2021-04-07, 11:35
Medlem
bjornebarns avatar
Är det någon som vet hur det fungerar med att ta bolån för köp av bostad i Sverige från en utländsk bank? Svenska banker kan ju finansiera bostadsköp i andra länder, så då tänker jag mig att det ju borde gå att göra tvärtom.

Risken är så klart att man då blir beroende av valutakursen, om man inte får sin lön i den valuta man tar lånet i. Det var tex många i Polen som fick problem för några år sedan när Schweziska francen rusade iväg, eftersom många hade tagit bolån från Schweiziska banker.

Fördelarna är att banker i många andra länder erbjuder klart förmånligare villkor, som tex låga och bundna räntor i uppåt 30 år.

Hur fungerar det med kontantinsatsen om man gör så här, kan man möjligtvis komma runt den och få 100 % belåningsgrad med bostaden som säkerhet?
Citera
2021-04-07, 11:36
Medlem
Jag undrar samma sak. Kan man låna I uk och köpa lägenhet i Sverige?
Citera
2021-04-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Jag undrar samma sak. Kan man låna I uk och köpa lägenhet i Sverige?
Kan bli jävligt dyrt vid valutaförändringar till det sämre.
Citera
2021-04-07, 12:19
Medlem
Det enklaste sättet är väl att kontakta utländska banker och fråga om vilkoren.
Citera
2021-04-07, 12:20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Kan bli jävligt dyrt vid valutaförändringar till det sämre.

Likväl kan det bli djävligt dyrt om man tar ett lån med rörlig ränta i Sverige (finns det över huvud taget någon svensk bank som tillåter bunden ränta i mer än tre år?) och den stiger till 15 % som tex mina föräldrar hade när de tog bolån i början av 90-talet. Är man dessutom tvungen att ta privatlån för kontantinsatsen så kan även det också bli en stor kostnad, då dessa räntor brukar ligga på 5 % och uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det enklaste sättet är väl att kontakta utländska banker och fråga om vilkoren.
Ja, självklart, och jag skall kontakta mina banker i Schweiz och Frankrike för att se, men med alla lockdowns är saker rätt omständliga just nu, därför tänkte jag proba forumet först för att se om det är värt mödan.
Citera
2021-04-07, 12:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Likväl kan det bli djävligt dyrt om man tar ett lån med rörlig ränta i Sverige (finns det över huvud taget någon svensk bank som tillåter bunden ränta i mer än tre år?) och den stiger till 15 % som tex mina föräldrar hade när de tog bolån i början av 90-talet. Är man dessutom tvungen att ta privatlån för kontantinsatsen så kan även det också bli en stor kostnad, då dessa räntor brukar ligga på 5 % och uppåt.

Alla svenska storbanker erbjuder bolån med bundna räntor på i vart fall 10 år. Ex hos Swedbank är den faktiskt genomsnittsräntan på 10-årig bindningstid för närvarande 1,83 %: https://www.swedbank.se/privat/boend...anerantor.html

Tycker man det är värt att ta lån i annan valuta och därmed utsätta sig för en enorm valutarisk (givet att man har inkomsterna i SEK) för att man tycker att 1,83 % är en hög ränta bunden på tio år bör man nog inte köpa bostad..

Citat:
Är man dessutom tvungen att ta privatlån för kontantinsatsen så kan även det också bli en stor kostnad, då dessa räntor brukar ligga på 5 % och uppåt.

Ja, självklart, och jag skall kontakta mina banker i Schweiz och Frankrike för att se, men med alla lockdowns är saker rätt omständliga just nu, därför tänkte jag proba forumet först för att se om det är värt mödan.

Du "har" banker i såväl Frankrike som Schweiz, men måste låna till kontantinsatsen? Ja, jo..
Citera
2021-04-07, 13:02
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du "har" banker i såväl Frankrike som Schweiz, men måste låna till kontantinsatsen? Ja, jo..

Jag kanske inte bor i Sverige? *facepalm* Sedan så är det fullt möjligt att öppna Schweiziska bankkonton utan att vara miljonär. Tex så tar min bank ut en avgift på 40 franc i månaden om man inte arbetar eller bor i Schweiz, alternativt har en större summa pengar som ligger och skräpar på kontot. Varför man nu skulle vilja betala det vet jag inte, men möjligt är det.

För övrigt så behöver jag inte låna till kontantinsatsen, men jag låter hellre mina investeringar vara, åtminstone delvis, om jag kan få ett bundet bolån på hela bostadskostnaden med en ränta runt en procent under en längre tid.

EDIT
Lade till en facepalm
Citera
2021-04-07, 13:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag kanske inte bor i Sverige? *facepalm* Sedan så är det fullt möjligt att öppna Schweiziska bankkonton utan att vara miljonär. Tex så tar min bank ut en avgift på 40 franc i månaden om man inte arbetar eller bor i Schweiz, alternativt har en större summa pengar som ligger och skräpar på kontot. Varför man nu skulle vilja betala det vet jag inte, men möjligt är det.

För övrigt så behöver jag inte låna till kontantinsatsen, men jag låter hellre mina investeringar vara, åtminstone delvis, om jag kan få ett bundet bolån på hela bostadskostnaden med en ränta runt en procent under en längre tid.

EDIT
Lade till en facepalm

Då kan du naturligtvis låna i din hemmabank, för ett fastighetsköp i Sverige.
Citera
2021-04-08, 05:44
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem