2021-04-08, 21:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Hur långa är dessa insatser och vad händer efter dessa?
I dagsläget är det 3 månader sedan utvärderar man och man får gå ytterligare en 3 månadersperion och har man då inte lyckats få jobb eller börjat studera hittar man på en 3 månaders period med praktik
Citera
2021-04-08, 22:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Om några läggs väl Rusta & Matcha ner och så blir det Leta & Passa istället.

Man undrar hur många år det ska dröja innan riksdagspartierna erkänner att det inte finns jobb till alla, hur mycket man än försöker med dagisaktiviteter och hittepå-åtgärder.
Kan vara så men nästa val så vinner väl moderaterna och det var dom som kom på att man skulle lägga ner Af och ersätta set med privata leverantörer...
Citera
2021-04-12, 14:35
Medlem
Fittheligeandes avatar
Stöd och matchning är endast slöseri med skattepengar.
Citera
2021-04-12, 15:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Stöd och matchning är endast slöseri med skattepengar.
Ja precis på samma sätt som jobb- och utvecklingsgarantin är det...
Citera
2021-04-13, 15:58
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
I dagsläget är det 3 månader sedan utvärderar man och man får gå ytterligare en 3 månadersperion och har man då inte lyckats få jobb eller börjat studera hittar man på en 3 månaders period med praktik

Praktik nej något sådant finns inte nu?

Vad händer om man inte får gå 3 månader till blir man bara med i försäkringskassan då och får fortsätta söka jobb på egen hand?

AF kan ju inte ge dig jobb, det enda som gör idag är att granska/godkänna rapporter.

AF är ingen arbetsförmedling längre bara en granskare av rapporter.
Citera
2021-04-13, 16:21
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Praktik nej något sådant finns inte nu?

Vad händer om man inte får gå 3 månader till blir man bara med i försäkringskassan då och får fortsätta söka jobb på egen hand?

AF kan ju inte ge dig jobb, det enda som gör idag är att granska/godkänna rapporter.

AF är ingen arbetsförmedling längre bara en granskare av rapporter.

Fick du förlängt jobb och utvecklingsgaranti 1 år?
Citera
2021-04-13, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Fick du förlängt jobb och utvecklingsgaranti 1 år?

Ja, Stöd och matchning just nu vilket egentligen inte är så stor skillnad mot tidigare. Enda är att man måste prata med en coach varje vecka. Min plan är att studera i höst om jag inte landar jobb. Då kan man få stöd i 12 månader.
Citera
2021-04-19, 18:38
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja, Stöd och matchning just nu vilket egentligen inte är så stor skillnad mot tidigare. Enda är att man måste prata med en coach varje vecka. Min plan är att studera i höst om jag inte landar jobb. Då kan man få stöd i 12 månader.

Du kan ju få särskilt anställningsstöd. Arbetsförmedlingen betalar då 80% av din lön. Coachen kommer nog ringa runt och fixa fram det ena skitjobbet efter det andra och få ännu en bonus utbetald.
Citera
2021-05-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja SToM kommer att ersättas av KRoM (senast dec 2021) i.o.m "Januariavtalet" och alla som är inskrivna i något program som aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och etableringsersättning kommer att flyttas över till externa anordnare som tar över Arbetsförmedlingens uppdrag att hjälpa arbetslösa att söka jobb aktivt.

KRoM = Kundval Rusta o Matcha
https://arbetsformedlingen.se/om-oss...sta-och-matcha
Tydligen är det en robot som avgör vilka som hamnar i krom.
Citat:
I stället för att handläggare på Arbetsförmedlingen gör bedömningen av vem som är lämplig för den nya matchningstjänsten Krom har myndigheten utvecklat ett AI-verktyg.
https://www.dn.se/ekonomi/arbetsform...terat-ai-test/
Citera
2021-05-07, 13:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Tydligen är det en robot som avgör vilka som hamnar i krom.

https://www.dn.se/ekonomi/arbetsform...terat-ai-test/
Tycker den verkar göra ett bra urval...
Av de som påbörjade tjänsten i maj förra året hade omkring 40 procent gått ut i arbete eller studier när Arbetsförmedlingen mätte resultaten i mars tidigare i år. Resterande 60 procent kommer tillbaka till Arbetsförmedlingen om inget hänt under den sista månaden.

40% successrate tycker jag är förvånansvärt högt utfall jämfört med arbetsförmedlingens nära 0%
Citera
2021-05-12, 21:10
Medlem
Buttholesurfers avatar
Hade själv tur att hamna i en seriös aktörs händer som slutade med jobb. Men misstänker att det funkar lite med som assistansbolagen som gör stålar på staten den naive oxen med löven i spetsen... Om ni hamnar i sitsen så kan jag personligen rekommendera de som heter IRIS Hadar.
Citera
2021-05-13, 21:15
Medlem
svempuss avatar
1 - Hur kom du i kontakt med SToM
b. Blev kontaktad av Af och fick välja en leverantör enligt lagen om valfrihetssystem

2 - Om du avslutat en 3 månaders period vad hände då?
Var på väg in i en ny period på 3 månader men påbörjade utbildning via Af så då vart den avbruten på en gång.

3 - Din upplevelse av SToM
b. Gav mig ingenting men annars ok

4 - Vad blev mitt resultat av SToM
c. Jag har börjat (eller funderar på) att studera

5 - Någon erfarenhet som varit bra eller dålig du vill förmedla till andra
inte som jag kan direkt komma på faktiskt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in