• 1
  • 2
2021-04-07, 12:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Arbetsförmedlingen gjorde i slutet på förra året en drive och erbjöd fler möjlighet att delta i stöd och matchning SToM digitalt.

Några frågor till dig som deltagit:

1 - Hur kom du i kontakt med SToM
a. Sökte själv upp en leverantör av SToM och anmälde mig
b. Blev kontaktad av Af och fick välja en leverantör enligt lagen om valfrihetssystem
c. Blev kontaktad av Af och blev du hänvisad till en leverantör
d. Blev kontaktad av Af men tackade nej till SToM
2 - Om du avslutat en 3 månaders period vad hände då?
a. Jag frågade om jag fick gå en period till
b. Min jobbcoach övertalade mig att fortsätta en period till
c. Blev kontaktad av Af som tyckte att jag skulle fortsätta en period till
d. Avslutade SToM men är fortfarande med i jobb och utvecklingsgarantin
3 - Din upplevelse av SToM (digitalt)
a. Jag tycker det fungerade bra och min jobbcoach var förstående och kom med många bra idéer
b. Gav mig ingenting men annars ok
c. Totalt meningslöst hade kunnat bespara mig den upplevelsen
4 - Vad blev mitt resultat av SToM
a. Jag hittade en praktikplats/jobb
b. Fick kontakt med fler arbetsgivare så det finns chans att hitta något till hösten kanske
c. Jag har börjat (eller funderar på) att studera
d. Jag funderar på eller har startat eget
e. Samma status som innan SToM, arbetssökande
5 - Någon erfarenhet som varit bra eller dålig du vill förmedla till andra
Senast redigerad av kimdah2002 2021-04-07 kl. 12:34.
Citera
2021-04-07, 15:12
Medlem
TuckerandDales avatar
Och din fråga är?
Citera
2021-04-07, 15:23
Medlem
1b - bytte SToM företag 3 ggr, alla lika värdelösa.
2d - upplever alla SToM alternativ som fusk företag som drivs för integreringens skull. Inget för någon som kan svenska.
3c
4e

5 Lyckas ni hitta något vettigare att göra, gör det!
Citera
2021-04-07, 15:37
Medlem
1) b. Blev kontaktad av Af och fick välja en leverantör enligt lagen om valfrihetssystem

2) a. Jag frågade om jag fick gå en period till
och
d. Avslutade SToM men är fortfarande med i jobb och utvecklingsgarantin

Kommentar: Jag fick förlängt tills AF sa nej.

3) a. Jag tycker det fungerade bra och min jobbcoach var förstående och kom med många bra idéer

Kommentar: Min coach jobbade i motvind pga corona och att hitta praktikplats har varit nästintill omöjligt, annars dög det väl. Inte bästa coachen jag har haft. Men tack vare Corona behövde man i alla fall inte vara där på vuxendagis utan allt sköttes online och digitalt med föreläsningar. Det var skönt. Enstaka föreläsningar var vettiga.

4) a. Jag hittade en praktikplats/jobb
och
e. Samma status som innan SToM, arbetssökande

Hade en praktikplats på G innan Coronan kom, vilket fick avbrytas, min coach kände dem på stället så efter några månader fick jag en kort praktikplats där. Praktiken och Stom tog slut men just nu jobbar jag där på timmar iaf så det är nice.

5) Det skiljer sig inte från andra insatser som AF haft, same shit, different name.
Citera
2021-04-07, 18:56
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
1 - Hur kom du i kontakt med SToM
a. Sökte själv upp en leverantör av SToM och anmälde mig

HAHAHAHAHAHA
Citera
2021-04-08, 10:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
HAHAHAHAHAHA
Ja jag förstår ditt inlägg dock finns det en mening med att "avverka" SToM medan det sker digitalt och man inte behöver "sitta av tiden" på plats hos en anordnare. Arbetsförmedlingen har fått strängare regler att fler (alla långtidsarbetslösa) skall "sysselsättas" i STom och det nya KROM i.o.m. "Januariavtalet" och har man redan klarat av det digitalt så har man... Så frågan är om du säger "HAHAHAHAHAHA" när du sitter där med Ahmed, Muhamed och Alibaba och skriver CV eller kunde ha gjort det digitalt utan övervakning hemma i soffan medan du kollat Netflix...
Citera
2021-04-08, 10:34
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja jag förstår ditt inlägg dock finns det en mening med att "avverka" SToM medan det sker digitalt och man inte behöver "sitta av tiden" på plats hos en anordnare. Arbetsförmedlingen har fått strängare regler att fler (alla långtidsarbetslösa) skall "sysselsättas" i STom och det nya KROM i.o.m. "Januariavtalet" och har man redan klarat av det digitalt så har man... Så frågan är om du säger "HAHAHAHAHAHA" när du sitter där med Ahmed, Muhamed och Alibaba och skriver CV eller kunde ha gjort det digitalt utan övervakning hemma i soffan medan du kollat Netflix...

Stöd och matchning ska väl försvinna och bli rusta och matcha? Samma skit men annat namn?
Citera
2021-04-08, 10:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Stöd och matchning ska väl försvinna och bli rusta och matcha? Samma skit men annat namn?
Ja SToM kommer att ersättas av KRoM (senast dec 2021) i.o.m "Januariavtalet" och alla som är inskrivna i något program som aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och etableringsersättning kommer att flyttas över till externa anordnare som tar över Arbetsförmedlingens uppdrag att hjälpa arbetslösa att söka jobb aktivt.

KRoM = Kundval Rusta o Matcha
https://arbetsformedlingen.se/om-oss...sta-och-matcha
Senast redigerad av kimdah2002 2021-04-08 kl. 10:51.
Citera
2021-04-08, 19:41
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:

Det jag skrattade åt var frågan. Jag är 100% övertygad om att INGEN människa frivilligt sökt upp Stöd & matchning och skrivit in sig själv i programmet.
Citera
2021-04-08, 19:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Det jag skrattade åt var frågan. Jag är 100% övertygad om att INGEN människa frivilligt sökt upp Stöd & matchning och skrivit in sig själv i programmet.
Om man är smart så gör man det medan det är digitalt annars får man ta bussen till SToM anordnarens lokaler och sitta 8 timmar per dag och lyssna på ahmed o muhamed när dom läser SFI :-)
Citera
2021-04-08, 19:55
Medlem
Citat:
Hur långa är dessa insatser och vad händer efter dessa?
Citera
2021-04-08, 20:07
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ja SToM kommer att ersättas av KRoM (senast dec 2021) i.o.m "Januariavtalet" och alla som är inskrivna i något program som aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och etableringsersättning kommer att flyttas över till externa anordnare som tar över Arbetsförmedlingens uppdrag att hjälpa arbetslösa att söka jobb aktivt.

KRoM = Kundval Rusta o Matcha
https://arbetsformedlingen.se/om-oss...sta-och-matcha
Om några läggs väl Rusta & Matcha ner och så blir det Leta & Passa istället.

Man undrar hur många år det ska dröja innan riksdagspartierna erkänner att det inte finns jobb till alla, hur mycket man än försöker med dagisaktiviteter och hittepå-åtgärder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in