Väldigt intressant tråd. Personligen har jag donerat sperma vid flera tillfällen så jag finner diskussionen intressant. Nuförtiden så har det blivit relativt sett mer vanligt och accepterat för kvinnor/par att använda sig av privata donatorer, alltså antingen någon man känner eller någon som man söker upp just för detta syfte. Finns exempelvis websidor som
https://www.pollentree.com/ där donatorer och recipienter kan finna varandra. Har även hört talas om att det finns appar med samma syfte, men när jag sökt efter dessa så har de inte gått att installera i Sverige.
Systemet som det fungerar i Sverige är såklart horribelt, som det oftast blir när staten hanterar saker. Ett system där recipienten själv får välja fritt är självklart att föredra och att välja helt i blindo skulle jag säga är ren galenskap. Om det fanns förutsättningar att göra ett fritt val av donator via vården så skulle det antagligen vara att föredra, men i brist på det så ser jag det som ett bättre alternativ att söka upp någon privat.
Ett hinder är såklart att hitta en man som är vettig och som donerar av rätt skäl, som är villig att dela med sig av sin historik och som går med på att använda den metod som recipienten föredrar. Själv har jag främst donerat till personer som jag träffat via dating-siter och diverse nätcommunities men oftast finns det en sexuell aspekt inblandad. Självklart är det angenämt att inseminera på den "naturliga vägen", men jag hade i alla fall lika gärna kunnat tänka mig att göra det artificiellt. Hade varit trevligt om mera rumsrena alternativ, som Pollen Tree som jag nämnde ovan, var mer populära men jag har inte hittat något sådant i Sverige.
Men mitt råd till OP är i alla fall att strunta i att blanda in staten och inte riskera att bli inseminerad med dåliga spermier. Läs på ordentligt, bestäm dig för vilka kriterier donatorn bör uppfylla och se dig sen omkring för att hitta någon. Det behöver definitivt inte vara ett ONS och du ska inte behöva "lura" någon, det finns män med bra förutsättningar som är villiga att hjälpa till bara du lyckas hitta dem.