2021-04-05, 12:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.FergemneE150D
Mailen funkar. Testade.
Varför skulle min mailadress vara markerad som skräppost hos så många olika personer som inte känner varandra?
Mina mail bör ju ha intresse då det bl. handlar om myndighetsanställda som skall svara alla, personer jag tidigare mailat med, nya kontakter osv.

Det är ju liksom inte logiskt att det är flera olika oberoende av varandra som ingen av dem svarat.
Var är den gemensamma faktorn liksom.
Struntar folk i mail just de senaste två veckorna av någon anledning osm jag inte känner till. Jag menar det är ju inte julledighet eller något sådant nu.
Vissa mail man får har en mysko avsändare. T ex JärnOlle96@hotmail.com.
Ibland är "Ärende" eller "Ämne" dåligt formulerat.
Ibland är mailet dåligt skrivet. Saknar bra svenska och uppställning som i ett pappersbrev.
ibland är det alldeles för kort, ibland för långt
Ibland saknas det önskan om svar.
Ibland glömmer man att svara.
ibland har man så mycket att göra så man prioriterar bort det.
Ibland är det helt ointressant att svara på massa mail från idioter
Vill du ha svar? Ring dagen efter du skickat mailet och fråga om det kommit fram.
Citera
2021-04-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
kanske du har opassande mail som nämnt eller barnslig?

Sen kan du har en tråkig inledning som gör att du hamnar i korgen? Massa ordbajsande som "brinner för" "många bollar i luften" och annat trams?

Många sållar även bort arabklingande namn direkt.

Nej, nej och nej.

Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Är det arbetsrelaterade mejl? Folk har ju Påsklov och kan vara bortresta ...

Vissa av dem. Se svar till annan användare här.

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag svarar aldrig på mail.

Mailen öppnas först om någon hör av sig på annat sätt och frågar om varför de inte fått ett svar, varpå jag söker efter mailet och om jag hittar det säger att det låg i skräpmailen.

Livet är cirkus hundra gånger mer avslappnat sedan denna strategi infördes för några år sedan.

Ok, men det är privata mail antar jag. Vissa av mina är ju till personer som har en skyldighet att svara på dem.

Antagligen är det så att det är olika faktorer som gjort att de olika dröjt. Bara blivit en knepigt sammanträffande just nu.
Citera
2021-04-05, 12:52
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Är det arbetsrelaterade mejl? Folk har ju Påsklov och kan vara bortresta ...
Bortresta är väl ingen skäl till att inte kolla mailen? Det är 2021 inte 1985.
Citera
2021-04-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vissa mail man får har en mysko avsändare. T ex JärnOlle96@hotmail.com.
Ibland är mailet dåligt skrivet. Saknar bra svenska och uppställning som i ett pappersbrev.
ibland är det alldeles för kort, ibland för långt
Ibland saknas det önskan om svar.
Ibland glömmer man att svara.
ibland har man så mycket att göra så man prioriterar bort det.
Vill du ha svar? Ring dagen efter du skickat mailet och fråga om det kommit fram.

Skall man verköigen behöva skriva i ett mail där det är uppenbart att man vill ha ett svar, att man vill ha ett svar? Det måste väl folk förstå själva?
Folk som inte sköter sitt jobb och svarar på frågor inom rimlig tid borde få avdrag på lönen.

Jag skulle kunna börja skriva att jag vill ha ett svar i mailen, men har dragit mig för det då jag tycker det kan uppfattas som påstridigt och lite passivt aggressivt.
Citera
2021-04-05, 12:57
Medlem
isbiten123s avatar
Kommer ihåg vi prankade en polares hotmail att ändra "avsändarenamn" till "Horan" eller liknande, det tog rätt lång tid innan han blev frågad varför han det stod så när hamn mailade.

Maila dig själv och se att det inte står något opassande som avsändare.
Citera
2021-04-05, 12:59
Avstängd
Får man ett femtiotal mejl om dagen så blir det att man bara svarar på det som verkligen är viktigt.
Man har en riktig arbetsuppgift också, kan inte sitta och svara alla galningar som håller på och skickar mejl hela dagarna.
Citera
2021-04-05, 13:05
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ja, det är påsk nu ja, men jag skickade mailen under de senaste 14 dagarna. Vissa av de som tar emot dem har inte situaitonen att de måste beta av mail.
Är det påsk samtidigt i hela världen samtidigt förresten?

Ja om du inte vet det, så förstår jag att du papperskorgas..........
Citera
2021-04-05, 13:27
Moderator
Maviels avatar
Delar din upplevelse. Nyligen behövt å jobbets vägnar få tag på många människor samtidigt, behövt uppgifter från den som skulle in i ett system.

Blev enormt frustrerad initialt när inte många svarade trots att jag förklarat vikten av ett svar.

Har dock lagt ner min irritation. När det blir viktigt för dem får de leta upp mig istället.

Jag har en ful ovana att läsa och svara på Mail ganska snabbt som jag jobbar med. Tänker jobbmejl då. Men lite så jag funkar över lag i livet. Att ta tag i saker när de dyker upp.
Citera
2021-04-05, 13:27
Bannlyst
Om du har så stor spridning på olika sorters mejl, folk och företag och du ändå inte får svar, så tycks en annan gemensam nämnare vara just Du i alla dessa fall.

Kan vara ditt innehåll som är ointressant. Kan även vara en drös andra orsaker.
Citera
2021-04-05, 13:57
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Hej,
Hej.
Citat:
Jag har senaste veckan skickat ut kanske 10 mail till olika personer.
Tio (10) är ingenting. Nada. Zero. Zil. Vi har själva återkommande, vanliga arbetsveckor mitt i höstsäsongen sänt 500+ e-post-brev i seriöst affärssammanhang (ej kränga, ej bettla) och fått svar av ibland två (2), ibland ingen (0).
Citat:
Alltså paranoian detta skapar. Varför svarar de inte.
De är alla emot oss. De vill oss illa. Sänt åsido, de flesta är ansvarslösa på sina jobb. De deletar regelbundet e-posten de får för hinna dagdrömma, fika, kolla på film.
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag har själv ställt in mitt skräppostfilter så att alla "undersökningar" papparskorgas detsamma gäller mail som innehåller meningslösa nyckelord som "klimatsmart" "hållbar" "CO2-neutral" "inkluderade" mfl liknade politiska floskler.
Som HRO, Human Resources Officer, så är istället nyckelord som värdegrund, mångfald, B L M, antirasism, klimatsmart, miljösäkrad, hållbarhet de som beviljar en arbetssökande intervju.
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag svarar aldrig på mail.
Kung. Vi som svarar är lakej.
Citat:
98,9% fixar inte formulera ärendemeningen. Vi har fått e-post ifrån näringslivstoppar som i subject line sett ut som ifrån Dagis. Svenskar lärs inte formuleringskonst i skolan. Det skulle ses som fascism.
Citat:
Visst är det så men idioterna är på Höga Poster och måste efterföljas med akuta brandkårsinsatser.
Citat:
Kommer ihåg vi prankade en polares hotmail att ändra "avsändarenamn" till "Horan" eller liknande, det tog rätt lång tid innan han blev frågad varför han det stod så när hamn mailade.
Badass.

OnT: De som inte svarar idag är de som kommer glida i sprillans självkörande Räk-Tessla år 2030 när vi som fick göra jobbet själva i ullstol kränger digitala Situation Sthlm premmar vid reklamsponsrade ladd stationer.
Citera
2021-04-05, 14:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Bortresta är väl ingen skäl till att inte kolla mailen? Det är 2021 inte 1985.

Jag har en jobbmejl. Inte tusan kollar jag om jag fått något mejl där när jag är ledig! Jag jobbar när jag är på jobbet, inte när jag är ledig.
Citera
2021-04-05, 14:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ja, det är påsk nu ja, men jag skickade mailen under de senaste 14 dagarna. Vissa av de som tar emot dem har inte situaitonen att de måste beta av mail.
Är det påsk samtidigt i hela världen samtidigt förresten?

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Ja om du inte vet det, så förstår jag att du papperskorgas..........

I länder som följer den julianska kalendern för kyrkliga högtider, exempelvis Ryssland, infaller påsken betydligt senare än i länder som tillämpar den gregorianska kalendern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in