2022-12-25, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Bitcoin kommer såklart inte bli något betalmedel annat i något enstaka fall som en gimmick.

En aktie som inte gör vinst kan börja göra vinst, bit-con kommer aldrig ens kunna göra vinst.

Bitcoin kan bli ett allmänt cirkulerande betalmedel. Ett bolag kan börja gå med vinst.

Men utifrån antagandet att bitcoin aldrig kommer att cirkulera som betalmedel annat än i något enstaka fall (ett antagande som visserligen redan är vederlagt av verkligheten, men det kan vi lämna därhän) så är greater fool-resonemanget tillämpbart. På samma sätt, om du antar att ett visst bolag aldrig mer kommer att göra vinst, så är det också greater fool som gäller.

Problemet är väl bara att verkligheten inte alltid rättar sig efter dina antaganden om framtiden.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-25 kl. 01:53.
2022-12-25, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoin kan bli ett allmänt cirkulerande betalmedel. Ett bolag kan börja gå med vinst.

Men utifrån antagandet att bitcoin aldrig kommer att cirkulera som betalmedel annat än i något enstaka fall (ett antagande som visserligen redan är vederlagt av verkligheten, men det kan vi lämna därhän) så är greater fool-resonemanget tillämpbart. På samma sätt, om du antar att ett visst bolag aldrig mer kommer att göra vinst, så är det också greater fool som gäller.

Problemet är väl bara att verkligheten inte alltid rättar sig efter dina antaganden om framtiden.

Hittills har mina profetior om bit-con varit ganska pricksäkra. Det är fortfarande en spekulativ tillgång som världen inte hade märkt av om den försvann imorgon.

Prismässigt så har jag haft rätt också, du kan kolla mina gamla inlägg i tradingtråden om du vill. Jag varnade er för att priset skulle rasa när räntehöjningarna spricker hål på techbubblan vi har levt med det senaste decenniet. Om ni lyssnade på mig för ett år sedan så hade ni haft betydligt mer pengar idag.
2022-12-25, 02:14
Medlem
Citat:
Hittills har mina profetior om bit-con varit ganska pricksäkra. Det är fortfarande en spekulativ tillgång som världen inte hade märkt av om den försvann imorgon.

Prismässigt så har jag haft rätt också, du kan kolla mina gamla inlägg i tradingtråden om du vill. Jag varnade er för att priset skulle rasa när räntehöjningarna spricker hål på techbubblan vi har levt med det senaste decenniet. Om ni lyssnade på mig för ett år sedan så hade ni haft betydligt mer pengar idag.

Hade jag lyssnat på alla snusförnuftiga råd från folk som inte brytt sig om att sätta sig in i frågan, så hade jag aldrig skaffat några bitcoin från första början, eller så skulle jag ha sålt rubbet efter första tiodubblingen. I båda fallen skulle jag ha haft betydligt lägre köpkraft än i dag.

Men pengar är inte allt. Bara man har så att man klarar sig, så finns det viktigare saker. Såsom att frigöra till att börja med sig själv, och i förlängningen samhället som helhet, från banksystemet.
2022-12-25, 02:26
Medlem
Citat:
Hade jag lyssnat på alla snusförnuftiga råd från folk som inte brytt sig om att sätta sig in i frågan, så hade jag aldrig skaffat några bitcoin från första början, eller så skulle jag ha sålt rubbet efter första tiodubblingen. I båda fallen skulle jag ha haft betydligt lägre köpkraft än i dag.

Men pengar är inte allt. Bara man har så att man klarar sig, så finns det viktigare saker. Såsom att frigöra till att börja med sig själv, och i förlängningen samhället som helhet, från banksystemet.

Om du nu gjort dig en förmögenhet på bitcoin, varför säljer du inte hälften eller din ursprungliga insats?

Om du nu tror jag har helt fel och att bitcoin kommer fortsätta göra ath efter ath i all oändlighet så borde du förstå att allt du gör i slutändan är att tro, du kan aldrig veta något säkert när det kommer till spekulativa investeringar som påstådda framtida tekniska revolutioner.
2022-12-25, 02:53
Medlem
Citat:
Om du nu gjort dig en förmögenhet på bitcoin, varför säljer du inte hälften eller din ursprungliga insats?

Om du nu tror jag har helt fel och att bitcoin kommer fortsätta göra ath efter ath i all oändlighet så borde du förstå att allt du gör i slutändan är att tro, du kan aldrig veta något säkert när det kommer till spekulativa investeringar som påstådda framtida tekniska revolutioner.

Jag har köpt varor och tjänster och tillgångar för bitcoin. Jag klarar mig nog, även om bitcoin bara skulle gå utför härifrån, vilket jag dock inte förväntar mig. Fundamentalt talar mer och mer för bitcoin. Det är väl bara centralbankernas nuvarande försök att minska penningmängden som talar emot, men jag ser dessa försök som tillfälliga. Det ligger i bankväsendets natur att öka penningmängden över tid, annars kraschar hela systemet. I båda fallen, ökande penningmängd eller systemkrasch, är bitcoin troligen en bra placering.
2022-12-25, 04:52
Medlem
Citat:
Jag har köpt varor och tjänster och tillgångar för bitcoin. Jag klarar mig nog, även om bitcoin bara skulle gå utför härifrån, vilket jag dock inte förväntar mig. Fundamentalt talar mer och mer för bitcoin. Det är väl bara centralbankernas nuvarande försök att minska penningmängden som talar emot, men jag ser dessa försök som tillfälliga. Det ligger i bankväsendets natur att öka penningmängden över tid, annars kraschar hela systemet. I båda fallen, ökande penningmängd eller systemkrasch, är bitcoin troligen en bra placering.

Du har väl deklarerat dina påstådda köp då, för det måste du om du köper saker för kryptovalutor.

Sen talar ingenting för bitcoin. Det är ingen safe haven samtidigt som luften fortsätter pysa ut ur techbubblan.
2022-12-25, 06:56
Medlem
Självklart kommer Bitcoin att bli ett betalmedel.
De som investerar i Bitcoin och Etherium kommer att tälja guld. Varför frågar du?
Jo, Bitcoin har överlevt i 15 år nu och den är iockmed internet ostoppbar.
Visst, bankerna och skattmasen är sura och gör allt dom kan för att stoppa allt nytt inom ekonomi-branchen.
Det är Bitcoin och Etherium som gäller, vad det gäller att transferera och bevara stora kapital. Detta är för alla banker ett stort hot och man gör allt man kan för att stoppa cryptovalutor.
Det ADA håller på med är dödfött, så satsa inga pengar på ADA. Den där idioten fokuserar på Afrika som består av en samling negrer som inte ens vet hur man tjänar pengar. 45 miljarder tokens låter som en scam to me.
Det är Bitcoin och Etherium som gäller.
Visst, kriminella kör med crypto, dom gjorde det, men det börjar bli svårare nu.
Mitt råd blir, köp Bitcoin och Etherium!
Frågan är vilken mäklare man ska handla hos?
Efter FTX-härvan blir man fundersam, men Coinbase verkar stabil. Jag kör med Crypto.com
Att investera i cryptovalutor måste man se på en fem-tio års sikt. Crypto kommer inte att dö, även om bankerna önskar det.
Det är dina pengar, men att lägga en slant på Bitcoin eller Etherium NU, är ingen dum idé!
Senast redigerad av winnertip 2022-12-25 kl. 06:58.
2022-12-25, 11:42
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Va?

Förstår du någonting om vad en investering är?

Varför köper man in sig i en andel av ett produktivt företag?
För att kunna sälja andelen dyrare i framtiden. Precis som bitcoin.
2022-12-25, 12:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
För att kunna sälja andelen dyrare i framtiden. Precis som bitcoin.
Helt fel. Alltså 100% fel. Gå gärna in på aktieforumet här och förklara hur du ser på investeringar.
2022-12-25, 12:15
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Helt fel. Alltså 100% fel. Gå gärna in på aktieforumet här och förklara hur du ser på investeringar.
Du får gärna förklara varför folk köper aktier som aldrig delar ut vinst.
2022-12-25, 12:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du får gärna förklara varför folk köper aktier som aldrig delar ut vinst.
Företag kan välja mellan att återinvestera vinst eller dela ut den (eller delar av den). De kan även köpa tillbaka aktier av dig vid ett senare skede, eller avnoteras från börsen och då köpa alla dina aktier.

Du äger en andel av företaget och därmed en andel av den vinst som någonsin kommer att produceras i framtiden, vilket är vad aktiens värde i slutändan baseras på.

Varför måste du fråga dessa basala saker om och om igen? Vi har gått igenom detta. Bitcoin är på inget sätt jämförbart. Det finns exakt 0 likheter med aktier. Företag producerar värde och gör (förhoppningsvis) vinst. Bitcoin gör inget av detta.
2022-12-25, 12:44
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Företag kan välja mellan att återinvestera vinst eller dela ut den (eller delar av den). De kan även köpa tillbaka aktier av dig vid ett senare skede, eller avnoteras från börsen och då köpa alla dina aktier.

Du äger en andel av företaget och därmed en andel av den vinst som någonsin kommer att produceras i framtiden, vilket är vad aktiens värde i slutändan baseras på.

Varför måste du fråga dessa basala saker om och om igen? Vi har gått igenom detta. Bitcoin är på inget sätt jämförbart. Det finns exakt 0 likheter med aktier. Företag producerar värde och gör (förhoppningsvis) vinst. Bitcoin gör inget av detta.
Du får gärna som jag aktier med förhoppning om:
1. De genererar vinst.
2. Att företaget någon gång kommer köpa aktien av dig.
3. Att företaget avnoteras och dina aktier köps upp.

Hur många procent av handelsvolymerna tror du faller inom punkt 2 och 3? Vi talar om fraktioner av promille.

Att aktier och bitcoin inte är jämförbara håller jag med om. Därför köper jag bitcoin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in