2021-04-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Det där är en spännande take.
Min fru vill inte att jag donerar sperma för att hjälpa ofrivilligt barnlösa.
Hur kommer det sig att vissa kvinnor i relation inte vill att deras män ska donera sin säd för att hjälpa andra?

Kan ifs vara att min fru inte vill att mina gener ska föras vidare ytterligare, men det kan ju finnas andra förklaringar.
Hur känner du inför att hon ger bort sina ägg eller blir surrogatmamma?
Citera
2021-04-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missjag
Mer snygg än ful i alla fall.
Är det därför du måste betala för säd?
Träskpadda är du!
Citera
2021-04-08, 21:48
Medlem
Citat:
Njee, mer att jag inte vill lura ett ons till att bli pappa, och vill heller inte vara ihop med någon.

Inte fan lyckas DU dra hem ett ons!
Citera
2021-04-08, 22:37
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITYMI
Hur känner du inför att hon ger bort sina ägg eller blir surrogatmamma?

Jag tänker att det vore en fin sak om hon gav bort sina ägg.
Med tanke på hur plågsamma hennes graviditeter varit hade jag inte önskat att hon gick igen de plågorna igen för någon annans skull än hennes egen. Hade hon velat hade jag inte kunnat hindra henne
Citera
2021-04-08, 22:39
Medlem
Rätt intressant tråd 🙂
Många med starka åsikter också 😆 Tror ärligt talat folk behöver tagga ner lite och se både problem och möjligheter från olika vinklar.

För mig känns det ganska naturligt att vilja veta eventuellt utseende. Kan ha flera orsaker men att bli förälder är ett stort steg och man funderar på allt. Kommer man älska barnet, klarar man vardagen, hur ser ungen ut, hur påverkar det mm,. Säg vad man vill men mammor får ibland tilt vid förlossning åt fel håll (tex förlossningsdeppresion) . Biologiskt borde det ju vara logiskt att om man dras till en mans utseende har man lättare att anknyta till barnet som har lite av bådas utseende.
Har själv donerat och att det är utan bild är en sak som slog mig som konstigt ändå. Men har nog mest med praktiska orsaker att göra... Kan inte ha folk sitta och swipa som tinder på landstinget. Man skrev lite kort om sig själv, egenskaper, utb och sånt.
Innan jag bestämde mig att donera för att hjälpa barnlösa funderade jag på just frågan, som någon skrev i tråden, om vilka jävla tokar som möjligt kunde få barn utom min kontroll. Då kommer man snabbt till slutsatsen att man har inte kontroll över 99.999osv av vilka som skaffar barn. Dom flesta är ändå ok och försöker sitt bästa. Dom som har försökt och längtat till dom kommit till IVF kommer nog i ännu högre grad än vanligt försöka göra sitt bästa. Jag anser inte att det behövs barn som folk skiter i i en överbefolkad värld.

Hoppas ts har tänkt igenom ordentligt. Verkar märkligt att alla män är skit. Förstår iof att det är svårt att få till ett bra förhållande i dagens samhälle. Min teori är att många är inte villiga att kompromissa som man behöver (båda parter), rätt stressigt samhälle med många val och sånt. Men var väl inte så jävla glatt förr i tiden 😂 då var det bara att stå ut med varandra och gå till kyrkan
Senast redigerad av hobbyguru 2021-04-08 kl. 22:44. Anledning: Förtydliga
Citera
2021-04-08, 22:44
Medlem
Citat:
Jag vet att det finns kriterier för att spermadonatorer ska vara friska psykiskt och fysiskt, inte ha några missbruk eller sådär..

Men vad finns det för kriterie på utseende?

Jag ska skaffa barn genom landstinget, men då får man inte se personen. Utan man får bara ge önskemål, typ att jag vill ha en vit med gröna ögon och brunt hår. Men tänk om han för övrigt ser ut som gollum?
Risken blir ju att man får ett fult barn.

Någon som vet mer?

"Man får ha önskemål" tydligen. Betyder det att man bara får önska men insemineras ändå? Kan de inseminera med negersperma ändå trots en önskan om en vit donator? Skulle nog se upp rejält med det där om jag var du, hade inte alls litat på vården där.

Hade ställt upp men skjuter ut någon slags grått blodblandat slask som luktar unket med döda spermier numera.
Citera
2021-04-08, 23:31
Medlem
Väldigt intressant tråd. Personligen har jag donerat sperma vid flera tillfällen så jag finner diskussionen intressant. Nuförtiden så har det blivit relativt sett mer vanligt och accepterat för kvinnor/par att använda sig av privata donatorer, alltså antingen någon man känner eller någon som man söker upp just för detta syfte. Finns exempelvis websidor som https://www.pollentree.com/ där donatorer och recipienter kan finna varandra. Har även hört talas om att det finns appar med samma syfte, men när jag sökt efter dessa så har de inte gått att installera i Sverige.

Systemet som det fungerar i Sverige är såklart horribelt, som det oftast blir när staten hanterar saker. Ett system där recipienten själv får välja fritt är självklart att föredra och att välja helt i blindo skulle jag säga är ren galenskap. Om det fanns förutsättningar att göra ett fritt val av donator via vården så skulle det antagligen vara att föredra, men i brist på det så ser jag det som ett bättre alternativ att söka upp någon privat.

Ett hinder är såklart att hitta en man som är vettig och som donerar av rätt skäl, som är villig att dela med sig av sin historik och som går med på att använda den metod som recipienten föredrar. Själv har jag främst donerat till personer som jag träffat via dating-siter och diverse nätcommunities men oftast finns det en sexuell aspekt inblandad. Självklart är det angenämt att inseminera på den "naturliga vägen", men jag hade i alla fall lika gärna kunnat tänka mig att göra det artificiellt. Hade varit trevligt om mera rumsrena alternativ, som Pollen Tree som jag nämnde ovan, var mer populära men jag har inte hittat något sådant i Sverige.

Men mitt råd till OP är i alla fall att strunta i att blanda in staten och inte riskera att bli inseminerad med dåliga spermier. Läs på ordentligt, bestäm dig för vilka kriterier donatorn bör uppfylla och se dig sen omkring för att hitta någon. Det behöver definitivt inte vara ett ONS och du ska inte behöva "lura" någon, det finns män med bra förutsättningar som är villiga att hjälpa till bara du lyckas hitta dem.
Citera
2021-04-09, 01:55
Medlem
LittleFishs avatar
Är det inte smidigare att bara ragga upp nån hingst och sätta på honom och sen dra som en avlöning?
Citera
2021-05-11, 12:56
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Till alla er som är så bekymrade över att barnet inte får en fadersgestalt: det finns massor av pappor som överger sina barn och låter dem växa upp med en ensamstående mamma så TS situation kommer definitivt inte att vara unik på det sättet. Däremot kan jag tänka mig att det kommer en tid när barnet åtminstone vill ha lite info om sin pappa.

Om barnet blir fult är väl inte så himla stor grej - jag skulle tycka att det vore mycket värre om det fick en taskig personlighet och fick det svårt i livet på grund av det. Även fulingar kan hitta vänner och kärlek om de bara är mysiga personer.
Jodå, världen är full av "fulingar" både män och kvinnor som lever lyckliga liv och som hitta kärleken. Vice versa gäller också..att vara snygg och vacker är inte garanti för lycka finns hur mycket exempel som helst på vackra kvinnor som hamnar i destruktiva relationer med manipulativa män som behandlar dom som skit. Fula barn kan de få också.

Hade en klasskamrat som var skitsnygg lång blond med kurvor på de rättta ställena och som hade två likadana systrar. Deras mamma var en liten extremt ful okarismatisk oansenlig brunhårig kvinna och deras pappa som de alla tre var lika, var en ståtlig filmstjärneliknande oerhört karismatisk man..ett omaka par kan tyckas..men han älskade sin lilla fula fru och de fick tre skitsnygga döttrar.

Så kan livet vara.
Citera
2021-05-11, 16:03
Medlem
Bombolenats avatar
Ber om ursäkt på förhand men kan inte hålla det inom mig...... Angry rant coming.... Uuurghh...

Jag växte upp med en singelmorsa och ett as till hora som pappa som lämnade familjen tidigt. Tog mig många år att lära mig saker som jag förmodligen fått gratis om jag haft en manlig förebild i en trygg far att se upp till och lära mig från hur man är en sund och förnuftig man, och vägen dit för mig gick genom droger och gränslöst beteende som hade kunnat sluta riktigt illa. Min mor fick allvarliga psykiska problem av vad min far gjorde, så hon var kanske värre än du är, trots att hon gjorde sitt bästa (klandrar inte henne, hon försökte) men att medvetet sätta ett barn i den sitsen pga att man inte kan skapa ett hälsosamt förhållande är så vidrigt och själviskt att jag inte vet vad jag ska säga.

Jag får samma känsla när jag tänker på dig och ditt själviska beteende som när jag tänker på en pedofil. Inte en enda rad om hur illa det är för barnet. Nämn EN fördel för barnet? EN ENDA!?!?!?!

Jag blir fysiskt illamående och skulle (i mina fantasier...) vilja misshandla dig riktigt illa för att du är så satans självisk. Du är inte värd ett barn, men framförallt är inte detta stackars barn värt DIG din ytliga, själviska fitta!!! Du är till och med orolig över att det ska bli "fult".

Hade jag varit diktator hade jag satt upp kliniker för att locka folk som dig då jag kunnat tortera er sakta till döds för att ni är såna kukhuvuden att ni inte förtjänar att leva. Ryser av välbehag bara jag tänker på det.

Sug kuk och DÖ!!!!

Disclaimer: Jag är varken våldsam eller uppmanar till våld, men jag blir så in i helvetes upprörd över hur egoistiska människor kan vara. Inte ett fucking ORD om barnet. Bara: Jag, jag, jag, usch tänk om jag får ett fult barn.

Världen vore bättre om såna som du utrotades.

Tvi fan!
Citera
2021-05-11, 16:50
Medlem
Sirenflixs avatar
Man säger väl att snygga föräldrar får fula barn och tvärtom?

OT, jag känner till två kvinnor som åkt till Danmark. Just de här två ungarna ser tyvärr märkliga ut, ena mamman en 7-8 och den andra medelsnygg. Den första ungen verkar inte heller helt 100 mentalt, men sen är hon nog knappt 5 år gammal så det är väl svårt att säga hur det ligger till med det.

Jag tycker som de flesta andra här att det känns rätt risigt att medvetet skaffa barn som inte kommer att ha en pappa. Hur bra mamma du än är och hur väl du uppfostrar barnet så kommer det alltid finnas en sorg och längtan efter en far.

Men kan du nu absolut inte hitta någon som ställer upp frivilligt, och ”måste” ha barn så är det väl bättre på alla sätt att hitta någon på krogen bara. Åk till någon annan stad eller ett annat land så slipper du ha skuldkänslor ang killen då han aldrig kommer att få veta.
Citera
2021-05-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Ber om ursäkt på förhand men kan inte hålla det inom mig...... Angry rant coming.... Uuurghh...

Jag växte upp med en singelmorsa och ett as till hora som pappa som lämnade familjen tidigt. Tog mig många år att lära mig saker som jag förmodligen fått gratis om jag haft en manlig förebild i en trygg far att se upp till och lära mig från hur man är en sund och förnuftig man, och vägen dit för mig gick genom droger och gränslöst beteende som hade kunnat sluta riktigt illa. Min mor fick allvarliga psykiska problem av vad min far gjorde, så hon var kanske värre än du är, trots att hon gjorde sitt bästa (klandrar inte henne, hon försökte) men att medvetet sätta ett barn i den sitsen pga att man inte kan skapa ett hälsosamt förhållande är så vidrigt och själviskt att jag inte vet vad jag ska säga.

Jag får samma känsla när jag tänker på dig och ditt själviska beteende som när jag tänker på en pedofil. Inte en enda rad om hur illa det är för barnet. Nämn EN fördel för barnet? EN ENDA!?!?!?!

Jag blir fysiskt illamående och skulle (i mina fantasier...) vilja misshandla dig riktigt illa för att du är så satans självisk. Du är inte värd ett barn, men framförallt är inte detta stackars barn värt DIG din ytliga, själviska fitta!!! Du är till och med orolig över att det ska bli "fult".

Hade jag varit diktator hade jag satt upp kliniker för att locka folk som dig då jag kunnat tortera er sakta till döds för att ni är såna kukhuvuden att ni inte förtjänar att leva. Ryser av välbehag bara jag tänker på det.

Sug kuk och DÖ!!!!

Disclaimer: Jag är varken våldsam eller uppmanar till våld, men jag blir så in i helvetes upprörd över hur egoistiska människor kan vara. Inte ett fucking ORD om barnet. Bara: Jag, jag, jag, usch tänk om jag får ett fult barn.

Världen vore bättre om såna som du utrotades.

Tvi fan!
Jösses, fattar du inte att det var din morsas och farsas gener som ställt till det för dig, men håll du hårt i offerkoftan och skyll på uppväxten. Faktum är ju att arvet är det viktigaste, tvillingsstudier visar detta, adoptionsstudier visar att adopterade kineses klarar sig bättre än negrer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in