• 2
  • 3
2021-04-08, 00:52
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgrodan
Uppriktigt tack Kasperwolfgang, du verkar vara en empatisk och bra människa. flera andra i den här tråden har också varit hjälpsamma.
Jag ska börja med att försöka få tag på någon att prata med imorgon.

Ok det är bra.

Men lova att du kontaktar tandvården 😃

Det är bra o prata men du måste göra mycket själv.

Pm går bra om du vill
Citera
2021-04-08, 07:41
Medlem
Dundersnubbens avatar
Skulle vilja ge några tips.

Först och främst, fixa hälsan. Det sitter ihop med det mentala. Tänderna måste fixas och det är inte så farligt att gå till tandläkaren.
Utöver det så skulle jag rekommendera att börja styrketräna, finns massor av videos på hemmaträning och det är hur enkelt som helst. Ingen motivation kontrar du med - jag säger gör det till en rutin. Lägg upp ett schema och följ det. Du kommer må mycket bättre och samtidigt äta bättre (och nyttigare). Inte bra att vara undernärd och få i sig för lite vitaminer osv.

Börja sedan på gym där kan man träffa annat folk och det är ganska trevligt. Sedan ta långa promenader, gärna i skog och mark då det sänker stressnivåerna. Håll dig undan alkohol också, det gör det bättre i stunden men sabbar resten av måendet i längden - speciellt sömnen. Du sover även mycket bättre när du tränar och det är kanske det mest underskattade till ett bra mående. Sömn är livsviktigt, lyssna på denna pod om sömn då den kan förändra ditt liv: https://youtu.be/pwaWilO_Pig

Utöver det så säger du att du inte har några pengar. Vet inte vad du tjänar men att alltid ha ett sparande gör att man blir ekonomiskt trygg och det är lugnande i sig. Skulle rekommendera en stående överföring varje månad till ett sparkonto som du inte rör, alternativ till billiga indexfonder där du faktiskt tjänar pengar på det. Börja med pengarna du sparar på att inte köpa alkohol?

När du har sparat pengar så kan du använda det till att ta sig längre fram i livet, såsom lägenhetsköp, resor till spännande ställen där man kan träffa nytt folk eller som buffert om du hittar något du vill studera till. Spendera inte pengar på onödiga prylar som egentligen inte gör dig lycklig.

Sätt upp långsiktiga mål och följ dessa. Ha detta som en stark rutin och gör det varje vecka så kommer du må bättre:

Träna och promenera varje dag.
Är nyttig mat som gör att du mår bättre.
Lägg dig och gå upp samma tid (även helger).
Drick inte alkohol eller ta andra droger.
Spar pengar och investera varje månad.

Lycka till.
Citera
2021-04-09, 16:56
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgrodan
Alkoholen har dock blivit något av en tröst för mig, bedövande.

Folk som trivs med livet dricker alltid en MÅTTLIG mängd alkohol. Detta är viktigt att begripa, eftersom du BEHÖVER en måttlig mängd alkohol för att må bra.

Blodtrycket och hjärtat älskar måttliga mängder Rödvin av god kvalitet - som inte är för strävt eller för tunt. Ett medelfylligt - fylligt gott Rödvin är vad du behöver för att komma i form igen.
Citera
2021-04-10, 01:12
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Folk som trivs med livet dricker alltid en MÅTTLIG mängd alkohol. Detta är viktigt att begripa, eftersom du BEHÖVER en måttlig mängd alkohol för att må bra.

Blodtrycket och hjärtat älskar måttliga mängder Rödvin av god kvalitet - som inte är för strävt eller för tunt. Ett medelfylligt - fylligt gott Rödvin är vad du behöver för att komma i form igen.
Behöver du promille i kroppen för att må bra, då är du nog alkoholist.

Att inbilla sig att man dricker varje dag för vinets hälsoeffekter eller för att man har ett fantastiskt intresse av att vara exklusiv finsmakare, det är vanliga ursäkter för att hålla ifrån sig tankar på att man kanske dricker för ofta.

Den som inte vill sluta dricka för ofta, hittar på anledningar. Det finns alltid anledning att dricka varje dag, för den som vill.

Jag tycker mitt liv är bättre helnyktert, riktigt bra.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-04-10 kl. 01:15.
Citera
2021-04-10, 14:03
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Behöver du promille i kroppen för att må bra, då är du nog alkoholist.

Att inbilla sig att man dricker varje dag för vinets hälsoeffekter eller för att man har ett fantastiskt intresse av att vara exklusiv finsmakare, det är vanliga ursäkter för att hålla ifrån sig tankar på att man kanske dricker för ofta.

Den som inte vill sluta dricka för ofta, hittar på anledningar. Det finns alltid anledning att dricka varje dag, för den som vill.

Jag tycker mitt liv är bättre helnyktert, riktigt bra.

Särskilt här i Sverige. Att bli klassad som alkoholist kräver ju inte något beroende här, utan endast konsumtionen räcker. Man förstår varför amerikanarna alltid säger Boooring, på frågan om hur dom upplevde Sverige under utbytesåret.
Citera
2021-04-10, 14:58
Medlem
nonameds avatar
Du skriver inte varför du mår dåligt. Tips ta tid off om du kan och jobba med dina problem. Sjukskrivning är inte så farligt. Finns skyddsnät i sverige så använd dom och vården. För problem har du.
Citera
2021-04-11, 18:55
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Särskilt här i Sverige. Att bli klassad som alkoholist kräver ju inte något beroende här, utan endast konsumtionen räcker. Man förstår varför amerikanarna alltid säger Boooring, på frågan om hur dom upplevde Sverige under utbytesåret.
Det där är ett klassiskt argument för att fortsätta dricka varje dag, att de som inte dricker alkohol är tråkiga.

Nyktra tycker å andra sidan att humorn hos de som dricker blir sämre och sämre med ökande promille.
Citera
2021-04-13, 22:12
Medlem
Jobba på din självkänsla (terapi, träning, fritidsintressen), du verkar jämföra dig mkt med andra. Det är naturligt när man mår dåligt, att du har dåligt jobb, bodde hemma, hade dåliga betyg osv. Vi lever bara en gång men det är ju vad man känner själv som är värdefullt, en buddhistisk munk utan materiella tillgångar eller barn kan var lika lycklig ellr lyckligare än elon musk. Gör det du vill (med rimliga gränser), pusha dig själv och gå utanför din comfortzon.
Citera
2021-04-13, 22:46
Medlem
Det finns ingen annan som kan berätta varför du mår dåligt. Jag tror du vet svaret själv. Något fattas i ditt liv.
Skriv ner hur du vill att ditt drömliv ska se ut sedan är det bara att börja arbetet.

Du är fullt fysiskt frisk och sover gott om natten? Du kan skapa dig vilket liv du vill.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in