2021-04-05, 22:40
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
Det är nog främst arbetsgivare som kollar.

Vet en del föräldrar som kollar upp sina barns vänners föräldrar.
Även folk som har pedo rykten på sig.

I byn jag bor fanns det en Afghan som våldtagit en 13 åring. När domen släpptes så viste hela byn all fakta och han åkte frivilligt annorstädes i landet.

Han fick besök av några byinnevånare som föreslog att han skulle flytta.

Personligen kollar jag upp chefer och annat löst folk.. Kan vara bra att ha i bakfickan om de dummar sig.
Citera
2021-04-05, 23:34
Medlem
Kollade en skum granne på landsbygden, efter att polisen varit där. Han är udda och osocial.
Hade 8 brottsmål hos tingsrätten ville veta om han var våldsbenägen.

Lexbase funkade perfekt och gav mig behövlig
info. Bra att det finns.
Citera
2021-04-06, 00:19
Medlem
HRCs avatar
Jag blev blåst i en mindre affär över nätet och kollade upp bedragaren för att få så mycket fakta som möjligt. Det verkar vara en äcklig jävel som är kapabel till det mesta så jag lade tills vidare ner planerna på vedergällning. Så det är på sätt och vis bra att dessa tjänster finns, samtidigt är de ett problem eftersom datat kan missbrukas och förstöra oskyldiga människors tillvaro om det används för illasinnade ändamål.
Citera
2021-04-06, 01:03
Medlem
Läskigs avatar
Söker konstant på folk, gillar skvaller helt enkelt.

Och i det stora hela så kostar det några kronor för att få informationen man letar efter, på några sekunder, kontaktar man tingsrätten för att få samma information så kan man få vänta ett bra tag då de i enlighet med alla övriga statsanställda är extremt inkompetenta och långsamma i sina arbetsmetoder.
Citera
2021-04-06, 01:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Söker rätt ofta på folk jag ska ha en närmare relation med. KK, vänner osv.

Har nyligen hittat en bekant som är pedofil. Sådär kul.

Hur fick du reda på det?
Citera
2021-04-06, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Ca 100.000 sökningar görs via lexbase dagligen. Räknade från deras mätare de har på sin sida.

Jag är nyfiken på vad det är som får människor att vilja kolla upp sina vänner, släktingar och bekanta via dessa sidor. Är man rädd för vad personen i fråga sysslar med? är man rädd för pedofiler? är det en nöjes grej? gillar man att skvallra och prata bakom ryggen?

Ja vad är det för typ av människor. och varför skulle man ens vilja söka på sina bekanta?
Vad gör ni själva, är det något ni sysslar med ofta? till exempel om ni träffar en dejt, elelr en ny vän, är det lexbase ni tänker på när ni kommer hem för att veta mer om den nya bekanta?

Jag personligen cringar av att kolla upp människor och känner moralfel när jag ens googlar på någon. Självklart är det nyfidkenhet som lockar. Ibland känner jag att vissa saker är bättre att inte veta om personen förflutna, då nuet är som räknas, vill itne få en fel bild av vänner och bekanta. Så känner jag iallafall.

FRÅGA 2(vill gärna ha svar på): har ni någonsin fått en chockartad resultat när ni sökte på en bekant? hur ändrades er relation efter det?
Jag kollade upp en granne som det gick rykten om. Vi hade nyss flyttat hit och ”alla” sa att vi skulle vara lite försiktiga med den familjen, de hade ”långa fingrar”. Många grannar sa sig blivit av med saker som legat ute. Skitsnack och illasinnade rykten tänkte vi. Det var ett trevligt par, men kollade på Lexbase, jodå, stöld, snatteri, misshandel. Gällde båda i familjen flera domar några ganska nyligen. Nu vet vi att vi bör låsa garaget, ställa in cyklarna, försöka att inte komma i konflikt.
Citera
2021-04-06, 06:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Han fick besök av några byinnevånare som föreslog att han skulle flytta.

Det är så det ska gå till! Tyvärr är det väldigt ovanligt att svenskar verkligen gör något sådant istället för att bara oja sig och knyta näven i fickan.
Citera
2021-04-06, 06:35
Medlem
Socionom här, det händer att jag använder Lexbase för att hålla mig uppdaterad om domar och juridiska resonemang inom det socialrättsliga området. Men sen är det givetvis underhållande att gå utöver detta.
Senast redigerad av Mishpat 2021-04-06 kl. 06:38.
Citera
2021-04-06, 06:44
Medlem
flukkes avatar
Har en stående prenumeration på postnummer både hemma och sommarstugan. På så vis får jag mail med namn på personer som som dömts för brott i min direkta närhet, även om en sån person flyttat in.

Sen gör jag manuella sökningar på personer som jag då vill veta mer om.
Detta är ju såklart tyvärr inte lika bra som den tidigare karttjänsten men det är bättre än inget.

Har tidigare sökt väldigt mycket i tjänsten också, men sen jag bytt jobb ligger inte det på mig.
Citera
2021-04-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Ca 100.000 sökningar görs via lexbase dagligen. Räknade från deras mätare de har på sin sida.

Jag är nyfiken på vad det är som får människor att vilja kolla upp sina vänner, släktingar och bekanta via dessa sidor. Är man rädd för vad personen i fråga sysslar med? är man rädd för pedofiler? är det en nöjes grej? gillar man att skvallra och prata bakom ryggen?

Ja vad är det för typ av människor. och varför skulle man ens vilja söka på sina bekanta?
Vad gör ni själva, är det något ni sysslar med ofta? till exempel om ni träffar en dejt, elelr en ny vän, är det lexbase ni tänker på när ni kommer hem för att veta mer om den nya bekanta?

Jag personligen cringar av att kolla upp människor och känner moralfel när jag ens googlar på någon. Självklart är det nyfidkenhet som lockar. Ibland känner jag att vissa saker är bättre att inte veta om personen förflutna, då nuet är som räknas, vill itne få en fel bild av vänner och bekanta. Så känner jag iallafall.

FRÅGA 2(vill gärna ha svar på): har ni någonsin fått en chockartad resultat när ni sökte på en bekant? hur ändrades er relation efter det?

Varför utgår du från att det är bekanta och närstående som söks?
Det låter inte som du använt sajten? Då vet du kanske inte att man kan använda den för att få reda på annat också.

Visst, det känns konstigt kolla upp folk - men har man blivit blåst så..
Citera
2021-04-06, 12:18
Medlem
Foxxyboxs avatar
Jag slår på lexbase när jag ska köpa dyrare saker begagnat, Inte vattentätt men har undvikit en hel del bedragare på detta sätt.
Citera
2021-04-06, 13:01
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag tar löpande fram uppgifter för de som rör sig i min direkta eller perifera närhet.

Vid sidan av LexBase och motsvarande också artikelsök och avskanning av internet, sociala medier och dylikt.

Relevant eller intressant information förs sedan in i en ”file” över personen som förvaras i arkivskåpet.

Svaret på din andra fråga är ja, det har hänt några gånger att det dykt upp information som förändrat eller gjort att jag avslutat relationen.

Roligt att läsa! Jag har ju själv planer på att börja med registrering/arkivering av personer i min närhet, men främst av personer jag retar mig på. Tänkte att det blir en trevlig hobby att förströ sig med när jag går i pension om några år.

Jag har skapat en egen tråd i detta delforum. Du får gärna titta in där och komma med tips. (FB) Jag vill föra register över folk jag inte gillar - tips önskas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in