2021-04-06, 18:15
Medlem
Soetroevs avatar
Läser hela tiden inlägg och kommentarer om gängkriminaliteten och börjar inse att de flesta faktiskt tror att det är de nyanlända som begår alla förnedringsrån och skjuter varandra i förorterna. Detta stämmer ju inte då dessa brott till åtminstone 90% begås av folk som är födda eller åtminstone uppväxta i Sverige (däremot är dessa i regel avkomma till invandrade föräldrar från MENA-området, med ett fåtal undantag).

Kan denna missuppfattning påverka politiken i fel riktning och få folk att rösta mot problem som egentligen inte finns? Förnekar såklart inte problemen som kommer med en för generös/ansvarslös migrations- och integrationspolitik, inte heller det faktum att många nyanlända ägnar sig åt kriminalitet (i synnerhet sexual- och narkotikabrott), men att rösta för minskad invandring/fler utvisningar etc kommer inte fullt ut lösa de stora problemen med otrygghet vi ser idag eftersom det är en effekt av hur politiken såg ut för 20-30 år sedan.

Det kan ju såklart påverka långsiktigt med tanke på att dagens dåligt integrerade invandrare kommer bli föräldrar till morgondagens horungar, men de som får skulden för allt detta (oftast hazarer - "afghanska flyktingbarn") är enligt mina egna erfarenheter ofta väldigt drivna och förhållandevis lättintegrerade människor, även om det finns vissa individer som exempelvis ägnar sig åt gruppvåldtäkter (dessa är även grovt föraktade bland de hazarer jag har träffat och pratat med).

Bör myndigheter och liknande vara mer tydliga med vilka grupper som begår vilka brott? Och är detta ens möjligt med tanke på att man inte får föra statistik på etnicitet? Känns inte som att de invandringskritiska partierna söker efter en konkret lösning utan snarare har som mål att "städa undan alla blattar" eftersom de inte har klargjort dessa frågor för sina uppenbart missinformerade väljare.
Senast redigerad av Soetroev 2021-04-06 kl. 18:17.
Citera
2021-04-06, 18:17
Medlem
Du har helt rätt!
Men sen så ses ju dessa som invandrare också grundat hudfärg.
Citera
2021-04-06, 18:20
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Läser hela tiden inlägg och kommentarer om gängkriminaliteten och börjar inse att de flesta faktiskt tror att det är de nyanlända som begår alla förnedringsrån och skjuter varandra i förorterna. Detta stämmer ju inte då dessa brott till åtminstone 90% begås av folk som är födda eller åtminstone uppväxta i Sverige (däremot är dessa i regel avkomma till invandrade föräldrar från MENA-området, med ett fåtal undantag).

Kan denna missuppfattning påverka politiken i fel riktning och få folk att rösta mot problem som egentligen inte finns? Förnekar såklart inte problemen som kommer med en för generös/ansvarslös migrations- och integrationspolitik, inte heller det faktum att många nyanlända ägnar sig åt kriminalitet (i synnerhet sexual- och narkotikabrott), men att rösta för minskad invandring/fler utvisningar etc kommer inte fullt ut lösa de stora problemen med otrygghet vi ser idag eftersom det är en effekt av hur politiken såg ut för 20-30 år sedan.

Det kan ju såklart påverka långsiktigt med tanke på att dagens dåligt integrerade invandrare kommer bli föräldrar till morgondagens horungar, men de som får skulden för allt detta (oftast hazarer - "afghanska flyktingbarn") är enligt mina egna erfarenheter ofta väldigt drivna och förhållandevis lättintegrerade människor, även om det finns vissa individer som exempelvis ägnar sig åt gruppvåldtäkter (dessa är även grovt föraktade bland de hazarer jag har träffat och pratat med).

Bör myndigheter och liknande vara mer tydliga med vilka grupper som begår vilka brott? Och är detta ens möjligt med tanke på att man inte får föra statistik på etnicitet? Känns inte som att de invandringskritiska partierna söker efter en konkret lösning utan snarare har som mål att "städa undan alla blattar" eftersom de inte har klargjort dessa frågor för sina uppenbart missinformerade väljare.
Narkotika bör inte vara ett brott så länge man inte begår våldsbrott eller rån. Med det sagt så håller jag fullständigt med dig!

Staten driver vissa typer av brott högre än vad det hade behövts att göra! Därmed är dom delaktiga i grövre brott då det leder till grövre i längden! SKÄRPNING SVERIGE!
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-04-06 kl. 18:37.
Citera
2021-04-06, 18:23
Medlem
Visst är det inte nyanlända som begår brotten. men vänta tills de nyanlända förflyttats till utsatta områden och nya generationer växer upp, då exploderar brottsligheten ännu mer!!!
Citera
2021-04-06, 18:24
Medlem
Soetroevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Narkotika bör inte vara ett brott så länge man inte begår våldbrott eller rån. Med det sagt så håller jag fullständigt med dig!

Staten driver vissa typer av brott högre än vad det hade behövts att göra! Därmed är dom delaktiga i grövre brott då drt öeder till det i längden! SKÄRPNING SVERIGE!

Håller med. Känner flera hazarer som har sett sina familjer bli avrättade av talibaner mitt framför ögonen på dem. Kan de tillfälligt dämpa den smärtan med lite gräs för att bättre kunna fokusera på arbete/studier i Sverige så är det väl bara positivt.
Citera
2021-04-06, 18:29
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Visst är det inte nyanlända som begår brotten. men vänta tills de nyanlända förflyttats till utsatta områden och nya generationer växer upp, då exploderar brottsligheten ännu mer!!!
Kan det möjligtvis bero på den socioekonomiska situationen? (Rån misshabdel?) Eller varför antar du att brotten skulle explodera i höjd annars?

I övrigt stämmer det att de "coola" grabbarna som bryter men åndå är födda hör är de som alt begår flest brott elt pushar andra till att begå brott. De som inte ens kan svenska begår brott p ga psykisk ostabilitet. Och då är det seriöst en mönniksa som behöver hjälp inte.för att den vill vara "Kung" över de vita! Utan p ga existensiell smärta som inte går att bli förstådd i detta land! Så där failar Sverige ännu en gång.

De som begår våldtäkt som ex har i 99% fall en viss stabil tillvaro. De utöver det skulle aldrig våga ig på detta om de inte är helt sjuka vill säga, men sällan de är det ärligt talat.
Senast redigerad av LostinDarkness 2021-04-06 kl. 18:36.
Citera
2021-04-06, 18:29
Medlem
Soetroevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund

Det är precis det jag även nämner i texten. Därför är det viktigt att vi anammar en annorlunda integrationspolitik innan det är för sent. Jag tror däremot att fokuset då bör ligga på exempelvis somaliska småbarnsföräldrar snarare än ensamma hazargrabbar.

Hazarer gillas vanligen inte av andra muslimer i Sverige eftersom de är shiamuslimer, så jag har svårt att se att de frivilligt bosätter sig i områden som domineras av sunnimuslimer.
Citera
2021-04-06, 19:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Det är därför vi vill kunna återkalla felaktigt utfärdade medborgarskap. I Danmark har man t.o.m. utvisat någon som var född i landet. Har man gjort det med 1000 gängkriminella skall du se att de övriga skärper till sig, för att bli avsläppt i Mogadishu när man är uppväxt i Sverige är mer avskräckande än något fängelsestraff i Sverige. Man kan nog betala Somalia för att de skall sitta i fängelse där också.
Citera
2021-04-06, 19:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är precis det jag även nämner i texten. Därför är det viktigt att vi anammar en annorlunda integrationspolitik innan det är för sent. Jag tror däremot att fokuset då bör ligga på exempelvis somaliska småbarnsföräldrar snarare än ensamma hazargrabbar. Hazarer gillas vanligen inte av andra muslimer i Sverige eftersom de är shiamuslimer, så jag har svårt att se att de frivilligt bosätter sig i områden som domineras av sunnimuslimer.

Vi kan utvisa både somalier, hazarer, sunnimuslimer och shiamuslimer. Det står inte i motsatsförhållande till varandra. Vi diskriminerar inte.
Citera
2021-04-06, 19:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Håller med. Känner flera hazarer som har sett sina familjer bli avrättade av talibaner mitt framför ögonen på dem. Kan de tillfälligt dämpa den smärtan med lite gräs för att bättre kunna fokusera på arbete/studier i Sverige så är det väl bara positivt.

Eller så röker de sina droger och fokuserar på sitt arbete i Iran eller Afghanistan. Deras drogvanor och arbetssituation har inget med Sverige att göra. Om svenskar reser till Afghanistan och tar illegala droger så hoppas jag att Afghanistan utvisar dem. Man skall inte resa till andra länder för att begå brott där.
Citera
2021-04-06, 19:20
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Problemen finns och beror på araber och afrikaner. Dessa är bara här temporärt. Det spelar ingen roll hur länge de har bott här, de kommer aldrig att vara välkomna.
Citera
2021-04-06, 19:24
Medlem
Kill-9s avatar
Du har helt rätt. Andra generationens invandrare har högre överrepresentation än första generationen, så och den tredje.
Vi har alltså det värsta framför oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in