2021-07-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vuxna människor behöver bil, oavsett var de bor.
Uppenbarligen inte. Nu bor jag i centrala Köpenhamn och här är det ju en minoritet som har bil, och ytterst få under 30. Som 25-åring i Stockholms innerstad hade jag bara en kompis med egen bil, och han var både biltokig och patologiskt lat. Och det är ju inte direkt en ekonomisk fråga, har man råd med sekelskifteslägenheter i innerstan så har man ju råd med bil.

Och jag lovar, bil är inte en statusfråga för 25-åringar i stan. Då pratar jag iofs om svenskar, inte invandrare.
Citera
2021-07-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Uppenbarligen inte. Nu bor jag i centrala Köpenhamn och här är det ju en minoritet som har bil, och ytterst få under 30. Som 25-åring i Stockholms innerstad hade jag bara en kompis med egen bil, och han var både biltokig och patologiskt lat. Och det är ju inte direkt en ekonomisk fråga, har man råd med sekelskifteslägenheter i innerstan så har man ju råd med bil.

Och jag lovar, bil är inte en statusfråga för 25-åringar i stan. Då pratar jag iofs om svenskar, inte invandrare.

Återigen. Vuxna människor behöver bil. Jag förstår att om man är singel och bor i en låda i centrum så känner man inte behovet/har inte råd med en bil. Men vuxna människor med hus och familjer behöver bil. Det handlar inte ens om status eller vad du yrar om.

Det är inte alls självklart att bara för att man har råd med att maxbelåna sig och bo i en låda i ett ”hippt” område att man på det även har råd med bil. Människor med självrespekt och de som värderar sin tid köper en bil.
Citera
2021-07-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Tragiskt finns så många möjligheter i detta land men ändå väljer folk att leva som en sosse.

Varför pluggar du ej till något som ger en vettig lön? Själv lägger jag in 15k på spar kontot Varje månad.
Rätt sossigt att plugga i Sverige. Bidragsberoende i 5 år, förmånligt lån från staten och inga prestationskrav.
Citera
2021-07-09, 14:27
Medlem
Citat:
Återigen. Vuxna människor behöver bil. Jag förstår att om man är singel och bor i en låda i centrum så känner man inte behovet/har inte råd med en bil. Men vuxna människor med hus och familjer behöver bil. Det handlar inte ens om status eller vad du yrar om.

Det är inte alls självklart att bara för att man har råd med att maxbelåna sig och bo i en låda i ett ”hippt” område att man på det även har råd med bil. Människor med självrespekt och de som värderar sin tid köper en bil.
Nu pratar vi ju alltså som sagt om 25-åringar, utan barn, i Stockholms innerstad, som jag vet med säkerhet skulle ha råd med bil.

Jag lovar dig, i den situationen ”behöver” man ingen bil, och det är inte ”låg status” att inte ha det. Och det sparar definitivt inte någon tid. Om du bor i stan, dina kompisar bor i stan, ditt universitet eller kontor ligger i stan och dina nattklubbar och caféer ligger i stan är det väldigt sällan man en bil skulle spara tid. Ska man åka långt hyr man en bil eller lånar föräldrarnas.

Om du själv inte bott eller umgåtts i Stockholms innerstad så är det dumt att uttala dig.
Citera
2021-07-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Nu pratar vi ju alltså som sagt om 25-åringar, utan barn, i Stockholms innerstad, som jag vet med säkerhet skulle ha råd med bil.

Jag lovar dig, i den situationen ”behöver” man ingen bil, och det är inte ”låg status” att inte ha det. Och det sparar definitivt inte någon tid. Om du bor i stan, dina kompisar bor i stan, ditt universitet eller kontor ligger i stan och dina nattklubbar och caféer ligger i stan är det väldigt sällan man en bil skulle spara tid. Ska man åka långt hyr man en bil eller lånar föräldrarnas.

Om du själv inte bott eller umgåtts i Stockholms innerstad så är det dumt att uttala dig.

Du är den enda som yrar om status, jag har inte sagt ett ord om det. Upplever du dig själv ha lägre status för att du inte har bil kanske?

Det är nästan alltid mer tidseffektivt att ha bil. Och de få gångerna det inte är det så har man alternativet att lämna man bilen hemma. Att ha bil handlar om värdighet. Att inte vara beroende av någon annan än en själv för ens transport från A till B. Att inte behöva strula med tidtabeller, bussar, tunnelbanor, och liknande. Värderar man sin tid har man bil. Är man en vuxenbäbis vars livs handlar om att fika på stan två gator bort från lådan man bor i så förstår jag att man inte behöver bil.

Lol på folk vars liv kretsar kring cafeer, nattklubbar, och liknande. Och lol på att låna föräldrarnas bil. Då kvalificerar man inte in i kategorin "vuxen". "Jag behöver ju inte bil, har ju 5 cafeer och restauranger och stans hippaste nattklubb två hållplatser bort ju!!" Definitionen av ovärdigt liv.

När min far var 25 år hade han 3 barn. Jag förstår inte varför 25 åringar ska ha mindre behov av bil.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-07-09 kl. 14:41.
Citera
2021-07-09, 14:46
Medlem
Citat:
Du är den enda som yrar om status, jag har inte sagt ett ord om det. Upplever du dig själv ha lägre status för att du inte har bil kanske?

Det är nästan alltid mer tidseffektivt att ha bil. Och de få gångerna det inte är det så har man alternativet att lämna man bilen hemma. Att ha bil handlar om värdighet. Att inte vara beroende av någon annan än en själv för ens transport från A till B. Att inte behöva strula med tidtabeller, bussar, tunnelbanor, och liknande. Värderar man sin tid har man bil. Är man en vuxenbäbis vars livs handlar om att fika på stan två gator bort från lådan man bor i så förstår jag att man inte behöver bil.

När min far var 25 år hade han 3 barn. Jag förstår inte varför 25 åringar ska ha mindre behov av bil.
Ok, du pratar om värdighet, inte status. Men det blir ännu absurdare. Vi är inte i USA. I Stockholm är det inte ovärdigt att cykla, gå eller åka tunnelbana till jobbet, i alla fall inte om du är medelklass och uppåt. Förra året var jag med och ordnade två events där ingen gäst hade mindre än 100 miljoner på kontot. Mindre än hälften av gästerna kom med bil. Om en välkänd miljardärska med barnbarn kan cykla kan du också göra det.

Jättebra att din pappa hade 3 barn när han var 25, men något säger mig att han inte bodde i innerstan. Och han var definitivt inte ”singel och barnlös”, vilket är vad vi pratar om nu.

Litet statistik: i hela Stockholm har ungefär var tredje bil. Självklart är bilägandet ännu mycket lägre i innerstan. https://miljobarometern.stockholm.se...on/bilinnehav/
Citera
2021-07-09, 14:52
Medlem
Det funkar utmärkt att leva på 20k i månaden. Ungefär min index idag och ca 15 - 20år tillbaka. Nuvarande hyra är 7000kr.
Jag har aldrig varit pank. Cyklar, går och åker kollektivt. Där sparar jag mycket pengar tror jag.
Sen dricker jag visserligen inte alkohol men lägger i snitt 300 - 400kr/mån på brass och 200kr/mån på snus.
Brukar plussa ca 2000kr i månaden/sparande. Det beror nog mycket på hur man lever och vilka intressen man har.
Jag har tur som gillar ligga ute i löpspåren och träningslokaler och cyklar hellre än att åka bil och är helt chill med kollektivtrafik.
Hade jag brunnit för att kolla på F1 live och leva båtliv så hade jag förmodligen satt mig på skolbänken för länge sedan.
Det är nog väldigt individuellt hur mycket pengar en människa behöver.
Citera
2021-07-09, 16:16
Medlem
Förstår inte hur man kan leva på en nettolön under 20 000 i månaden? Bor ni i grottor och jagar älg med spjut för att överleva? Jag har 29k netto drygt och lever ensam, det är knappt så jag klarar mig varje månad..
Citera
2021-07-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Förstår inte hur man kan leva på en nettolön under 20 000 i månaden? Bor ni i grottor och jagar älg med spjut för att överleva? Jag har 29k netto drygt och lever ensam, det är knappt så jag klarar mig varje månad..

Då måste du se över din ekonomi eller höja din lön. Jag lever på 20k netto, har alltid cash och åker utomlands 1 gång om året, ibland även skidsemester.
Citera
2021-07-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Då måste du se över din ekonomi eller höja din lön. Jag lever på 20k netto, har alltid cash och åker utomlands 1 gång om året, ibland även skidsemester.

Hur lever du? Har du bil? Jag lägger ca 6 000 på min bil per månad. 4500 i avbetalning och 1500 på soppa.
Citera
2021-07-09, 18:23
Medlem
Citat:
Hur lever du? Har du bil? Jag lägger ca 6 000 på min bil per månad. 4500 i avbetalning och 1500 på soppa.

6.000 för bilen är mycket. Men förutom det, vad gör du med resterande 23000?
Citera
2021-07-09, 18:37
Medlem
Citat:

7k Hyra
1k Djur
4k mat/nöjen
2k El, hygien, kläder
1k oförutsedda
1k andra avgifter
1k busskort

Ungefär så.
Hade jag lagt 6k på bil så hade min budget spruckit ganska duktigt. Jag har tur som gillar kolla på tv, träna och cykla överallt och är helt chill med kollektivtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in