Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-04-06, 20:02
Medlem
Min tomatplanta hänger trots att jag vattnat, gödslat, skolat om till större kruka, har tillräckligt med belysning ( vad jag tror iaf), ändå så hänger den och vägrar resa på sig?

Vad är det jag gör för fel??

https://imgur.com/gallery/PtnM7fP
Citera
2021-04-06, 20:05
Medlem
Melange5738s avatar
Ser ut som typisk övervattning. Du behöver mer perlit, vermikulit eller kokos i jorden.
Citera
2021-04-06, 20:06
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Min tomatplanta hänger trots att jag vattnat, gödslat, skolat om till större kruka, har tillräckligt med belysning ( vad jag tror iaf), ändå så hänger den och vägrar resa på sig?

Vad är det jag gör för fel??

https://imgur.com/gallery/PtnM7fP

Plantorna ska se ut sådär. Inget fel. Men de behöver stöd med en pinne och binda stjälken försiktigt runt pinnen. Ta långa ,det kommer att växa så det knakar- Vid övervattning får den gula blad. Svårt att vattna ihjäl just tomater, men vattna inte precis varje dag om de inte står i växthus och börjar sloka med bladen , låt det torka lite emellanåt
Senast redigerad av Opaque 2021-04-06 kl. 20:11.
Citera
2021-04-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ser ut som typisk övervattning. Du behöver mer perlit, vermikulit eller kokos i jorden.
Hur ska gå till väga för att blanda i det nu i efterhand?

Måste jag separera ut rotsystemet ur all jord och sen plantera om den i helt ny jord med vermikulit?
Citera
2021-04-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Plantorna ska se ut sådär. Inget fel. Men de behöver stöd med en pinne och binda stjälken försiktigt runt pinnen. Ta långa ,det kommer att växa så det knakar- Vid övervattning får den gula blad. Svårt att vattna ihjäl just tomater, men vattna inte precis varje dag om de inte står i växthus och börjar sloka med bladen , låt det torka lite emellanåt

Ja jag har faktiskt inte vattnat super mycket! Men om jag binder upp den tror du den kommer stärkas upp och bli mindre hängig då?
Citera
2021-04-06, 20:25
Medlem
duden83s avatar
Citat:
har tillräckligt med belysning ( vad jag tror iaf)

Vilken sorts belysning? Om det inte är naturligt ljus från solen så måste det vara en speciallampa. Duger inte med vilken som helst pga. fel våglängder på ljuset.
Om den får korrekt ljus så beror det nog på övervattning gissat jag.
Tomatplantor behöver även pinne att växa på.
Senast redigerad av duden83 2021-04-06 kl. 20:29.
Citera
2021-04-06, 20:27
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ja jag har faktiskt inte vattnat super mycket! Men om jag binder upp den tror du den kommer stärkas upp och bli mindre hängig då?

Du har ju växtbelysning så det ska inte behöva bli en klen planta så att du ska behöva använda krycka. Sätt lampan närmare och klappa ner plantan om möjligt.
Citera
2021-04-06, 20:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hur ska gå till väga för att blanda i det nu i efterhand?

Måste jag separera ut rotsystemet ur all jord och sen plantera om den i helt ny jord med vermikulit?

Du kan inte plantera om den just nu nej. Men jag fattar inte varför det är så lite perlit i din jord, köpte du utomhusjord?

Vattna inte överifrån, vattna på fatet och låt den suga upp vattnet underifrån. Var försiktig när den är liten och stressa den lite så att rötterna växer neråt fort. Om du vattnar för mycket så får den inga rötter och sen dör den av rotröta.
Citera
2021-04-06, 20:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej, den blir svagare om du hänger upp den.
Citera
2021-04-06, 20:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Plantorna ska se ut sådär. Inget fel. Men de behöver stöd med en pinne och binda stjälken försiktigt runt pinnen.

Nej sluta. De ska inte se ut så där. De behöver ingen pinne förrän den är minst 3 dm. Man ska inte vattna mycket i början. Efter plantering ska de inte vattnas någonting i princip på minst 10 dagar för att stimulera rottillväxt.
Citera
2021-04-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan inte plantera om den just nu nej. Men jag fattar inte varför det är så lite perlit i din jord, köpte du utomhusjord?

Vattna inte överifrån, vattna på fatet och låt den suga upp vattnet underifrån. Var försiktig när den är liten och stressa den lite så att rötterna växer neråt fort. Om du vattnar för mycket så får den inga rötter och sen dör den av rotröta.

Okej! Jag köpte bara vanlig planteringsjord och tänkte att jag sedan bara gödslar jorden vart efter...
Då börjar jag vattna mindre och underifrån?
Citera
2021-04-06, 20:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Inte starkare, men tåligare. Om den tillåts växa med långa skott över krukan och längre, så riskerar grenar att knäckas av stammen p.g.a. av den allt större vikten på grenen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in