2021-04-05, 15:49
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.FergemneE150D
Idag är det annandag påsk. Folk kanske inte svarar idag alla fall? Eller är folk på jobbet nu?

Det är helgdag idag. Det innebär att de flesta tjänstemän är lediga. Till och med jag som jobbar med post och förråd är ledig idag!

Anledningen till att så få svarar på dina mejl beror antagligen på att innehållet är ointressant för dem och att du är en ”nobody” i deras ögon. De vinner inget på att svara och förlorar inget på att låta bli.

Nu framgår det inte så tydligt vad dina mejl avser så jag får fantisera lite. Det kan t ex vara så att du har skickat en jobbansökan till ett företag. Efter fyra veckor har du inte hört något så du skickar ett mejl till HR-chefen där du frågar hur det går och om de vill kalla dig till intervju.

Sådana mejl tror jag att de medvetet alltid låter bli att svara på. De som är intressanta sökande kommer att få respons. Övriga ignoreras.
Citera
2021-04-05, 16:23
Medlem
LenaPauls avatar
Jag skickar ju 100 tals mail i veckan du ska veta att det är extremt vanligt att folk skiter i att svara ring och fråga dem .
Folk orkar inte , sen ringer man dem då hittar dem på anledningar och hittar inte ditt mail du måste skicka det igen osv. Så där håller det på.
Citera
2021-04-05, 17:21
Medlem
Citat:
Jag tar inget.
Jag mailar personer som har poster som man skall maila om man vill göra det jag vill.
Ex. PellePersson@trafikverketSkövde...

Jag vet att det blir lite tjatigt, men även detta går att spåra till typiskt beteende från medelklassens akademiker och det är i huvudsak sådana du mejlar, massa mellanchefer, HR, folk som vill uppåt i karriären och är som en löpsjuk tik efter allt som kan hjälpa dom ytterligare ett litet hack uppåt. Det dom inte har nytta av bryr dom sig inte i ryggen att besvara.

Visst det förekommer i andra samhällsklasser också men inte alls i samma utsträckning. Det är något speciellt med just den där gruppen. Dom är likadana privat, man kan i samförstånd skissa på en offert och ha återkommande kontakter i veckor rörande tex takomläggning på villan, när man sen bara ber om ett ynka mejl om hur det gått skiter dom bara i att svara om DOM hittat något annat. Lägger undan saker i butiker och hör inte av sig när dom inte ska ha varan osv

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Förmodligen är ju dina mail ointssanta sett ut mottagarens synvinkel. Annars hade de svarat. DÄR ÄR PROBLEMET! Det är DET du skall förbättra.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
De vinner inget på att svara och förlorar inget på att låta bli.

Exakt. Inget hyfs eller känsla för den andres behov. Är det inget som gynnar en själv skiter man bara i det trots att den andre lagt ner en stor ansträngning och det bara tar 10 sekunder för en själv att svara.
Senast redigerad av rotebro-conny 2021-04-05 kl. 17:23.
Citera
2021-04-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhva350
Allt detta mejlande , ta telefonen och ring upp om Du vill nåt !

Jo fast nu tog ju ts ett exempel på en akademiker anställd i det offentliga:

-Personen du söker återkommer 11.30

klockan 11.31:

-Personen du söker återkommer 15.00

klockan 15.01:

-Personen du söker har gått för dagen

Dag 2, ringer växeln:

-Hej jag har försökt nå XXX XXX men får inget svar.
-Han sitter tydligen i möte här men jag ser att han ska vara tillbaka 13.00 prova då

Ringer 13.01

Ahh, bingo, signalerna går fram
....men ingen svarar

Osv, osv osv i en månad, eller ett halvår...
Citera
2021-04-05, 19:44
Medlem
Rekryterare får ofta väldigt mycket mail. Inte så konstigt om de missar/inte pallar svara
Citera
2021-04-05, 19:47
Medlem
Karmans avatar
Om det är småföretagare du skickar till så får de extremt mycket mejl och hinner bara läsa de som de anser vara viktiga. Testa att ring dem och följ upp dina utskickad mejl.
Citera
2021-04-05, 21:09
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Idag är det annandag påsk. Folk kanske inte svarar idag alla fall? Eller är folk på jobbet nu?

Folk jobbar nog hemifrån de som kan. Men det är en röd dag idag
Citera
2021-04-05, 22:17
Medlem
Citat:
Hej,
Jag har senaste veckan skickat ut kanske 10 mail till olika personer. En del av dem har varit för arbetsansökningar (direkta mail till personer), inte till sådana där sidor. Även skickat ut en del andra mail.
Ingen av dem har svarat på mailen...

Alltså paranoian detta skapar. Varför svarar de inte. Har någon hackat min mailadress och skämt ut mig till alla jag kan tänkas maila?
Det är så ologiskt att ingen av dem svarat. De känner ju inte varandra.

Är det någon annan som upplevt detta? Det som är märkligt är att ingen (nästan, en har svarat) svarat av så många mail. Snart två veckor sedan jag skickade vissa av dem.

Har haft flera intervjuer med vissa företag och de har helt skitit i att höra av sig samt svara på mail. Vi pratar om 2+ timmar för varje företag.
Vet hur frustrerande det kan vara men det är bara så det är.
Ibland så tar dom bara lång tid på sig att svara. Försök att inte ta det personligt även om det är lättare sagt än gjort.
Citera
2021-04-05, 22:24
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Hej,
Jag har senaste veckan skickat ut kanske 10 mail till olika personer. En del av dem har varit för arbetsansökningar (direkta mail till personer), inte till sådana där sidor. Även skickat ut en del andra mail.

Alltså paranoian detta skapar. Varför svarar de inte. Har någon hackat min mailadress och skämt ut mig till alla jag kan tänkas maila?

Är det någon annan som upplevt detta? Det som är märkligt är att ingen (nästan, en har svarat) svarat av så många mail. Snart två veckor sedan jag skickade vissa av dem.

Många företag som inte svarar på Mail. Skrivit flera gånger o frågat om en tjänst eller något liknande och inte fått något svar. När de inte orkar svara så söker jag till något annat jobb istället.
Citera
2021-04-05, 22:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Hej,

Väldigt vanligt. Både i sambande med rekryteringer, men även vid offertförfrågan.
Jag brukar alltid kolla nya säljande företag vad gäller deras service när jag skickar ut offerter på inköp.
Jag sänder alltså ett mail till deras säljavdelning där jag frågar om pris och leveranstid på dom produkter som jag vill köpa.
Påfallande ofta får man inget svar alls. Om man inte får svar när man vill köpa saker kan man ju enkelt räkna ut vilken servicenivå firman håller om något skulle råka bli fel (fel leverans, transportkoder som blev fel, felaktiga produkter etc)...
De som inte svarar får förståss inga fler förfrågningar.

Lustigt vid rekryterings-kampanjer och likande också. "Vi har mycket nya uppdrag och söker folk, sök hos oss". Så antingen sänder man ansökan direkt eller mail med frågor om mer exakt vilken kompetens dom söker om det inte är uppenbart. Stendött. Inte ett pip.
Inte alltid, men ofta.

Intrycket jag har är att många jobbar med telefon som komunikationsmedel. Mail existerar liksom inte för dom. Vill man något, så ringer man. Mail kollar man inte. Skickar inte heller.
Citera
2021-04-05, 23:11
Bannlyst
Är det spontan ansökningar jobb? Jag bruka personligen inte svara på mail, som är olika erbjudande av olika slag. Om det inte är kundrelaterat förstås.
Citera
2021-04-05, 23:24
Bannlyst
Man får så mycket irrelevanta så det mesta kommer bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här