2022-12-25, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Företag kan välja mellan att återinvestera vinst eller dela ut den (eller delar av den). De kan även köpa tillbaka aktier av dig vid ett senare skede, eller avnoteras från börsen och då köpa alla dina aktier.

Du äger en andel av företaget och därmed en andel av den vinst som någonsin kommer att produceras i framtiden, vilket är vad aktiens värde i slutändan baseras på.

Varför måste du fråga dessa basala saker om och om igen? Vi har gått igenom detta. Bitcoin är på inget sätt jämförbart. Det finns exakt 0 likheter med aktier. Företag producerar värde och gör (förhoppningsvis) vinst. Bitcoin gör inget av detta.

Du behöver ju slänga in en 10 miljoner minst för att ens få utbyte som räcker till några paket med nudlar. Bara rika som kan tjäna nåt på,utdelningsaktier
2022-12-25, 12:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du får gärna som jag aktier med förhoppning om:
1. De genererar vinst.
2. Att företaget någon gång kommer köpa aktien av dig.
3. Att företaget avnoteras och dina aktier köps upp.

Hur många procent av handelsvolymerna tror du faller inom punkt 2 och 3? Vi talar om fraktioner av promille.

Att aktier och bitcoin inte är jämförbara håller jag med om. Därför köper jag bitcoin.
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du skriver.

Aktier (förutsatt att företaget inte enbart bygger på ren bluff eller förhoppningar) är en andel av något som producerar riktigt värde. Ett företag som inte delar ut vinst idag kan välja att göra det i framtiden.

Bitcoin producerar exakt ingenting och kommer aldrig ge någon avkastning.
2022-12-25, 12:53
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du skriver.

Aktier (förutsatt att företaget inte enbart bygger på ren bluff eller förhoppningar) är en andel av något som producerar riktigt värde. Ett företag som inte delar ut vinst idag kan välja att göra det i framtiden.

Bitcoin producerar exakt ingenting och kommer aldrig ge någon avkastning.
Om företaget aldrig delar ut vinst eller köper tillbaka aktier, är det då värdelöst?
2022-12-25, 12:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om företaget aldrig delar ut vinst eller köper tillbaka aktier, är det då värdelöst?
Nej. Snälla, läs på. Det här är tillräckligt off topic nu.

Aktier i produktiva företag har ett värde. Bitcoin har det inte.
2022-12-25, 12:57
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Nej. Snälla, läs på. Det här är tillräckligt off topic nu.

Aktier i produktiva företag har ett värde. Bitcoin har det inte.
Okej inget svar på frågan. Då kan vi konstatera att aktiers värde sätts av marknaden. Bitcoin funkar likadant i det avseendet.
2022-12-25, 13:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Okej inget svar på frågan. Då kan vi konstatera att aktiers värde sätts av marknaden. Bitcoin funkar likadant i det avseendet.
Vi vänder på frågan:

Aktierna hos ett företag som gör vinst går till 0. Skulle du vilja köpa upp alla dessa aktier direkt? Får du något värde av att äga dessa aktier även om priset skulle fortsätta vara 0?

Om samma sak händer med bitcoin, vad kan du göra med dessa bitcoins då?
2022-12-25, 13:10
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Vi vänder på frågan:

Aktierna hos ett företag som gör vinst går till 0. Skulle du vilja köpa upp alla dessa aktier direkt? Får du något värde av att äga dessa aktier även om priset skulle fortsätta vara 0?

Om samma sak händer med bitcoin, vad kan du göra med dessa bitcoins då?
Sätts aktiers och bitcoins värde på en marknad eller inte?
2022-12-25, 13:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Sätts aktiers och bitcoins värde på en marknad eller inte?
Ja, men svara nu på frågeställningen istället.
2022-12-25, 13:17
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ja, men svara nu på frågeställningen istället.
Bra. Då kan vi vara överens om att marknadspriset gäller.

Gällande din frågor. Om jag köper något med värde noll så är inte värdet noll.
2022-12-25, 13:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bra. Då kan vi vara överens om att marknadspriset gäller.

Gällande din frågor. Om jag köper något med värde noll så är inte värdet noll.
Du är en fullständig idiot, eller ett troll. Kanske både och?

Jag svarar åt dig:

Äger du 21 miljoner bitcoins och deras pris är 0, så har du absolut ingen nytta av dessa.

Äger du 100% av aktierna i ett vinstdrivande företag (även om aktiepriset hypotetiskt sett är 0) så kan du plocka ut all denna vinst löpande och spendera som du själv känner för.

Ser du skillnaden nu? Detta är också anledningen till varför dessa aktier inte kan kosta 0. Det finns inga hinder för bitcoin att kosta 0.
2022-12-25, 13:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du är en fullständig idiot, eller ett troll. Kanske både och?

Jag svarar åt dig:

Äger du 21 miljoner bitcoins och deras pris är 0, så har du absolut ingen nytta av dessa.

Äger du 100% av aktierna i ett vinstdrivande företag (även om aktiepriset hypotetiskt sett är 0) så kan du plocka ut all denna vinst löpande och spendera som du själv känner för.

Ser du skillnaden nu? Detta är också anledningen till varför dessa aktier inte kan kosta 0. Det finns inga hinder för bitcoin att kosta 0.
Du har tydligen aldrig drivit ett företag. Det är i högsta grad förenat med en risk. vad händer om du äger 100% av ett företag som begår oegentligheter? Du kan få både fängelse och personliga skulder.

Vad är risken med att hålla 21 miljoner btc i en wallet?
2022-12-25, 13:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du har tydligen aldrig drivit ett företag. Det är i högsta grad förenat med en risk. vad händer om du äger 100% av ett företag som begår oegentligheter? Du kan få både fängelse och personliga skulder.

Vad är risken med att hålla 21 miljoner btc i en wallet?
Vad tusan babblar du om? Det här börjar bli löjligt.

Försöker du argumentera för att det är bättre att äga luft än ett vinstdrivande företag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in