Citat:
Ursprungligen postat av
Soetroev
Läser hela tiden inlägg och kommentarer om gängkriminaliteten och börjar inse att de flesta faktiskt tror att det är de nyanlända som begår alla förnedringsrån och skjuter varandra i förorterna. Detta stämmer ju inte då dessa brott till åtminstone 90% begås av folk som är födda eller åtminstone uppväxta i Sverige (däremot är dessa i regel avkomma till invandrade föräldrar från MENA-området, med ett fåtal undantag).
Korrekt, gängkriminaliteten kommer från i huvudsak andra- eller tredjegenerationens invandrare.
Citat:
Kan denna missuppfattning påverka politiken i fel riktning och få folk att rösta mot problem som egentligen inte finns? Förnekar såklart inte problemen som kommer med en för generös/ansvarslös migrations- och integrationspolitik, inte heller det faktum att många nyanlända ägnar sig åt kriminalitet (i synnerhet sexual- och narkotikabrott), men att rösta för minskad invandring/fler utvisningar etc kommer inte fullt ut lösa de stora problemen med otrygghet vi ser idag eftersom det är en effekt av hur politiken såg ut för 20-30 år sedan.
Nej. Att föra en politik som skulle lösa dagens integrationsproblem skulle vara så pass extrem att det är orealistiskt att sikta mot det. För att få till en politik där vi gör oss av med våra gängkriminella skulle vi i princip behöva ha AfS-politik i Riksdagen. Ett AfS som fick 0,3% av rösterna förra valet. Det nästbästa valet är att strypa tillförseln av framtida problem och lätta på den ekonomiska belastningen som nyanlända innebär för samhället. Sen säger du själv att nyanlända är kraftigt överrepresenterade i sexualbrott och narkotika brott. Det du glömmer är att även om nyanlända inte står för samma överrepresentation som nästkommande generation gör gällande skjutningar och gäng så ska man också ha väldigt klart för sig att det finns en markant skillnad mellan brottsbenägenheten hos nyanlända och etniskt svenska även här, speciellt när man väljer att titta på specifika grupper.
Citat:
Det kan ju såklart påverka långsiktigt med tanke på att dagens dåligt integrerade invandrare kommer bli föräldrar till morgondagens horungar, men de som får skulden för allt detta (oftast hazarer - "afghanska flyktingbarn") är enligt mina egna erfarenheter ofta väldigt drivna och förhållandevis lättintegrerade människor, även om det finns vissa individer som exempelvis ägnar sig åt gruppvåldtäkter (dessa är även grovt föraktade bland de hazarer jag har träffat och pratat med).
Afghanerna är notoriska för sexualbrott och narkotika brott. Tittar man på deras överrepresentation gällande våldtäkter och gruppvåldtäkter så ser man klart och tydligt hur svårt det är för dessa att leva i ett västerländskt samhälle. Lättintegrerade? Hur så? Ytterst få av dom jobbar. Sist jag sökte siffror på hur många av dom som omfattades av gymnasielagen som hade hittat jobb hittade jag 2 fall vilket kan ha hunnit förändras nu men det är fortfarande extremt dystra siffror.
Citat:
Bör myndigheter och liknande vara mer tydliga med vilka grupper som begår vilka brott? Och är detta ens möjligt med tanke på att man inte får föra statistik på etnicitet? Känns inte som att de invandringskritiska partierna söker efter en konkret lösning utan snarare har som mål att "städa undan alla blattar" eftersom de inte har klargjort dessa frågor för sina uppenbart missinformerade väljare.
För en saklig debatt så krävs det ett faktaunderlag som omfattande och uttömmande. Hade vi räknat brott enligt etnicitet så är jag övertygad om att jag sluppit sitta här och kommentera din förvrängda verklighetsuppfattning gällande Afghanerna. Dom tillför ytterst lite positivt till vårt samhälle, kostar otroligt mycket pengar och ställer till en massa ofog. Att göra som du gör och ställa nyanlända mot andragenerationens invandrare och säga "Titta, det är inte nyanlända som springer omkring i gängen och skjuter" är ungefär som jag skulle hävda att Sverige är säkert därför vi har mindre skjutningar än Brasilien. Det blir oerhört löjligt.