• 1
  • 2
2021-04-06, 11:28
Medlem
isbiten123s avatar
Jag menar relativt stora spel som Monkey Island var på 12 meg vill jag minnas, tvåan kanske 15-16 meg stort?

Nu bara en liten sketen app som tex Soduko tar 50 meg?

Hur kan det vara så, vet många spel som gick in på en diskette (1.4 mb) förut som var bra mycket mer grafik än simpla appar idag.

Doom vet jag låg på 16 meg när det släpptes. Vad tar ett sådant motsvarande spel idag med bättre grafik men i övrigt ungefär samma, 50 gig?

Någon som vet?
Citera
2021-04-06, 11:32
Medlem
Samma texturer återanvändes till väldigt mycket, sen såklart även mycket lägre upplösning.
För att generera stora spelvärldar så användes ibland procedural generation.
Citera
2021-04-06, 11:37
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna94
Samma texturer återanvändes till väldigt mycket, sen såklart även mycket lägre upplösning.
För att generera stora spelvärldar så användes ibland procedural generation.

Så det är grafiken som drar iväg mest? Sudoko inte så anvancerad grafik men ändå 50 meg på luren, varför?
Citera
2021-04-06, 11:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
Så det är grafiken som drar iväg mest? Sudoko inte så anvancerad grafik men ändå 50 meg på luren, varför?
Ineffektivt kodat, eller stora bilder.

En del program kan gott och väl ta 95% mindre plats om de är effektivt kodade.
Citera
2021-04-06, 11:45
Bannlyst
dom är väl dåliga på att programmera och skiter i att det tar upp en massa plats
Citera
2021-04-06, 11:51
Medlem
Är den här tillräckligt liten?
Citera
2021-04-06, 11:57
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
dom är väl dåliga på att programmera och skiter i att det tar upp en massa plats
Så de var lite svårare koda på den tiden med tanke på begränsat minne och plats, idag behöver man inte bry sig om sådant och kan koda mer fritt?
Citera
2021-04-06, 11:59
Bannlyst
Citat:
Så de var lite svårare koda på den tiden med tanke på begränsat minne och plats, idag behöver man inte bry sig om sådant och kan koda mer fritt?

ja alltså om ett spel får plats på 10 disketter eller kräver 20 disketter är ju en stor kostnadsskillnad.
Citera
2021-04-06, 12:06
Medlem
Citat:
Man bryr sig inte lika mycket längre nu när folk har så mycket utrymme och snabba uppkopplingar.
Mycket enklare att dra ner massa paket/libraries/SDK istället för att lägga massa tid på att dra ner utrymmet.
Säkert också en massa reklam/annons/spiongrejer i massor utav apparna som tar massa plats.
Citera
2021-04-06, 12:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag menar relativt stora spel som Monkey Island var på 12 meg vill jag minnas, tvåan kanske 15-16 meg stort?

Hur kan det vara så, vet många spel som gick in på en diskette (1.4 mb) förut som var bra mycket mer grafik än simpla appar idag.

Doom vet jag låg på 16 meg när det släpptes. Vad tar ett sådant motsvarande spel idag med bättre grafik men i övrigt ungefär samma, 50 gig?

Någon som vet?

Dels var grafiken inte lika fancy på den tiden, dels optimerade man stenhårt då. Nuförtiden kostar disk nästan ingenting. Då handlar det om att få ut spelet så snabbt som möjligt.
Citera
2021-04-06, 12:47
Medlem
1. Man hade inte råd att slösa.

2. Folk lärde sig programmera på C64 och lågnivå från barnsben. Idag vet CivIng knappt vad en bitmask är.
Citera
2021-04-06, 13:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Någon som vet?

När resurserna var en bristvara så var utvecklarna tvugna att klämma in det mesta möjliga ur hårdvaran med så lite kod och assets som möjligt.

Kortkodning har blivit ett nischfält.

Demoscenen visar vad som är möjligt att göra men ingen har råd eller tid att utveckla spel på det sättet idag.

Kolla in .kkrieger t.ex. iofs ett proof of concept men det spelet är mindre än vad screenshots av det blir. 96 kilobyte stort.

Släpptes 2004.

http://www.farb-rausch.de/prod.py?which=114

Video på det finns här.
https://youtu.be/8fZBUsn5RYg

Hemligheten till varför det kan vara så litet är att det använder sig av en massa bibliotek som redan skall finnas på maskinen det körs på och att i princip alla assets genereras av maskinen vid uppstart. Kollar man bakom kulisserna (typ resurshanteraren eller dylikt) så drar spelet mer än 200 MB RAM så du skulle inte kunna köra det på en stenåldersmaskin såklart. Visar ändå att spelen skulle kunna vara bra mycket mindre än vad som är vanligt idag om utvecklingsteamen bakom AAA titlar tyckte att det var nödvändigt vs.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2021-04-06 kl. 13:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in