2021-04-06, 22:04
Medlem
Tjena!

Jag flyttade förra månaden in i ett helt nyproducerat hyreshus på högsta våningen, detta för att undvika stegljud från grannen ovanför.

Lyckan höll inte länge då jag snabbt insåg att jag klart och tydligt hör när grannarna under går. Det "mullrar" och dunkar i min lägenhet och jag är så otroligt besviken. Har aldrig varit med om detta tidigare, att stegljud hörs från grannen under.

Andra ljud isoleras bra, så som röster och musik men hör när möbler flyttas osv.

Finns det något jag kan göra åt detta? Är det ens normalt?

*Ska även tillägga att det är betongstomme.
Citera
2021-04-06, 22:16
Medlem
Trigglypuffs avatar
Nyproduktion är absolut värst när det kommer till byggnadsteknisk kvalitet. Om du visste vilka åtgärder de stora byggbolagen gör för att spara in slantar.

Jag har kopplingar till branschen så jag vet mycket väl vilka beslut som tas angående byggnadsteknik och materialval. Arkitektens vision blir totalt överkörd. Ekonomi är det absolut enda styrmedlet.

De bygger inte för kvalitet om man säger så.

Detta är nog bara det första av många problem du kommer att fä brottas med under din tid som boende där.
Citera
2021-04-06, 22:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff
Nyproduktion är absolut värst när det kommer till byggnadsteknisk kvalitet. Om du visste vilka åtgärder de stora byggbolagen gör för att spara in slantar.

Jag har kopplingar till branschen så jag vet mycket väl vilka beslut som tas angående byggnadsteknik och materialval. Arkitektens vision blir totalt överkörd. Ekonomi är det absolut enda styrmedlet.

Detta är nog bara det första av många problem du kommer att fä brottas med under din tid som boende där.

Sluta nu, du krossar alla nybygge köpare här i Sverige.

TS, get used to it. Du har köpt en svindyr värdelöst byggd lägenhet.
Citera
2021-04-06, 22:25
Medlem
Citat:

Jag tror dig. Men det är alltså inte konstigt enligt dig att vi hör grannarna unders fotsteg? Kan inte föreställa mig hur mycket det måste låta att bo under någon i det här huset.
Citera
2021-04-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Sluta nu, du krossar alla nybygge köpare här i Sverige.

TS, get used to it. Du har köpt en svindyr värdelöst byggd lägenhet.
Min egen tröst i det hela är att det är en hyresrätt.
Citera
2021-04-06, 22:27
Bannlyst
Hah. Du får köpa ett hus på landet eller i skogen, långt ifrån grannar eller annat oväsen om du inte ska bli störd.
Citera
2021-04-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Hah. Du får köpa ett hus på landet eller i skogen, långt ifrån grannar eller annat oväsen om du inte ska bli störd.
Får nog bli det som nästa
Citera
2021-04-06, 22:30
Medlem
Det finns ljudkrav som byggherren måste klara. Det innebär inte att det inte kan uppstå störningar och det är ju svårt att veta om det du hör är inom ramen för vad som accepteras eller inte. Men du kan ju klaga till byggherren och fråga om de gjort en slutmätning av akustiken. Be att få ta del av den, den kan gå att få ut från stadsbyggnadskontoret också men om det är helt nybyggt kan det vara lättare att kolla med byggherren direkt. Känns det som om ljudet är på tok för högt så kräv att det kontrolleras.

Du kan själv ladda ned en ljudmätar-app till telefonen. De är inte jättebra men ger en indikation. Kortvariga ljud som smällar från grannen bör ligga under 45 dBA.
Citera
2021-04-06, 23:26
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic

Detta var min lösning och det är så in i helvetes skönt.
Citera
2021-04-07, 08:07
Medlem
Bluebeast72s avatar
Så överkänslig ts, finns utmärka wireless brusreducerade inear lurar. Så cykla du ner o köp sådana är problemet löst.
Citera
2021-04-07, 08:46
Medlem
Henriksss avatar
Citat:

Jag håller med.
Har i jobbet besökt mååånga nyproducerade lägenheter. Både hyres och bostadsrätter.
Det värsta jag varit med om var ett burrande störigt ljud. Det var ventilationsanläggningen som satt bakom en jättefin skjutdörr... i SOVRUMMET!
Citera
2021-04-07, 09:19
Medlem
hejiors avatar
Du kan inte lägga ut massor av mattor eller nått för att försöka skapa en barriär? 😅
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in