Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-23, 17:53
  #13
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Är du nyligen inflyttad? Hittade du inga bra saker att säga? Är det så illa?
Kommer flytta dit from sista juli så innan dess blir det inte så många erfarenheter, men så...på gott och ont så ska det uppdaterats.

Farzan, en kompis från flashback kommer komma i sommar så då gör vi staden osäker under ett par dagar, lyckas inte han fixa något åt oss så är staden officiellt död

Citat:
Ursprungligen postat av Farzan73
Trötter, jag har redan svarat i tråden

Såklart vi ska göra Västervik osäkert under en vecka eller två i sommar. Hör av mig till dig sen angående semester

Får man fråga hur det blev med allt raggande till slut i lilla Västervik?
Citera
2021-09-23, 23:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Får man fråga hur det blev med allt raggande till slut i lilla Västervik?
Det gick verkligen över förväntan. Däremot får nog Rollo stå för svaren hur det är när sommaren är slut. Jag var där under de bästa månaderna 😊
Citera
2021-09-27, 15:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Usch, har bara tråkiga minnen därifrån. Satt där på kåken för några år sen. verkar vara en trist skithåla på vintern. Plitarna sa att på somrarna lever stan upp, fördubblar sitt invånarantel, typ. Där ska vara en känd visfestival också.
Plitarna var så glada för fängelset, det gav si och så många jobb i bygden. Där är nog ont om arbetsplatser. Fängelset höll på att byggas ut iaf.
Det var många "dussinjobb" på området när det var mentalsjukhus. Det avvecklades ungefär samtidigt som industrierna minskade ner.

Själv är jag inte övertygad om Västervik vinner på större arbetsplatser med dussinmänniskor som halkat in på ett bananskal och blir kvar i 40 år så att de slipper flytta.

Tror att det är bättre 2021 än när jag växte upp där.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Har inte bott där på snart 10 år, men jag har varit på besök då och då genom åren och ja... inte mycket har förändrats förutom att Björn Ulvaeus öppnat nån fräsch krog vid hamnen. Annars är det väl som vilken stad som helst med 20.000 invånare, alla känner alla, jantelagen är stor och majoriteten i staden är arbetarklass. Finns ett par ölställen ute med medelålders människor men annars är Let's Dance veckans höjdpunkt. Fint på sommaren är det, absolut, men som singel medelålders man kommer du nog tröttna på din tillvaro ganska fort då staden egentligen är väldigt trist.

Angående jantelagen är Västervik också en stad där framgång kan ge befolkningen en viss känsla av stolthet.

Lite annorlunda jämfört med vissa något större småstäder där du är anonym tills du kommit in i Svenska Akademien eller blivit generalsekreterare i FN.
__________________
Senast redigerad av Igongbankadtv 2021-09-27 kl. 15:45.
Citera
2021-11-18, 22:14
  #16
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igongbankadtv

Angående jantelagen är Västervik också en stad där framgång kan ge befolkningen en viss känsla av stolthet.

Lite annorlunda jämfört med vissa något större småstäder där du är anonym tills du kommit in i Svenska Akademien eller blivit generalsekreterare i FN.

Kanske det.

Men som singel medelålders man är nog Västervik ganska deprimerande om man nu inte älskar ensamheten. Har man fru och barn och allt det där så är det säkert helt ok, men att komma till en så liten stad utan att känna någon blir nog tråkigt.
Citera
2021-11-18, 22:46
  #17
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kanske det.

Men som singel medelålders man är nog Västervik ganska deprimerande om man nu inte älskar ensamheten. Har man fru och barn och allt det där så är det säkert helt ok, men att komma till en så liten stad utan att känna någon blir nog tråkigt.
Jag skulle säga tvärtom. Jag har hört folk som upplevt det du beskriver men för mig så har det gått kanon. Jag har träffat massor med trevliga och öppna människor sedan jag flyttade hit.

Det som däremot är lite läskigt är att staden är så liten att alla verkligen vet allt om alla. Ett snedsteg och du är körd.
Citera
2024-04-06, 12:26
  #18
Medlem
Adelaides avatar
Något mer som är läskigt är väl att det verkligen är långt till allt. Västervik ger en känsla av isolering. Det finns inte heller någon större ort att "åka in till". Även om Linköping ligger nära, så är det inte tillräckligt nära för spontana utflykter, jobbpendling och så vidare.
Norrlandskänsla i södra Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback