citera
2021-04-14, 11:39
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har börjat smått intressera mig för att spara till pensionen, nu när man ändå är 32 år gammal. Hittills har jag 60 000 på mitt ISK-konto, och jag för över 1500 varje månad dit, och samma summa till mitt kortsiktiga sparkonto, som är mer till för kortsiktig lyx som resor, dator osv. Förmodligen kommer det att åka på en femhundring till på fonderna om min löneökning i år blir trevlig på minst 12-1500 kr.

Jag har tänkt på bostadsrätt. Jag lär ha tillräckligt om jag fortsätter spara så här nånstans vid 40-45 för kontantinsatsen, men frågan är; vill jag det, om jag enbart tänker på att få till en ok pension?

Jag använder den här kalkylator som prognos: https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/

Om jag fortsätter vara duktig och spara 1500 i månaden så kommer jag att vid 65 , alltså om 33 år, ha 2,5 miljoner kronor med ISK-skatt. Ökar jag till 2000 kr i månaden blir det 3,2 miljoner. Eftersom att jag bara är 32 så LÄR ju dock sparet öka betydligt mer än till bara 2000 allt eftersom min lön går upp, så att nå 4-5, kanske även 6, miljoner känns absolut inte som en omöjlighet så länge jag inte rör pengarna.

Kan en bostadsrätt verkligen generera samma sorts vinst? Handlar det inte snarare om att man, om man har tur, kanske tjänar en miljon eller så när man väl säljer av?

Givetvis är det inget som säger att man inte kan börja om med fondsparande även efter man har införskaffat bostadsrätt, men då har ju ränta på ränta-effekten även nollställts, och man tjänar inte lika mycket pengar bara genom att låta de ligga.

Tänker jag fel?

De flesta kör både bostadsrätt och placeringar i fonder/aktier. Det rekomenderar jag.
Citera
2021-04-14, 13:03
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det känns som att man inte kan köra upp bostadspriserna så mycket mer nu. Så bostad är nog inte den bästa investeringen just nu.
Citera
2021-04-14, 13:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det känns som att man inte kan köra upp bostadspriserna så mycket mer nu. Så bostad är nog inte den bästa investeringen just nu.
En fortsatt fördel är att man kan få tag på en lägenhet direkt, utan evigheter i bostadskö.

Men visst, ökningen som varit kommer inte att kunna fortsätta.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in