2021-04-13, 10:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Ja, du har nog rätt. Pilotyrket är ju helt klart väldigt mansdominerat. De få kvinnor som finns riskerar vara mycket sämre än sina manliga motsvarigheter bara sett till hur många flera män som finns i gruppen. Varför företag ska hålla på så här är för mig obegripligt.
De stirrar sig blinda på utfall och erkänner inte att vi är olika.
Så de som är kvar i en femårings uppfattning av rättvisa hittar på att de är utsatta för ett förtryck som håller tillbaka dem. FAST de mycket väl vet att de inte själva heller är intresserade.
Citera
2021-04-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det må vara sant på gruppnivå, men det innebär ju inte att det inte finns kvinnor som klarar de kraven som ställs utan problem.

Exempel:
* Män är starkare än kvinnor
* Ett visst yrke kräver att du är tillräckligt stark för att bänkpressa 80 kg
* Fler män än kvinnor klarar kraven
* Det kommer att finnas kvinnor som klarar kraven utan problem. En kvinna som bänkpressar 100 kg är lika kvalificerad som en man som bänkpressar 100 kg.

Jag tror inte heller att skillnaderna i visio-spatial förmåga är lika stora som skillnaderna i fysisk styrka, eller att kraven som ställs på civilpiloter är så extrema att endast en bråkdel av de sökande uppfyller dem.

Min poäng var mer att den visio-spatiala förmågan knappt tränas eller då utrönas vid antagning. T.o.m. vid privat nöjesflygning flygs det mer och mer med datorer och elektroniska hjälpmedel och det är redan fastlagt att det syns i olycksstatistiken över hela gruppen oavsett kön..

Oavsett vad folk tycker om det så vägrar jag att flyga med en kvinnlig pilot. Jag har ärligt talat svårt att ens hitta bra kvinnliga bilförare så att då blint lita på 'turen' att kvinnan som flyger är en anomali gör jag helt enkelt inte.

Självklart kommer de pusha igenom kvinnliga piloter och därmed vattna ur kompetensen vad gäller nödlägesmitigation. Folk kommer dö.

Nu kommer jag inte ihåg vilket flygbolag det var som gick ut och slog på stora trumman att hela flygbesättningen och då framför allt båda piloterna var kvinnor.. De skulle jag inte flyga med ens om jag fick betalt.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2021-04-13 kl. 11:01.
Citera
2021-04-13, 13:08
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Nu för du ju ett vettigt och argumenterande resonemang. Kunde du inte det gjort från början? :-)
Jag ser dina poänger men jag tror fortfarande att du har fel. Det handlar som sagts tidigare inte om kvotering utan om att ge fler chansen. I och med det så borde ju inte talangpoolen som du kallar den begränsas utan snarare tvärtom. Fler får möjlighet att konkurrera och då borde ju rimligen nivån höjas. För det står ingenstans i artikeln om att kraven för antagning skulle sänkas för att kvinnor och färgade skall komma in på själva utbildningen. Sedan om det i framtiden uppstår situationer där folk får jobb på grund av kvinnligt kön eller hudfärg men med sämre meriter än en vit manlig konkurrent, ja då är vi illa ute. Men där är vi inte nu. Vi får ta upp den här tråden om 2-3 år och se hur det har gått för United. I övrigt så finns det redan idag ett antal kvinnliga piloter i branschen. 4-5% i branschen i stort. Siffror från 2019 visar på 70 kvinnliga piloter hos SAS och 130 hos Norwegian och det verkar ju gå bra!
Som sagt. Vi får se hur det går.

Kul att vi kan förstå varandra! I så fall undrar jag lite grand varför nya chanser enbart begränsas till kvinnor och icke-vita, borde det inte vara jämlikt? Eller ges redan chanser ut till vita män (den komplementära gruppen av "icke-vita eller kvinnor") som inte ges till andra? Handlar förslaget alltså inte om 'affirmitive action'? Det var nämligen en 'affirmitive action' baserad policy jag ställde mig emot i tidigare inlägg.
Citera
2021-04-14, 05:20
Medlem
Generalanderssons avatar
Det har varit brist på piloter under de sista 10 åren.. färre och färre tar pilotutbildning i dag än tidigare. Vad jag kunne läsa, så stog det inget öht i artikeln om att UA skulle kvotera in kvinnor och icke-vita män, utan de uppmanar kvinnor och minoriter att ansöka. Inget fel ned det.
Citera
2021-04-14, 11:16
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det har varit brist på piloter under de sista 10 åren.. färre och färre tar pilotutbildning i dag än tidigare. Vad jag kunne läsa, så stog det inget öht i artikeln om att UA skulle kvotera in kvinnor och icke-vita män, utan de uppmanar kvinnor och minoriter att ansöka. Inget fel ned det.
Falskt påstående.
Det finns massor av arbetslösa piloter.
Citera
2021-04-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Kul att vi kan förstå varandra! I så fall undrar jag lite grand varför nya chanser enbart begränsas till kvinnor och icke-vita, borde det inte vara jämlikt? Eller ges redan chanser ut till vita män (den komplementära gruppen av "icke-vita eller kvinnor") som inte ges till andra? Handlar förslaget alltså inte om 'affirmitive action'? Det var nämligen en 'affirmitive action' baserad policy jag ställde mig emot i tidigare inlägg.

Hm. Nu blev det ju väldigt intressant och komplicerat. Affirmative action var ett nytt begrepp för mig. Det ser ut som att man har hållit på med det i USA sedan 70-talet och att utfallet av det är omdiskuterat. I fallet med United så ja, det är ju helt klart en form av aff act man håller på med. Det finns ju olika grader av det från kvotering till strävan efter att få in underrepresenterade grupper. Utifrån USA:s historia så tror jag att det är bra så länge man håller det på nivån att eftersträva och inte kvoterar när det kommer till färgade. Vad gäller (vita) kvinnor så känns det svårt att säga något. Vet inte hur de har det i USA på gruppnivå om man säger så. Blir systemet orättvist? Ja, men det kanske är det minst dåliga som går att få till i USA just nu. Det är ett så oerhört komplext och polariserat land så tiden får visa om sådana här insatser får ett bra utfall eller inte. Som någon annan skrev i tråden så är det ju också mycket politik, reklam och anseende inblandat så jag får avsluta med att säga varken bra eller dåligt. Kluven kort och gott. :-)
Citera
2021-04-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Falskt påstående.
Om UA behöver piloter behöver de utbildas - om inte annat i bolagets procedurer. Så därför behöver man ju ett ansökningsförfarande. Om UA däremot inte behöver några piloter nu så är ju hela diskussion här onödig.
Citera
2021-04-14, 20:02
Medlem
Citat:
Falskt påstående.

"A new report predicts a global pilot shortage will emerge in the coming years as the travel industry recovers from the pandemic.

There could be more than 12,000 unfilled jobs across the country by 2023, according to management consulting firm Oliver Wyman. The firm projects a global gap of 34,000 open positions by 2025.

The report cites a number of factors for the predicted shortage, including an aging workforce facing mandatory retirement, fewer pilots exiting the military, and barriers to entry, such as the cost of training."

https://kstp.com/business/report-pre...-2021/6041094/
Citera
2021-04-14, 20:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
"A new report predicts a global pilot shortage will emerge in the coming years as the travel industry recovers from the pandemic.

There could be more than 12,000 unfilled jobs across the country by 2023, according to management consulting firm Oliver Wyman. The firm projects a global gap of 34,000 open positions by 2025.

The report cites a number of factors for the predicted shortage, including an aging workforce facing mandatory retirement, fewer pilots exiting the military, and barriers to entry, such as the cost of training."

https://kstp.com/business/report-pre...-2021/6041094/
Predicts och in the "twin states". De 12000 jobben handlade om bra mycket bredare än piloter.
Jag känner arbetslösa piloter, som är certifierade för 737-800
Citera
2021-04-14, 21:46
Medlem
Citat:
Predicts och in the "twin states". De 12000 jobben handlade om bra mycket bredare än piloter.
Jag känner arbetslösa piloter, som är certifierade för 737-800

Här har du rapporten.

https://www.oliverwyman.com/our-expe...-shortage.html

Som du ser snackar vi inte om någon gissning dragen ur röven och inget som endast skulle påverka the twin states.

Då lär de du känner kunna bada i jobberbjudanden om ett par år
Citera
2021-04-15, 00:32
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Här har du rapporten.

Som du ser snackar vi inte om någon gissning dragen ur röven och inget som endast skulle påverka the twin states.

Jag tror att de i USA har en helt annan marknad än här för sånt.
Vi är rätt bakom generellt och behöver nog fler kebabtekniker i framtiden.
Får MP styra lite till, finns nog inte mycket av flyget kvar heller.
Citera
2021-04-15, 04:01
Medlem
Citat:
Här har du rapporten.

Seriöst. Det handlar om vilken kravspec man sätter för jobbet / antagningen. Du kan ha 30000+ h i vänstersätet men har du inte rätt melanin eller nåt som hänger / inte hänger mellan benen så är du inte rätt hen för jobbet.. Skillz är numera sekundärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in