2021-04-05, 15:49
Medlem
Jag vill växla en större summa BTC till SEK för att sedan sätta in det på en svensk bank. Jag kommer att anmäla det och betala skatt på hela summan jag tar ut. Jag har dock sett att antingen banken ibland kräver att man visar banköverföring till kryptobörsen och sen historik fram till uttaget. Jag köpte mina BTC under 2014 genom en vän som var skyldig mig pengar och betalade tillbaka i BTC. Hur troligt är det att jag får problem med dokumentationen? Jag tänker betala skatt och jag har inga problem med myndigheterna sen tidigare men rent praktiskt så kan jag ju inte visa att det handlar om penningtvätt?

Tack på förhand,

Johan
Citera
2021-04-05, 16:02
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstigen
Jag vill växla en större summa BTC till SEK för att sedan sätta in det på en svensk bank. Jag kommer att anmäla det och betala skatt på hela summan jag tar ut. Jag har dock sett att antingen banken ibland kräver att man visar banköverföring till kryptobörsen och sen historik fram till uttaget. Jag köpte mina BTC under 2014 genom en vän som var skyldig mig pengar och betalade tillbaka i BTC. Hur troligt är det att jag får problem med dokumentationen? Jag tänker betala skatt och jag har inga problem med myndigheterna sen tidigare men rent praktiskt så kan jag ju inte visa att det handlar om penningtvätt?

Tack på förhand,

Johan
Fråga banken, speciellt om du varit kund ett bra tag och är ren i övrigt.

Swedbank svarade mig att det ska gå bra, gör överföringen och skicka sen ett meddelande med så mycket info du har.

Att du inte har kvitto på köp är ju lite trist, men skriv ner att det var ett kompislån och cirka hur mycket och när osv. Nu vet jag inte vilken bank du har, men du borde få ungefär samma svar. Är du ingen skummis så tackar banker sällan nej till insättningar meddelandet hjälper dom att se att det inte är något skumt, för annars finns det säkert något automatiskt system som säger OJ en mille insatt här.
Citera
2021-04-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Fråga banken, speciellt om du varit kund ett bra tag och är ren i övrigt.

Swedbank svarade mig att det ska gå bra, gör överföringen och skicka sen ett meddelande med så mycket info du har.

Att du inte har kvitto på köp är ju lite trist, men skriv ner att det var ett kompislån och cirka hur mycket och när osv. Nu vet jag inte vilken bank du har, men du borde få ungefär samma svar. Är du ingen skummis så tackar banker sällan nej till insättningar meddelandet hjälper dom att se att det inte är något skumt, för annars finns det säkert något automatiskt system som säger OJ en mille insatt här.

Jag har pratat med banken men det är extremt svårt att få ett förhandbesked svar från dem. Som jag förstår det enligt personen jag normalt pratar med på banken så vill de inte säga för mycket då det är så pass nytt och fortfarande något av en gråzon. Dvs de vet inte alltid själv vad som gäller.

Jag har inga tidigare problem med varken banken eller Skatteverket. Jag pratade med en skattejurist samt ett par tjänstemän på Skatteverket och alla tre säger att så länge man betalar skatt för sin krypto och inte gör avdrag för inköpet så spelar det ingen roll om man inte har ett kvitto från myndighetens sida. Problemet är att det är banken som står med ansvar för eventuell penningtvätt.
Citera
2021-04-05, 16:38
Medlem
Citat:
Jag vill om det är möjligt ta ut pengarna och skatta här hemma. Om det absolut inte går vägen så är Portugal eller Malta ett alternativ med jag föredrar att skatta i Sverige förutsatt det inte leder till problem med Skatteverket eller banken.

Problemet är att om du väljer att deklarera så kommer frågor som ett brev från posten. Hade flera bekanta som gjorde misstaget att deklarera 2017/2018 och fick ett helvete med att ta fram bevis etc och skatteverket bara krävde mer och mer annars skulle de bli upptaxerade rejält (trotts att de var ärliga)

I skatteärenden så är det dessutom omvänd bevisbörda (sjukt i ett rättssamhälle) där du måste bevisa din oskuld istället för att skatteverket måste bevisa din skuld. Om de inte köper din förklaring tillräckligt så kommer de förklara dig skyldig och det du kan göra då är att driva ärendet med dina egna pengar.

(Och då kan du även få massa frågor om penningtvätt etc så se till att skriv något form av dokument att du fick dessa som avbetalning för en skuld 2014 men då finns risken att de ger sig på din vän då han inte deklarerade detta 2014)

Därför ska man deklarera så lite som möjligt i detta maffialand.

Edit: Har bitcoinen legat stil i samma plånbok sen 2014?

Edit2: Om du väntar 1 år till så kan de inte ge sig på din vän längre i alla fall.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2021-04-05 kl. 16:51.
Citera
2021-04-05, 16:41
Medlem
skatt är stöld

du bör sälja krypto mot kontanter istället, spendera på saker som ej märks
renovationer på bostad? svart, spendera kontanter.
nya möbler? reparationer på bil? ny bil? etc

det mesta i livet kan du använda kontanter till
Citera
2021-04-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Edit: Har bitcoinen legat stil i samma plånbok sen 2014?

Nej det är bland annat det som är problemet. Så även om jag inte har använt några mynt på plånboken så har andra gjort det och de har förmodligen inte betalat skatt. Så teoretiskt så kan jag hamna i en situation där jag får betala skatt för andra. Alternativt så kan jag tumbla mina BTC men då försvinner historiken mellan nu och köpet. Det vore intressant att se hur banken och Skatteverket ser på kvitto men noll historik förutsatt att man skattar 30% på hela uttaget och inte gör avdrag.
Citera
2021-04-05, 17:33
Medlem
Citat:
Nej det är bland annat det som är problemet. Så även om jag inte har använt några mynt på plånboken så har andra gjort det och de har förmodligen inte betalat skatt. Så teoretiskt så kan jag hamna i en situation där jag får betala skatt för andra. Alternativt så kan jag tumbla mina BTC men då försvinner historiken mellan nu och köpet. Det vore intressant att se hur banken och Skatteverket ser på kvitto men noll historik förutsatt att man skattar 30% på hela uttaget och inte gör avdrag.

Skattar du 30% på hela beloppet så tror jag inte att skatteverket kommer ha så mycket att säga däremot kan du bli misstänkt för penningtvätt.

Dock är misstänkt för penningtvätt mycket bättre att bli för då har staten skyldighet att bevisa din skuld och inte tvärtom.

Har svårt att se att de kan bevisa att dina BTC kommer från penningtvätt (då de inte kommer från penningtvätt) Men jag är inte någon jurist så kanske någon med lite mer kunskaper om penningtvättslagen kan svara här? Dock är det väl mer banker som har ansvar här kan jag tänka mig. Så som någon annan skrev så kolla med banken först.
Citera
2021-04-05, 18:12
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Jag har pratat med banken men det är extremt svårt att få ett förhandbesked svar från dem. Som jag förstår det enligt personen jag normalt pratar med på banken så vill de inte säga för mycket då det är så pass nytt och fortfarande något av en gråzon. Dvs de vet inte alltid själv vad som gäller.

Jag har inga tidigare problem med varken banken eller Skatteverket. Jag pratade med en skattejurist samt ett par tjänstemän på Skatteverket och alla tre säger att så länge man betalar skatt för sin krypto och inte gör avdrag för inköpet så spelar det ingen roll om man inte har ett kvitto från myndighetens sida. Problemet är att det är banken som står med ansvar för eventuell penningtvätt.
Ah trist, jag fick ändå ett väldigt rakt besked. Frågan var i princip om jag sätter in från krypto säg 100k eller 1M, vad kan jag göra för att undvika just pengatvätt eller annan flaggning. Och dom bara, skicka vad du har i dokumentation och ev förklara mer. Det var alltså tydligt att det var krypto och iaf betydande summa.

På plussidan har jag ju det meddelandet också att hänvisa till.

Brasklappen Rune dock, är att jag själv inte har testat den storleken på summa än.
Citera
2021-04-05, 18:17
Medlem
UlphSvensons avatar
Som sagt, killgissning är att deras system kommer autoflagga en ovanligt stor transaktion, men att den kollas manuellt innan den rapporteras vidare och då finns det ett meddelande från samma konto som visar att det är legit. Det + att man inte har någon weird historik (och kanske varit kund länge lär hjälpa) ska alltså räcka.
Citera
2021-04-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Som sagt, killgissning är att deras system kommer autoflagga en ovanligt stor transaktion, men att den kollas manuellt innan den rapporteras vidare och då finns det ett meddelande från samma konto som visar att det är legit. Det + att man inte har någon weird historik (och kanske varit kund länge lär hjälpa) ska alltså räcka.

Jag fick höra det samma dvs att om kunden säger till innan så hjälper det mycket. Om man skriver till banken innan insättningen så antar banken åtminstone att man handlar i god tro. Enligt min vän på banken så handlar det sedan en hel del på den individuella handläggaren på om de godtar din förklaring eller inte. Jag tror realistiskt att i 80% av fallen så köper dem det och det blir inga större problem. De sista 20% där det går fel blir såklart jobbigare
Citera
2021-04-06, 16:50
Medlem
Citat:
Problemet är att om du väljer att deklarera så kommer frågor som ett brev från posten. Hade flera bekanta som gjorde misstaget att deklarera 2017/2018 och fick ett helvete med att ta fram bevis etc och skatteverket bara krävde mer och mer annars skulle de bli upptaxerade rejält (trotts att de var ärliga)

Intressant. Får jag fråga ungefär vilka bevis Skatteverket ville ha i dina bekantas ärenden, om du vill avslöja?

Vad skulle upptaxering göras på grund av? Att dina bekanta hade svårt att bevisa anskaffningsvärden, eller att Skatteverket t.ex. misstänkte att den ursprungliga kryptoöverföringen i själva verket rörde sig om en betalning för arbete (som beskattas mycket högre än kapitalvinst)?
Citera
2021-04-06, 19:14
Medlem
Citat:
Skattar du 30% på hela beloppet så tror jag inte att skatteverket kommer ha så mycket att säga däremot kan du bli misstänkt för penningtvätt.

Du glömmer något: Är bitcoinsen som säljs inkomst av tjänst ska de beskattas närmare 60% än 30%. Annars är det svartarbete.

Inte potentiell värdeökning efter den dag att man tagit emot dem, denna är på 30%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in